Identitateez hitz egitean galdera
ezberdinak datorzkit burura. Nor naiz? Nor izatea espero dute? Nor izan nahi
dut? Eta galdera hauen erantzuna bilatzean dentitatea osatzen duten gako
ezberdinekin egiten dut topo. Alde batetik, besteengandik ezberdintzen
nauten ezaugarriak dira aurkitzen ditut, eta bestetik kolektibo baten parte
egiten nauten ezaugarriak nabarmentzen ditut. Identitateak erlazio sorta bat
dira, eta erlazio horiek aztertzea ezinbestekoa ikusten dut identitate
ezberdinak ulertzeko.
Gizartean ezartzen diren
harremanek zapaltzaile zapaldu eskemari
jarraitzen diote eta modu berean identitateak logika horren baitan eraikitzen
dira. Eta horrek identitate hegemonikoak egotea ekartzen du, egituratutako
identitateak, baliabideak dituztenak, onartuak daudenak. Hori onartzean, aldi
berean, egituratuta ez dauden identitateak daudela onartzen dugu. Dikotomia
honek finean gure identitatean eragin handia du, prestigiodun identitatea
izateko beharra dugu baina modu berean, errekonozimendua ez duten edota
zapalduak diren identitateek indarra hartzen dute errekonozimendu horren
beharra handiagoa delako.
Emakumea naiz,
langilea, gaztea eta euskalduna eta identitate horien berrespena era
kolektiboan egiteak nire izate zapaldu hori gizarte eraldaketarako borrokan
kokatzen dut. Zapalkuntza gero eta handiagoa sentitzen dudanean orduan eta
indar gehiago jartzen ditut naizen horren ukapenari aurre egiten.
Identitateen
onarpenen borroka horrek, kontraesanez betetako mundu batean sartzea suposatzen
du , nor naiz? nor izatea espero dute? nor izan nahi dut? Identitateen
errekonozimenduak eta ukapenak nola uztartu? Gizartean era kolektiboan
bizitzeko ezinbestekoak dira identitateak, baina aldi berean estereotipoak
indartzea dakarte.
Hezkuntza
sistemak badu erronka handia galdera guzti horiei bide emateko. Hezi berri
proiektutik hurrengoa jaso dezakegu: “…Aitortu
beharrekoak dira aniztasun afektibo-sexuala eta kulturala, bai eta genero- eta
kultura-nortasun malguak eta askotarikoak ere, eta zalantzan jarri behar dira
cultura-, genero- eta sexu-nortasunagatik desberdintasuna sustatzen duten
ereduak”
Esaldi horretan gako garrantzitsuak agertzen
direla uste dut komentatutakoari erantzuten diotenak. Identitate ez egituratuen
aitorpena eman behar da eta identitate hegemonikoak zalantzan jarri behar dira,
zapaldu zapaltzaile logikarekin apurtze bidean.
Azkenaldian leku ezberdinetan ikus dezakegu
genero identitate hegemonikoak zalantzan jartzen dituzten dinamikak, nire
inguruari erreperatuz, emakumeok lanketa honetarako espazio eta bide ezberdinak
bilatzean jarri ditugu indarrak eta lanketa handia egiten dela ikusten dut,
baina gizonei dagokionez, azkenaldian maskulinitate ereduen inguruko
hausnarketa pizten ari direla ikusten dut eta finean horrek identitate
hegemonikoa zalantzan jartzea dakar.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina