1.
Indarkeria
matxista.
Gipuzkoako Foru Aldundiak argitaratutako "Indarkeria matxistari, Gipuzkoako foru aldundian
erabilitako terminologiari eta horren oinarria den azterketari buruzko
agiria" dokumentuan indarkeria matxistaren definizioa egiten dute:
...Matxista kontzeptuaren polisemiak
menderatze sistema maskulinoari nahiz sistema horren muturreko moldeei aipamen
egien badie ere, kategoria hori erabiliko dugu adierazitako eskema hori aurre
egiten dioten pertsona askotarikoek bazterketa, zokoratzea, arbuioa,
patologizazioa, … – hau da, indarkeria matxistaren hainbat molde instituzionalizatu,
fobien bidez adierazten direnak: trans gorputzei (transfobia) nahiz sexu - maitasunezko aukera lesbikoari (lesbofobia) eta homosexualei (homofobia) – pairatzen dituztela ziurtatzeko
erabilitako mekanismo ugari eta askotarikoak adierazteko...
Iruditzen zaigu gai honen inguruan
sentsibilizazioa igo dela azken urte hauetan, baina Maite Asensioren iritziz
emakumeen aurkako
indarkeriari buruzko kontzientzia handiagoa dago, baina bortizkeria horren
izaera matxista ez dago hain barneratuta.
Egindako ikerketaren emaitzetan garbi ikusten
da:
... Indarkeria
kasu bati erantzuterakoan, ordea, galdetutakoen %7,8k adierazi dute ez luketela
ezer egingo bortxaketa baten aurrean, ezta %11,9k auzoko bikote baten eztabaida
beroak eta kolpeak entzutean ere...
Berdin gertatzen da egindako esperimentu
honetan:
Jendeari asko kostatzen zaio zerbait egitea
indarkeriaren aurrean.
Gehienetan arreta jarri da emakumeengan,
baina mugimendu feministek arreta gizonengan jarri behar dela adierazten
digute. Arazo hau konpontzeko gizonezkoen inplikazioa behar dela garbi dago.
Zorionez gero eta gizon gehiago dago
inplikatua indarkeria matxistaren kontrako mugimenduan:
“Garrantzitsua da gizonek
beren arduraren, inplikazioaren eta konpromisoaren bidez laneko sexu-jazarpena
desagerrarazten aktiboki parte hartzea bultzatzea.” (Mikel Otxotorena
Fernández)
Indarkeria matxistaren kontrako lana egin
ahal izateko kontuan izan behar ditugu hiru lan ildo:
1.1.
Maitasuna.
Indarkeria matxistaren oinarrian sexismoa eta misoginia daude. Horiek
transmititu eta errotzeko sistema patriarkalak erabili eta erabiltzen duen erreminta
bat maitasun erromantikoa da.
…Maitasun pentsamendua
gizakia ikusteko modu bat da, baina, horretaz gain, ordena ekonomiko, politiko
eta sozial oso bat da, gizartea antolatzeko modu bat: familia eta elkarbizitza,
gizon eta emakumeen arteko harremanak, heldu eta umeen arteko harremanak,
hezkuntza, sozializazioa, lana …” Emakumeen identitatearen erdigunetik maitasuna
kendu behar da “gauza inportanteenetako bat izango da, baina ez bakarra, ez
nagusia… (Mari Luz Esteban).
Ainara Santamariak egiten duen azterketa interesgarria da:
Aztertu behar dugu maitasunaren eredu a eta agerian utzi behar ditugu
maitasun erromantikoak eragiten diguna: bikote eta familia ereduak ordenatzen
ditu, menpekotasuna agintzen du eta botere harreman eta indarkeria
justifikatzen ditu.
1.2.
Mikromatxismoak.
Mikromatxismoak gizonek egunerokotasunean erabiltzen dituzten indarkeria
eta menderatze praktikak dira:
·
Zuzenak: mehatxuak, kolpeak, kontrola...
·
Estaliak (ezkutatuak edo ez-zuzenak: engainuak,
isiluneak...)
·
Krisizkoak (kritikari ihes egin, negoziaketa
saihestu...).
Hauek guztiak bikotekideengan ez ezik, beste harreman anitzetan berdin
gerta daitezke: lagunen artean, familian, lan-esparruan, …
Mikromatxismoak, bestaldetik, era guztietakoak dira eta espazio guztietan
gertatzen dira: kalean, kultur ekoizpenean, aisialdi guneetan, politika
esparruan, hedabideetan, familietan zein hezkuntza eremuetan.
1.3.
LGTBIQ + fobiak.
Homosexualenganako, gay eta lesbianenganako, bisexual, intersexual, queer
edo saikapen honen barnean sentitzen ez diren heteronormatiboak ez
direnenganako, ezinkusia, arbuioa, gorrotoa edo beldurra izateari deitzen zaio, eta sentimendu hori patologikoa izan
daiteke.
Eta jarrera horrek, beldurra eta
lotsa sentiarazi nahi die pertsona gay, lesbiana, transexual edo bisexualei,
edota gaixorik daudela sentiarazi nahi die, edo normalak ez direla pentsarazi
nahi die.
Hezkuntza-sistemak espazio seguruak eskaini behar dizkie ikasle guztiei,
baita langile eta familiei. Horregatik hau izan behar da Hezkidetzaren beste
helburu bat.
2.
Maskulinitate
berriak.
Gizontasun
hegemonikoa elkarrekiko erlazio sozialean eraiki da, eta gizarte, politika eta
kultura botereak artikulatu behar ditu eusteko eta errepikatzeko.
Eredu
honen aurrean, gizontasun hegemonikoa ez da dagoen gizontasun eredu bakarra,
eta ez da berdina gizarte guztietan, baina une eta toki jakin batean posizio
hegemonikoa lortu duena da. Alda daiteke, eta gizon izateko beste modu
batzuekin batera bizi da.
Gizon
batzuk emozioak adierazteko, umeak zaintzeko edota sexualitate desberdina
esploratzeko prest daude baina ez estatusa, ospea, boterea … uzteko prest.
Maskulinitate berrien
eraikitze-prozesu konplexu horretan erreferente baliotsuak dira emakumeen eta
gizonen berdintasunaren alde dauden gizon taldeetako kideak. Eskolan beren lana
eta esperientzien berri eman behar dugu. Hezkidetzak mutilek bere izateko era
aukeratzeko bidean benetako askatasunetik egitea sustatu behar du. Horretarako
bere esku jarriko ditu estereotipo maskulinoak mugatu egin dizkien hainbat
garapen eremu eta konpetentzia:
- Emozioen arloa.
- Zaintzaren esparrua.
- Indarkeria matxistak.
Eta alderdi hauek presente egon beharko dute gure geletan mutilak eta gizonak ikusi behar dute bide honetan ere irabazle ateratzen direla.
3.
Autodefentsa
feminista.
Emakumeen ahalduntze
indibidual eta kolektiboa lortzeko estrategia feminista da. Autodefentsa ez da
fisiko soila, zerbait gehiago izango da:
jarrerak, emozioak eta autoestimua.
Era berean, autodefentsa
feministak beldurrari beldurra nola galdu, gorputzaz nola jabetu, botere
pertsonalaz eta emakumeen arteko aliantzen botereaz jabetzeko bideak jorratzen
ditu, baita erasoak, sotilenak ere, identifikatu eta bakarka zein kolektiboki
aurre egiteko moduak ere
4.
Erronkak.
Baina
aipamen berezia egingo diot bati:
Maitasun erromantikoaren mitoa.
Maitasun erromantikoaren mitoa.
Gure
jendartean maitasun erromantikoa goraipatzen da, eta horrek maitasunarekiko
itxaropen edo aukera batzuk eragiten ditu. Itxaropen horiek ondorio
kaltegarriak izan ditzakete: frustrazioa, bakardadea, hautsitako bihotzaren
gaitza eta muturreko kasuetan, suizidioa ere bai. (Nerea Sancho).
Maitasuna
modu osasuntsuagoan bizi dezakegu honakoa kontuan hartzen badugu:
- Maitasuna ez da bat-batean sortzen. Bat-bateko maitemina erakarpena da, ez maitasuna. Patua deitzen dugun hori guk egindako aukera besterik ez da, tentazioak edo gogoak bultzatuta harreman bat hasteko dugun jarrera edo borondatea.
- Pertsonen arteko afinitatea eta predestinazioa ez dira gauza bera.
- Harremanak aurrera egiteko oztopo asko izateak ez du maitasun sentimendua benetakoa denik frogatzen. Zailtasunak edo elkarrekiko desberdintasunak gainditzeko modukoak diren edo ez ikusi beharko dugu (distantzia geografikoa, jada ezkondua egotea).
- Pertsona perfektuaren bila aritzeak bakardadera eraman gaitzake. Harreman onak sortu eta horiek mantentzeak on egingo digu, maitasuna harremanean gaudenekin eraikitzen baitugu.
- Bizitzan ez dago, halabeharrez, maitasun bakar bat. Maitasun harreman guztiak dira autentikoak, bukatzen direnak ere bai.
- Maitatzen dugun horren maitasuna galtzeak ez gaitu baliorik gabeko pertsona bihurtzen.
- Jeloskortasun sentimenduak eta horrek eragindako jokabideek ez digute maitasunaren neurria adierazten. Segurtasun gabezia, konfiantza falta edo berekoikeriaren ondorio izan daitezke, besterik gabe.
- Norbait maitatzea, batzuetan, hartutako erabakia ere bada.
Hauek guztiak kontuan izatekoak dira gure ikastetxe, lankide eta ikasleekin lan egiterakoan eta egunerokotasunean. Baina batez ere ikasleekin eta ikasleen aurrean gai hauek atera eta aztertu egin behar ditugu irizpide kritiko izanik.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina