LABURPENA-NIRE IRITZIA
Gatazka ororen atzean ikaskuntza prozesua dagoela ekarri behar dugu gogora. Gatazkaren konponbidea bilatu beharrak heldutasunean eta norberaren garapenerako zubi-lan handia da. GAtazkatsuak diren egoerak maiz, ekidin ohi dira, mila aitzaki tartean; koldarkeria, bizi-arauak betetzea, errespetua, zer pentsatuko duten zeure buruaz,... Justifikazioak bilatzen oso trebeak gara pertsona guztiak, gatazkei aurre egiten baino hobeak esango nuke.
Elkar-bizitza egoki baterako, bizitzan suerta dakizkigukeen gatazkei aurre egiteko konponbidea bilatzeko estrategia nahikoa bereganatzea bizitzaren bideak berak erakusten digu. Inguruak, familiak, eskolak eta hurbileko jendeak eragin handia du gure jarreren eraikuntzan, baita gertatzen zaizkigun gauzen aurrean hartuko ditugun jokabideetan ere.
Gatazka batek, hausnarketa prozesua dakar. Konponbidearen bilakuntzan, norberak bere buruarekin zintzotzea eskatzen du. Prozesu barnerakoa. Norberarena eta indibiduala. Gatazkak pertsonen arteko helburuak, nahiak, sentimenak, gogoak, beharrak, etab. batera-ezinak direnean gertatu ohi dira. Batzuetan, ere, gatazka norberak bere buruarekin izan dezake, noski. Norberaren interesak eta beharrak eta nahiak eta sentimenak bateratzen ez direnean gertatu ohi zaigu. Gatazkari nola aurre egin definituko du gatazka bera positibo ala negatibo bezala. Gatazken aurrean eroso sentitzen ez garen arren, gatazkek pentsamendu prozesu konplexua lantzen dute: hausnarketa, aurre ikuspena, emozioen bideratzea, nahien eta desiren gogoeta,...
GATAZKA guztiek hiru elementu dituzte;alderdiak-pertsonak/arazoa/konponbidea. GAtazkaren sortzaileak diren bost adierazle gisa aipatzen dizkigu Christopher Moore irakasleak honako irudi honetan.
GATAZKEN konponbideetan trebatzeko KOMUNIKAZIOAren garrantzia gogora ekarri behar dugu;
Entzuten jakitea, bestearen adierazpideekiko enpatia jarrera agertuz
Entzuteko erak oso desberdinak dira, eta horiek gatazka sortu ohi dute; defentsiba eran entzutea; egonarri gutxiko entzutea, entzute interbentzionista, entzute egozentrista edo autorreferentziala, epaitzen duen entzutea, eta entzute entzungorra.
Entzute aktiboa oso garrantzitsua da, komunikazio egokia eman dadin. Ezinbesteko tresna. Alderdi desberdinen arteko adostasuna hitzartzeko, guztien ideiak, gogoetak, beharrak,... aintzakotzat hartu behar dira, guztien emozioak komunikazioan egokiak izan daitezen eta azken konponbide batean adostasuna eman dadin.
PROPOSAMENAK
Oso egokia horretarako Gipuzkoako Foru Aldundiak argitaratutako ondorengo gida;
Beste proposamen batzuk:
- GATAZKEN KONPONBIDEA BILATZEN HAUR HEZKUNTZAN, TRESNAK
- SENTIMENAK BIZITZAREN PARTE. Emozioak lantzea, eta sortu ohi diren barne-agresibitate eta frustrazio egoerak bideratzeko estrategiak garatzea ezinbestekoa da gatazkak konpontzeko bidean;
Hemen horretarako oso proposamen egokia edozein adinetara zuzendua:
Oso interesgarria Helen Adamsonen hitzaldia; Comunicacion No violenta.
ESKOLEN ERRONKA
- Gatazkak daudenean, horiekiko ardura hartzea, eta esku hartzeak egitea.
- Begirada hezkidetzailea txertatzea suertatu daitezkeen gatazka egoeren portzentai handienetakoa sexismoak eta gizarte patriarkal heterosexistatik jasotakoengatik sortzen direla ulertzea,
- KOMUNIKAZIOAN trebatzeko estrategiak diseinatzea.
- Irakasle eta gurasoen formazioa; komunikazio tresnak
- Zigorrak eta txantaien ordezkariak bilatu; emozioak eta adimen emozionala eskolako curriculumean txertatu.
- ohikoak diren disziplina tresnak desegiteko bideak sortzea.
- Jolas kooperatiboak txertatzea oso proposamen interesgarria da; lehian bizi den jendartetik ihesean talde jardueran lor daitezkeenetan trebatzea baitute helburu; ELKARKIDETZA sustatuko duten jarrerak bereganatuz eta indartuz.
hemen proposamen bat; JOLAS KOOERATIBOAK
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina