Sexualitate osasungarria beste edozein osasun mota bezain
garrantzitsua da eta, noski, desberdina pertsona bakoitzarentzat.
Osasun mota asko daude, osasun fisikoa, osasun mentala, kultura-osasuna, osasun soziala, lan-osasuna... Osasun mota guzti horiek elkarrenganako eragina izan dezakete eta gogo-aldarte positiboagoa sortzen lagun dezakete (osasun emozionala), eta horrek ere eragin positiboa izan dezake konfiantza sexualean eta autoestimu sexualean (osasun sexuala).
Hezkuntza
afektibo-sexuala irakasteko eta ikasteko prozesuaren barruan ulertu behar da,
sexualitatearen alderdi kognitiboak, psikologikoak, fisikoak eta sozialak
lantzen dituzten ikasketa-programa formalen bidez. Ondorio positiboak ditu
ikasleengan, beren sexu-osasunarekiko jarrerak hobetzen laguntzen die, baina,
gainera, genero-indarkeria eta -diskriminazioa prebenitzen eta murrizten
laguntzen du, UNESCOk sexualitateari
buruzko hezkuntzari buruzko nazioarteko orientabide teknikoak azterlanak dionez.
Hezkuntza afektibo-sexuala
bizitzarako heziketa bezala. Genero ikuspegitik, sei arrazoi hezkuntza
afektibo-sexuala ikastetxeetan
txikitatik eskaintzeko:
Aniztasun afektibo sexuala tolerantziaz eta errespetuz
lantzeko estrategiak eta sexualitate mota askotako egoera pertsonalak onartzeko
sentsibilizazio foroak behar dira.
Nire ustez hau guztia eremu hezitzaileetan lantzeko erronka nagusiak hauek dira: eskola-curriculumaren
barruan duten garrantzia ematea, curriculum hutsetik independentea den gaitasun
gisa, eta hezkuntzako behe-mailetatik lantzea.
Zein dira gaia gaztetatik lantzearen onurak?
Nik, besteak beste, hiru hauek aipatuko nituzke:
- Nork bere buruaren iritzi ona garatzea eta segurtasun emozionala izatea.
- Sentitzea eta zer sentitzen den jakiten ikastea.
- Maitasun-adierazpenak eta sexu-konnotazioa dutenak argi bereiztea.
Post hau gomendatzen dut aste honetan eremu hezitzailean
lantzeko erronkok aipatzen ditu eta nagusienetarikoarekin guztiz ados
nago, heziketa afektibo-sexuala orokortzearen beharra eta eskubidea. «Adimen emozionala derrigorrezko ikasgaia
izan beharko litzateke eskolan».
Ildo horretatik,
interesgarria iruditu zait HITZA aldizkarian agertutako artikulua «Adimen emozionala derrigorrezko ikasgaia izan beharko
litzateke eskolan». Hor oso ondo azalduta dago zer den adimen emozionala eta
generoaren ikuspegiaren garrantzia heziketa afektibo-sexualean.
Bestalde,
heziketa afektibo-sexualak zeregin argia eta garrantzitsua du familiekin.
Familian, katearen hasierako puntuan, gaitzespen soziala
eta jokabide homofoboak prebenitzeko hausnartzea sortzea.
Gizartean, indarkeria sexistaren inguruko adierazpen desberdinen
inguruan hausnartzeko formazio-tailerrak antolatzea.
Hezkuntza afektibo-sexualean begirada
familiari eta hezkuntza sistema osoari zuzenduta dago, prestakuntza-ikuspegia
sustatuz. Nola?
1.- Berdintasunean eta tolerantzian heziz, errespetua adieraziz tolerantzia
zer den. Biak etxean presente egotea, teorian eta
praktikan, aniztasunaz hitz egiteko naturaltasunez.
2.- Sexu-orientabide eta nortasunaren aniztasunaz
hitz egiten, sexualitatea eta aniztasuna balore bezala aintzat hartzen duen
inguruan bizitzen, libreki eta inolako gatazkarik gabe.
3.- Ikuspegi kritikoa sustatzen, zer egin
injustiziaren baten aurrean erakusten. Eskolan norbait diskriminatua edo
baztertua dela sumatzean edota pertsona baten eskubideak bestearen eskubideen
gainetik galentzen denean.
Aste
honetako gaiaren inguruko bideo pare bat zuekin partekatu nahi nuke. Bada,
motibatzeko eta haiekin gaia zabaltzen hasteko.
Nola bizi dute sexualitatea gazteek?
«Gazteon ahotsa aintzat hartuta». Hori izan zen Euskadiko
Gazteriaren Kontseiluak abiatutako GazteEkin proiektuaren helburu nagusia.
Hemen dugu "Sexualitatea eta parte-hartzea" topaketan landutako
hausnarketetako batzuk!
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina