2016/02/12

IDENTITATEAK ETA ANIZTASUN SEXUALAK



                               ANIZTASUN SEXUALEI BURUZ HAUSNARTZEN.    









Oinarrizko Hezkuntzak pertsona guztien hezkuntza-eskubidea bermatu behar du. Horren- bestez, zuzentasunaren eta justizia sozialaren ildoan, hezkuntzak aukera berdinak eskaini behar ditu, bazterketarik egin gabe –ezaugarri pertsonalengatik edo sexu-orientazio, kultur nortasun edo generoagatik–, eta gainditu egin behar ditu desberdintasun ekonomikoak, sozialak, kulturalak eta pertsonalak.
236/2015 DEKRETUA,





Gaiari buruzko laburpena eta balorazio pertsonala.


Aste honetako gaia “Identitateak eta aniztasun sexualak” da. Honetan aztertzen dira sexu-biologikoa eta sexu-orientazioa.

Sexu-biologikoa dela eta , esan behar dugu pentsamolde patriarkala kategoria dikotomikoetan oinarritzen dela errealitatea aztertzeko.

Amaia Alvarezen esanetan sexualitateari buruzko diskurtsoek dogmak sortu dituzte: dikotomia anatomikoak (arra/emea), genero-dikotomia (gizon/emakume) eta genero-estereotipoak (maskulinoa/femeninoa). Dikotomia anatomikoa hain da funtsezkoa, aurkitzen ez denean sortu ere egiten dela (adibidez intersexualei sexu bat ala bestea ezartzen diete, dogmara egokitu ahal izateko).

Zientifiko batzuek bi sexuen sailkapena azpimarratzen dute motza geratzen dela, normalean kasu gehienetan hala izante da. Baina, batzuetan , ordea, errealitatea bestelakoa da eta beste kasu batzuk agerian uzten dute.

Jose Antonio Rodriguezek garbi adierazten du:
“sexu-banaketa bitarrak ez duela islatzen genetikoki, fisiologikoki eta anatomikoki dagoen aniztasuna, baina legalki bi aukera baino ez daudela gogorarazi du”
Sexu-orientazioari buruz hitz egiten badugu pertsonaren zaletasun afektibo-sexualei buruz hitz egiten da.
Sistema Patriarkalak aurresuposatzen du guztion heterosexualitatea.

Sexu-orientazioen arabera beste aukera batzuk topatzen ditugu, besteak beste:

  • Homosexuala: sexu bereko pertsonekiko desira afektibo/sexuala duena (lesbiana/gay).
  • Heterosexuala: beste sexukoa den pertsonekiko desira duena.
  • Bisexuala: sexu bereko zein beste sexuarekiko desira duena.

Dena den, genero-identitate eta sexu-aukeren errealitate anitzak daude eta kategoria berriak sortu dira, estebaterako:

  • Asexuala: inorenganako eta inolako desira sexualik sentitzen ez duena.
  • Heteromalgua: heterosexuala sentitzen dena baina sexu bereko pertsonekiko desira afektibo/sexuala duena
  • Homomalgua: homosexuala sentitzen dena baina tarteka beste sexuko pertsonekiko desira afektibo/sexuala duena.
  • Pansexuala/Omnisexuala: sexu- edo genero-identitatearen gainetik pertsonekiko desira afektibo/sexuala duena.
  • Demisexuala: hurbileko harremana duenarekiko desira sentitzen duena.

Josebe Iturriozek esaten duen moduan:

                   zure sexualitateak ez zaitu definitzen, ez du esaten zer zaren.”


Beraz, kontuan hartzen baditugu identitatea eta aniztasuna , biak batera.
Pertsonak izateko, sentitzeko, agertzeko, egoteko ditugun amaigabeko konbinaketa, aukera eta prozesu horien guztien ondoriozkoa da munduan dagoen aniztasun anitza.

Aniztasun anitz hori  jendarte patriarkalean ikustezina geratzen da edo agertzekotan, modu estereotipatuetan eta hierarkizatuetan egiten dela.
Hori dela eta, eremu batzuetan, estebaterako :

hezkuntza-eremuan sarritan modu berdinkidean aurkeztu eta aipatu gabe geratzen diren errealitate batzuk”

Aurrekoa kontuan izanda, topa ditzakegu hurrengo errealitatea:
  • LGTBIQ+ ERREALITATEAK
  • LESBIANISMOA HAUTU POLITIKO IRAULTZAILE MUGIMENDUA
  • TRANS* AK


Bestalde, feminismoen barruan, “gorputza” oso garrantzitsua da aldarrikapen eremua delako.



Ikusten dugunez, sistema patriarkalak modu batean edo bestean eragina handia du.
Alde batetik, sexu-biologikoa sailkatzeko, arra edo emea.
Beste aldetik, orientazio sexuala bideratzeko edo aukeratzeko modu bakarra dago “heterosexualitatea”.
Baina, errealitatea ezberdina da eta Aingeru Mayorrek esaten duen moduan :
“Haurra jaiotzen denean, sexua ezarri beharrean, iragarri egingo genuke, argi izanik iragarpen bat egiten ari garela, hori onartu, eta agirietan hasieran jarritakoa aldatu egingo genuke, etxebizitzaz aldatzen garenean helbidea aldatzen dugun bezalaxe.”
Garbi geratu da orientazio sexualak bide asko dituela.



Hori dela eta,  eta identitatearen definizioa kontuan hartuta aniztasun sexual anitza sortzen da, eta denok izan behar dugu gure lekua, inor baztertu gabe.
Asken finean:
Sexu-eskubideek eta Yogyakartako printzipioek aldarrikatzen duten bezala 
“sexu-orientazio eta genero-identitate guztietako gizakiek giza eskubide guztiak izateko eskubidea dute”.



Aipaturiko gaien inguruko ikerketa edo proposamen baten aipamena egin.

Aipatzekoa da:


2011ko maiatzaren 31n, Enplegu eta Gizarte Gaietako Sailaren idatzia sartu zen Euskadiko Ekonomia eta Gizarte Arazoetarako Batzordean. Bertan, txostena eskatu zen Transexualen Arreta Integralaren Lege Au- rreproiektuari buruz, Euskadiko Ekonomia eta Gizarte Arazoetarako Batzordearen ekainaren 27ko 9/1997 Legeko 3.1.a) artikuluan ezarri- takoaren arabera.





Jardueraren inguruan jasotako datuak eta ondorioak.


Hurrengo txostenean topa ditzakegu datu ezberdinak besteak beste


AFEKTIBATATE ETASEXU-ANIZTASUNA BIGARREN HEZKUNTZAN:EGOERARI BURUZKO TXOSTENA



ANALISI KUANTITATIBOA

Zein mailatan onartzen da sexu aniztasuna ikasgeletan? Jarraian, 1.223 ikasleko populazio batetik ateratako 522 ikasleko lagina estatistikoki tratatu ostean lortutako emaitzak eskaintzen ditugu. Lagina ausaz aukeratu dugu.






Zein dira zure ustez hau guztia ikastetxean/jendartean lantzeko erronkak?


Erronka izan behar da sexu-identitate aniztasuna errespetatzea.
Horretarako landa daitezke, hurrengoa: 
  • Ikasle bakoitzaren errepikaezintasuna askatasunean garatzeko eskubidean sinesten du.
  • Heteronormatibitatetik aldentzen da.
  • Aniztasuna modu ez hierarkikoan, duintasunez eta errespetuz bistaratzen du.
  • Sexu-genero rolak eta genero aginduak betetzen ez dituzten ikasleei inguru segurua eskaintzen die.
  • Edozein aurreiritziren ondoriozko indarkeria-egoeraren aurrean esku hartzen du.
  • Aniztasun ororen alde eta elkarbizitza positiboaren alde lan egiten du
  • Heziketa afektibo-sexual ez heteronormatiboa sustatzen du.










iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina