Hor doakizue Marian Morenoren artikulu bat euskaratuta:
IKASTETXEKO
IRAKURKETA, IDAZKETA ETA IKERKETA PLANAREN HEZKIDETZA
Hezkidetza gaietan lan egiten
dugunok behin eta berriz diogu genero-ikuspegia hezkuntzaren esparru
guztietan aplikatu behar den zeharkako kontua dela. Beraz,
Irakurketa, Idazketa eta Ikerketa Planak (hemendik aurrera, IIIP)
ikuspegi hori kontuan hartu beharko du, desberdintasunak orekatzeko
tresna izan dadin, genero-estereotipoetatik libre dagoen hezkuntza
bultzatuko duena eta edozein diskriminazio eta bidegabekeriaren
aurrean espiritu kritikoa sustatuko duena.
Kontuan
izan behar da literaturak ideologia bat transmititzen duela eta,
jakina, haur eta gazte literaturak ez diola ihes egiten transmisio
horri; ikasleei ematen diegun liburu bakoitzean mezu batzuk sartzen
dira garatzen ari diren munduaz; beraz, gure esku dago literatura eta
mezu horiek hautatzea, munduaren ikuspegi askotarikoa emateko eta
munduari buruz duten ikusmoldea aberasteko, estereotipoetan eta
gutxiespenetan erortzea saihestuz.
Hori
dela eta, beharrezkoa da IIIPren berrikuspena egitea, ikastetxe
bakoitzean hezkidetzako IIIP bat izateko zer alderditan esku har
dezakegun ikusteko. Alde horretatik, testu hau hiru alderditan
zentratuko dugu, garrantzitsuak iruditzen zaizkigunak eta espero
dugunak baliagarriak izatea ikastetxeko IIIPren genero-ikuspegia
aplikatu nahi duten irakasle guztientzat: hizkuntzaren erabilera
ez-sexista, haur eta gazte literaturaren azterketa eta
eskola-liburutegiko hezkidetza-jarduera zehatzak.
1.
HIZKUNTZAREN ERABILERA EZ-SEXISTA.
Hizkuntzari
dagokionez, kontuan hartu behar dugu hizkuntzak pertsonok egiten
dugun munduaren irudikapenean duen garrantzia; hizkuntzaren kontua ez
da gai hutsala, ezta garrantzirik gabeko eranskina ere. Pertsonok
hizkuntzaren bidez irudikatzen dugu mundua, eta, noranzko bitan,
hizkuntzaren bidez aurkezten zaigu mundua. Hori horrela,
soziolinguistika ikasten dutenek "izendatzen ez dena ez dela
existitzen" badakite. Adibidez: aipatzen edo izendatzen ez diren
gerrak, badirudi arazoa desagertu egiten dela. Zer dakigu gaur egun
Somaliaz? Kezkatzen al gaitu?
Ez,
jada ez dugulako izendatzen eta ez dugulako entzuten, beraz, arazo
izateari uzten dio. Komunikabideek oso ondo dakite hori, izan ere,
beren agendetako gaiak oso ondo aztertuta daude, badakitelako haiek
jorratzen dutena gizartean presente dagoen gaia izango dela, eta
hortik dator
euren
boterea.
Emakumeak
izendatzen ez baditugu, horiek mezuan eta errealitatean ezkutatzen
dira, ez gara haien presentziaz jabetzen, mundua maskulinizatzen
dugu, maskulino generikoa erabiltzen dugun aldi berean. Genero
gramatikal maskulinoa bakarrik erabiltzean, gizadiaren erdia
izendatua ez izatea lortzen dugu; gero, gizadiaren erdi hori ikusezin
bihurtzen ari gara. Batzuetan, hizkuntzaren erabilera ez-sexistari
buruzko kritikak entzun izan dira, hala nola, zerbait osagarria,
garrantzirik gabeko zerbait; hala ere, genero-azterlanetako
agintariek hizkuntzaren erabilera ez-sexistaren garrantzia
azpimarratzen dute beti.
Halaber,
berdintasunean oinarritutako hezkuntzaren alde egiten dugunok, gure
jarrerarekin bat datorren hizkuntza bat erakustearen alde egiten
dugu.
Horregatik,
hizkuntzaren erabilera ez-sexista modu egokian ikastera eramango
gaituen ahalegina beharrezkoa da, baita hizkuntza hori dinamikoa
izatea, ez errepikakorra, jariakorra,... eta, horretarako, ikaskuntza
bat izan behar da. Gaur egun, hizkuntza berdintasunez, orekaz eta
zuzen erabiliz eta hizkuntzaren erabilera ez-sexista egiten laguntzen
digun bibliografia ugariarekin ezin hobeto idatzitako testu asko
edukitzeko erraztasuna dugu, baita unean uneko komunikazio-egoerei
irtenbide zehatzak emateko ere. Hain zuzen ere, hizkuntzaren
erabilera ez-sexistari buruzko eskuliburu bat eskuratzeko aukera
ugari daude; izan ere, interneten eskuliburu horietako batzuk doan
daude. Batzuk erabilera profesional oso zehatzetarako dira, beste
batzuk luzarorako, administrazio-instantzia guztietan aplikatzeko
baitira. Asturiasko Emakumearen Institutuak bere webgunean
proposatzen digun argitalpenaren alde egin dugu:
http://tematico.asturias.es/imujer/upload/documentos/cuida_tu_lenguaje28035.pdf,
sarbide errazeko eta diseinu bikaineko dokumentuaren adibidea.
Beraz,
IIIP idazteko garaian kontuan hartu beharreko lehen gaietako bat
hizkuntzaren erabilera ez-sexista izango da, eta kontu berezia izango
da eskola-liburutegian erabiltzen diren kartel, iragarki, poster eta
abarretan.
2.
HEZKIDETZA ETA HAUR eta GAZTE LITERATURA.
Erakusketa
honetan, haur eta gazte literatura aztertzea proposatzen dugu,
hezkidetza-irizpide bat aplikatuz genero-estereotipoak indartzen ari
diren alderdiak deskubritu ahal izateko. Analisiak lehen urratsa izan
behar du ondoren aztertutakoaren inguruan jarduteko; azterketaren
urratsean soilik geratuko bagina, ez ginateke ezer egiten ariko
berdintasunean oinarritutako hezkuntzaren alde. Beraz, beharrezkoa da
gutxieneko prestakuntza ematea haur-literaturak ikasleei batzuetan
planteatzen dizkien topikoak desmuntatzeko. Ipuin tradizionala ohiko
baliabide gisa erabiltzen da; hala ere, hain ohikoa ez dena da
irizpide kritiko bat aplikatzea ipuin tradizionala (beste batzuk ez
hain trdizionalak) gure ikasleengan indartzen ari den balioei buruz.
Egia
da, jende askok argudia dezakeela ipuin tradizionalaren balioak
idatzi zireneko garaiarekin lotuta daudela eta, beraz, kontakizunaren
baliozkotasuna errespetatu beharko dela, nahiz eta egun irauten duten
balioak indartzen ari diren. Legez kanpokotzat ere jo genezake;
adibidez, Bizar Urdina (Barba Azula) ipuin ospetsua, Indarkeriaren
aurkako Lege Integralaren argitan ikusten badugu. Hori horrela
izanik, beharrezkoa izango da azterketa-irizpide bat izatea
ikasleekin lan egin ahal izateko, eta estereotipoak, topikoak eta
balioak espiritu kritikoz berrikusi gabe zabal daitezen ez uztea.
Jarraian, praktikara eramateko errazak diren analisi-jarraibide
batzuk aurkeztuko ditugu, ia begirada batez jakin dezagun aurrean
dugun kontakizuna sexista den ala ez.
Azken
finean, irakasleei berehalako tresna erabilgarria, erraza eta
dinamikoa eman nahi zaie, genero-ikuspegia ikasgelara eta, jakina,
eskola-liburutegira eramateko ezagutza egokiak emango dizkiena.
Gaur
egun, irakurtzeko
gaitasunari buruz, haur-literaturaz eta sexismoaz ari garenean, ezin
dugu Adela Turín aipatu gabe utzi, bera baita haur-literaturaren
azterketa genero-ikuspegiarekin sistematizatu duena, eta hala egiten
jarraitzen du, bere ikasketak guztiz gaurkotuak eta eguneratuak
baitira. Adela Turinek aztertutako materiala eta ateratako ondorioak
eskuratzeko: http://www.ducotedesfilles.org
/, http://www.fundaciongsr.es/pdfs/1cifras.pdf,
http://www.fundaciongsr.es/pdfs/2encuesta.pdf
2.1-
ZER AZTERTU HAUR ETA GAZTE LITERATURAN?
1.
Nor da istorioaren protagonista? Inoiz ba al
da emakumea istorioaren
protagonista? Hori oso datu erraza eta azkarra da gure
eskola-liburutegia osatzen duten liburuetan ikusteko, eta oso
garrantzitsua da. Ez du esan nahi gizonak protagonista diren
libururik ezin dugunik eduki, baizik eta oreka bat ikusi behar
dugula: protagonista femeninoak eta maskulinoak; horrela, nolabait,
ziurtatu ahal izango dugu neskatoek erreferenteen aniztasuna eta
aberastasuna izango dutela beren irakurketetan.
2.
Pertsonaia maskulino eta femeninoen garrantzia eta
prestigioa.Irakurketetako pertsonaiek betetzen duten estatusa
gizarte estereotipatuaren eta idazten duenaren ideologiaren isla ere
bada, modu kontzientean edo inkontzientean.
Horrela,
gizona mediku gisa eta emakumea erizain gisa etengabe agertzea
saihestu nahi da, gizona nagusi gisa eta emakumea idazkari gisa,
gizona soldatapeko langile gisa eta emakumea etxekoandre gisa, eta
abar.
3.Etxeko
lanak emakumeek bakarrik egiten dituzte?
Esan
dezagun, gure ikasleei liburu bat aurkezten diegun bakoitzean, ideia
hau botatzen dugula: egunerokoaren biziraupena, besteen zaintza,
etxeko higienea, elikadura, etab., emakumeen kontua da, eta gizonek
mota horretako eginbehar guztietatik ihes egin dezakete.
4.
Etxetik kanpoko zeregin ordainduak gizonek bakarrik egiten al
dituzte? Datu hori oso bitxia da haurren kontakizunetan
agertzen diren pertsonaiei erreparatzen badiegu: ez dute kontuan
hartzen, kontakizuna edozein urtetakoa izanda ere, emakumea
aspaldidanik sartu dela lan-munduan eta, teorian (ez ditugu hemen
landuko soldaten arteko aldeak, etab.), gizonarekiko
berdintasun-egoeran dagoela lanari dagokionez.
5.
Kiroletan, zientzian,
abenturetan... beti dira gizonak
protagonista? Zenbait liburu saiatzen ari da, duela urte
batzuetatik hona, pertsonaiaren jarduera fisikoari eta sexuari
buruzko kontakizunetan historikoki agertu diren aldeak orekatzen;
hala ere, jarduera oraindik ere oso orokorra da. Fisika gizonari
lotuta dago, arriskua, abentura, haratago joateko gogoa, ekintzetako
abiadura, ezezaguna denaren aurrean ausardia...
6.
Ausardia, erabakiak hartzea, erantzukizuna, anbizioa, kemena,
jarduera, arrakasta soziala eta profesionala gizonei bakarrik
dagokie? Gizonek esleituta dituzte, haurren istorio askotan,
jaurtiketaren portaerak, ausardia, anbizioa, ekintzen aurreko
erantzukizuna, pertsonaiaren heldutasuna, etab., eta afektibitatea
ukatzen zaie.
7.
Beldurra, negarra, emozioak, besteen zaintza, afektibitatea,
sentsibilitatea, emakumeena bakarrik al da? Kontrako
erreakzio gisa, emakumeak afektibitatearen, besteen zaintzaren,
emozioen eta abarren esparruarekin lotuta daude.
8.
Pertsonaia femeninoaren azken helburua ezkontzea edo
gizon bat bikote gisa aurkitzea da? Ezaugarri hori oso ohikoa
da haurren kontakizunetan, gazteetan, zineman, helduentzako
literaturan eta abarretan. 9. Pastel tonua
pertsonaia femeninoentzat bakarrik erabiltzen da? Ez
da pastel tonuek, berez, desberdintasuna sustatzen dutela, baizik eta
horietaz egiten den erabilera. Tradizionalki, pastel tonuak
femeninoarekin lotzen dira, izan ere, neskei zuzendutako jostailuen
iragarkiei eta tonuen erabilerari erreparatzea besterik ez dago.
Gainerako koloreak dinamismoa erakusten duten koloreak dira,
pasibotasuna, lasaitasuna, atsedena komunikatzen duten lpastel tonuen
aldean.
10.
Pertsonaia femeninoen ezaugarri fisikoak azpimarratzen dira? Are
gehiago, pertsonaia femeninoren bat bere itxura fisikoagatik
mespretxatzera ere iristen al da? Ezaugarri hori ez da haur
literatura sexistarena bakarrik, publizitatean, zineman, gazte
komikietan eta, oro har, komunikabide guztietan ere aurkitzen dugu.
Alderdi fisikoa da emakumeen artean garrantzirik handiena duen
gaietako bat. Horrela, emakumezko pertsonaia bat agertzen den
bakoitzean, haren deskribapen fisiko xehatua egiten da, eta berehala
nabarmentzen da edertasuna dagoela edo edertasunik ez dagoela.
11.
Ilustrazioetan, honako egoera hauetakoren bat ematen da? Maleta
bakarrik gizonentzat den objektu bat da. Amantala emakumeen objektu
esklusiboa da. Gizonengan betaurrekoek adimena adierazten dute,
emakumeengan edo ezer ez, edo emakume mingotsa. Egunkaria gizonen
kontua da. Leihoaren atzean norbait agertzen denean, emakumea da.
Sofa beti aitarentzat da...
3-IIIP
BATEAN INTEGRATUTAKO ESKOLA-LIBURUTEGIA
Sexismoaren
analisia gure eskoletan hezkidetza sartzeko eman beharreko lehen
urratsa baino ez da. Ezin gara soilik geratu aldatu beharreko
alderdiak aztertu eta aztertzeko planoan; aitzitik, beste urrats bat
egin beharko dugu, eta neurri aringarriak hartzen saiatu, egoeraren
azterketan aurkitzen dugun horretarako. Haur literaturaren gaian
dagoen sexismoaren kasurako, argi dago kontuan hartu beharreko
alderdi garrantzitsuenetako bat gure eskola-liburutegian, gure gela
liburutegian, erosteko gomendatzen ditugun materialetan dela. Beraz,
zer egin dezakegu eskola-liburutegian hezkidetza errealitate bat izan
dadin gure eskolan eta egiten ditugun irakurketek
genero-estereotipoak indartu ez ditzaten?
-
Eskola-liburutegiko funtsek askotarikoak izan behar dute eta XXI. mendeko gizartean dagoen aniztasuna aurkeztu behar dute; horrela, errazagoa da estereotipoekin haustea, gizartea aberatsagoa baita haur literaturako liburuek normalean aurkezten dutena baino.
-
Hori lortzeko, gure liburutegian estereotipoak modu argian hausten dituzten liburu eta baliabideak ere agertzea zaindu beharko genuke, gizonak zein emakumeak errespetatzen dituen genero-ikuspegiarekin egiten diren materialak, alegia.Beharrezkoa da, beraz, horrelako materialak eta baliabideak ezagutzea, eta horretarako oso erabilgarriak dira hezkidetzako irakurketen gidak, Gijongo Irakasleen Zentrotik egin dena bezala (behin orrialde horren barruan, beharrezkoa da "hezkidetzan" sartzea): http://web.educastur.princast.es/cpr/gijon/bibliotecas/guias.htm
-
Gaur egungo liburutegiaren egoera biltzea : zenbat emakume agertzen diren, zein ekintzatan agertu ohi diren, zenbat emakumezko idazle dauden apaletan,...
-
Liburu horien irakurketa kritikoa egitea liburutegian sartu aurretik.
-
Haur eta gazte literaturaren hautaketan gizonezko eta emakumezko protagonisten kopuru nahiko orekatua egon dadin saiatzea.
-
Emakumeen aurkako indarkeria aurkezten duen materiala baztertzea, emakumea objektu sexual gisa duen irudia ematen duena edo pertsonentzat argi eta garbi misoginoa eta iraingarria dena.
-
Ikasleei egile mota bat baino gehiago aukeratzeko aukera ematea, eta, horretarako, askotan bertan ez dauden idazleak sartzea eskola-liburutegian.
-
Eskola-liburutegiak jarduera zehatzak antolatzea, historian zehar emakumeek egindako ekarpenak ikusarazteko. Zenbait ikastetxetan, mota horretako jarduerak egin dira, eta irakasleek eta ikasleek motibazio handiz egin dituzte: emakume ospetsuen biografiei buruzko lehiaketak, emakume zientifikoei, artistei, literatei eta abarrei buruzko ikerketa txikien erakusketak, kaleei buruzko ikerketak, ikastetxe edo institutu inguruko emakumeak, ikastetxea dagoen inguruko emakume jakin baten informazioa bilatzea, emakumeek margotutako koadroen erakusketa,...
4.LABURPEN
GISA
Hezkuntza
bidezkoago, aberatsago eta modernoago batek estereotipoak haustea
eskatzen du. Hala ulertzen dute gaur egungo legeek, hala ulertzen
dute berdintasunean oinarritutako hezkuntzarekin konprometituta
dauden irakasleek.
Horrela,
irakurtzea sustatzeaz gain, berdintasunean irakurtzea ere susta
dezakegu. IRAKURKETA, IDAZKETA eta IKERKETA PLAN bat, eta
eskola-liburutegi batzuk, ondo antolatuta egoteaz gain,
berdintasunean oinarritutako hezkuntzaren liderrak izan daitezen.
“Platero” aldizkarian argitaratutako artikulua
Egilea: Marian Moreno Llaneza
2009ko martxoa
Itzultzailea: Saioa López
Eizagirre (2020)
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina