Elkarbizitza definitzerakoan, “coexistencia pacífica y armoniosa de grupos humanos en un mismo
espacio” ulertuta, biztzan zehar gatazkak
eta bakea tartekatzen dira era natural batean. Gatazkeen trataera integrala
aritzea ezinbestekoa egiten zaigu, hau da, egoera gatazkatsu horiei aurre
egiteko baliabide eta tresna egokiak, eraikitzaileak eta lankidetzan
oinarritutakoak eskuratu beharra dugu.
B I Z I T Z A
GATAZKA
|
BAKEA
|
Desberdinatsun-harremana
|
Berdintasun-harremana
|
Indarkeria:
· Fisikoa
· Emozionala
· Egiturazkoa
· Kulturala
|
|
Trataera eraikitzailea eta hezkidetzailea:
· Empirikoki
· Kontzeptualki
· Etikoki
|
Gizakiak behar-beharrezkoa du desberdintasuna, elkarren arteko
harremana bera da gatazka. Gatazka ezinbestekoa da pertsonen eta jendartearen
garapenerako. Garapen horretan gertatzen diren gatazken trataera eraikitzailea
eta berdintasunean oinarritutakoak bakea eragingo du.
Indarkeria “nork bere buruaren kontra edo beste
pertsona, talde edo komunitatea baten contra hiltzeko, kalte egiteko, min
psikologikoak edo garapen-arazoak edo gabeziak sortzeko indar edo botere
fisikoa erabiltzea edo horrekin mehatxu egitea” da. Indarkeria jendartean,
familian, komunikabideetan,… gatazkei aurre egiteko orduan ikasitako portaera-eredua da.
Gandhik “AHIMSA” rekin gatazken
aurreko jarrera eskeini zuen: inolako indarkeriarik gabeko portaera,
biolentzia-eza. Paco Gasconek definitutako “noviolencia” prozesua aritzea proposatzen dut elkarbizitzaren eraikuntza
zuzena bermatzeko.
Gatazkaren
analisia egiterakoan kontuan hartzeko alderdi ezberdinak dira: inplikatuak
dauden pertsonen interesak, interes hoiek betetzeko dauden aukerak, pertsona
horien arteko harremana, gatazka sortzeko zigiletasuna, beraien arteko
komunikazioa, hartu daitezkeen konpromisoak eta adostasunez lortzeko
irtenbide-aukerak. Eta, genero-ikuspegia ahaztu ezinezkoa egiten zaigu, hots,
gatazken zergatiak eta ondorioak ezagutzeko (enpirikoki), sakonean ulertzeko
(kontzeptualki) eta pertsonengan eta gizartean duten benetako eragina agerian
uzteko eta bere trataera desegokiak duen ondorio kaltegarriekin bukatzeko
(etikoki).
Gatazka-egituran
hiru aspektu hauek ttratauko ditugu: pertsonak, prozesua eta arazoa eta,
irtenbide-aukerak ulertzeko “lau belarri”ko
teknika lagungarria izango da. Horrez gain, helburuak, interesak eta harremana
identifatzerakoan erakutsitako jarrera desberdinak “4 ardatzak” eskemak errezten du proposamena. Aldi berean, gatazka
trataera hezkidetzailea hedatzeko, kultura positiboan kokatu ondoren, bost
eremutan genero-ikuspuntua txertatu beharra dago iradokizun aberasgarriak eta
osagarriak lortuko baitira. (Isabel
Fernández)
- · Educación para la paz (Gernika Gogoratuz)
- · Heziketa emozionala (Rafael Bisquerra)
- · Gatazkan eta Gatazkarako hezi (Paco Gascón)
- · Enforque socioafectivo comunicativo (Bakelan)
- · Prevención desde el centro escolar
- · Resolución de conflictos: EsCepi / EvaCospi ( Albor Cohs)
- · Acoso escolar (Save de Children)
- · (…)
Ariketatxo hau proposatzen dut: Deskribatu lauki honetan ikusten
duzuna.
Beltza / zuria ikusita irdui desberdina ezta? Arazoekin gertatzen
dena: begirada sistemikoa (Sorkari) erabiltzen ohi gara eta
bada garaia hortik irtetzeko. Gatazka trataera integrala eraikitzen da pertsoan guztien artean.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina