Bizitzak erakusten du gatazka ezinbestekoa dela pertsonen eta jendartearen garapenerako. Eta baita, gatazka
dela gizakiak bizitzan berezkoa duen egoera.
Bakea, berriz, gatazkarekin eta berari aurre egiteko
moduekin lotuago dago, gatazkarik egon edo ez egotearekin baino. Bakea ez da
egoera estatikoa, prozesu dinamiko bat baizik.
Bi hitzak esaldi
honek biltzen ditu:
Gatazkarentzat
definizio ezberdinak daude, baina guztietan maila
intrapertsonala da ardatza, hau da, norberak bere buruarekin duena edo harremanetan sortzen
dena.
Bakea, berriz, pertsonen artean eta ingurunearekin hainbat mailatan (ekonomikoa,
sexuala, etnikoa, kulturala...) berdintasun-harremanak izatea dela.
Gatazkaren trataera errespetuzkoa eta
berdintasunezkoa ez denean indarkeria agertuko
da:
“nork bere buruaren kontra edo beste
pertsona, talde edo komunitate baten kontra hiltzeko, kalte egiteko, min
psikologikoak edo garapen-arazoak edo gabeziak sortzeko indar edo botere
fisikoa erabiltzea edo horrekin mehatxu egitea.”
Indarkeria mota hauek ditugu: fisikoa, emozionala,
egiturazkoa eta kulturala.
Aupatu dudan bezala, bakerako gatazken trataera
berdintasunean oinarritu behar da, beraz zergatiak aztertzerakoan genero-ikuspegia kontuan izatea
ezinbestekoa da:
emakumeen eta gizonen arteko berdintasun-eza
identifikatuz, generoaren parte hartzea eta gatazkak bizitzeko generoagatik
ematen diren modu ezberdinak aztertuz.
Gatazken irtenbide-aukerak aztertzerakoan egitura-alderdi
hauek kontuan izan behar ditugu:
Gatazkan inplikatuak daudenen helburuak
Gatazkan inplikatuak daudenen helburuak
Beren interesak
eta
beraien arteko harreman
Baita
ere garrantzitsua da kontutan hartzea:
Interes horiek betetzeko dauden aukerak,
Gatazka sortzeko zilegitasuna,
Inplikatuen arteko komunikazioa,
Hauek hartu daitezkeen konpromisoak
eta adostasunez lortzeko irtenbide-aukerak.
Eta
inplikatuek gatazkei aurre egiteko duten gaitasunen araberakoa izango da
irtenbidea. Honek erakusten du ikasleak gatazken trataeran irakastearen garrantzia:
Enpatia landuz, egoeran sortutako emozioen kontzientzia hartzen lagunduz, datuak
interpretatzen lagunduz, komunikazio-trebetasunak erakutsiz eta erantzuteko
jokaeretan indarkeriaren erabilerak edo indarkeria-ezak dituzten ondorioak
kaltegarriak edo onak landuz.
Gatazkak hiru fase izaten ditu:
igoera (momentu altuena hartu arte)
geldiera (egonkortu egiten da)
jaitsiera (poliki-poliki gutxitzen doa)
Gatazkaren trataera positiboa izateko jakin behar da identifikatzen zein fasetan dagoen eta fase bakoitzean zein estrategia diren egokienak.
Gatazkaren trataera positiboa izateko jakin behar da identifikatzen zein fasetan dagoen eta fase bakoitzean zein estrategia diren egokienak.
Zoritzarrez,
gatazken kudeaketan, mendebaldeko gure kulturan Justiziaren Etika da nagusi,
eta bere jatorria patriarkala delako eta indarkerian oinarritua dagoelako
hainbat talde uzten ditu kanpoan: emakumeak, umeak, zaharrak, hainbat etnia...
Gainera, eredu femenino tradizionala gutxiesteak ekarri du,
bestalde, gatazken aurrean zaintzaren
etikari ez begiratzea eta jendartearen garapenerako duen garrantzia kontuan
ez izatea. Zaintzaren Etikaren ezaugarriak, testu ingurua, beharrak eta elkar
ardura, gatazken zergatiei heltzeko.
Eskolak
erantzukizun handia du gatazken inguruan, gatazken trataerarako kultura
positiboa hedatzeko eta genero-adierazleak kontutan
izateko. Garrantzitsua da ikasleei laguntzea nork bere ahalmenekin, abiatu
behar dutela lortu nahi dena aurrera eraman ahal izateko. Eta hortik aurrera,
beharrak identifikatuta, baliabide eta tresnak eskuratzeko gatazken eraldaketa
lortzeko.
Eskola
askotan gatazken kudeaketarako bitartekaritza metodologia
aurrera
daramate. Honetan ikasleak dira protagonistak eta prozesua denentzako
aberasgarria suertatzen da. Ikasleak prestatzea eskatzen du, hasiera batetan
lan handia izango da eskolarentzat, behin martxan jarri eta gero dakarren onurak
berak aurrera egiteko indarra ematen du, oso erabilgarria egiten delako.
Bitartekaritzaren
inguruan egin diren ikerketen arabera, bitartekaritza eskolan egotearen
ondorioak hurrengoak dira:
– Gatazka egoerak eta arazo hauek konpontzera eskaintzen den denbora murrizten da.
– Helduen parte-hartzea murrizten da, ikasle bitartekariak edo pertsona inplikatuak parte hartzen dutelako arazoak konpontzeko.
– Jarrera kooperatiboak areagotzen dira arazoen trataeran eta hauek era baketsuan konpontzeko gaitasuna areagotzen da baita ere.
– Gaitasun komunikatiboak hobetzen dira.
– Neurri handian, eskoletan, ikasleen kanporatze kopurua murrizten da.
Hau guztia lantzeko
erronkak:
- Gatazken trataeran irakasleen etengabeko prestakuntza gauzatu
- Aniztasunaren trataera ardatz izatea, hierarkizaziorik gabeko identitateak eraikitzen lagunduz eta elkarren beharra dugula zainduz
- Gatazken trataeran irakasleen etengabeko prestakuntza gauzatu
- Curriculumean gatazken trataerarako behar diren konpetentzien garapenerako edukiak txertatu. Baita historian zehar emakumek egin behar izan duten bitartekaritza-lana.
- Ikasleak gatazken irtenbide-eredu positiboetan trebatu
- Gatazken kudeaketan nesken zein mutilen parte-hartze aktiboa bermatu
- Araudia berrikusi gatazken zaintzaren etika txertatuz
-
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina