2016/03/13

TRATU ONEI BURUZ HAUSNARTZEN

TRATU ONEI BURUZ HAUSNARTZEN




Aste honetako gaiaren izenburua “Tratu onak” izan bada ere, gai honetan, harremanei buruz, elkarbizitzari buruz, ongizateari buruz, maitasunezko tratu onei buruz eta erantzunkidetasuna edo elkar-ardurari buruz ere jardun dugu.
“Harreman” kontzeptuari buruz hausnartzean, kanpoaldera begiratu ohi dugu eta gu partaide gaituzten kanpo-interakziok hartu ohi ditugu kontuan, baina pertsonen arteko harreman-dimentsioa bezain garrantzitsua da pertsona barrukoarena: norberak bere buruarekin bizitza osoko une bakoitza biziko baitu. Elkarbizitza honen kalitate mailak erakutsiko du bizipenen ondoriozko emozio, sentimendu eta ideiek osaturiko oinarria; hauek, hain zuzen ere, pertsonen arteko eta inguruarekiko ditugun harremanen kalitatean eragin zuzena izango dute, baita ikasketenean ere.



Hezkuntza-sistema hezkidetzailearen ardatz bat izango da ikasleek harremanak era parekidean eraikitzeko konpetentziak gara ditzaten laguntzea, honako hau sustatzeko:
● Indarkerian eta dominazio-mendetasun parametroetan oinarrituriko pertsona barruko zein pertsonen arteko harremanak bultzatzen dituzten ereduen analisi kritikoa.
● Elkarbizitza eta pertsona barruko zein pertsonen arteko harreman positiboen eraikuntza.

Hezkuntza-eremuan elkarbizitza positiboa da:
● Eskolako komunitate-kide bakoitza (ikasleak, irakasleak, familiak eta AZP) bere identitatearekin gustura egotea, beste batzuk gutxiesteko beharrik gabe, diren bezalakoak onartuak sentitzea, gainerakoak baloratzea, gaitasunak eta
konpetentziak garatzea eta, bazterkeria mota oro gaindituz, harreman positibo eta autonomoak eskola barruan zein kanpoan eratzea lortzen badu.
● Neska zein mutil-ikasleen konpetentziak pertsona osoak bezala garatzea, eremu pribatu zein publikoan erraztasunez moldatzen direnak, hauen garapen pertsonal eta soziala paraleloan sustatuz, bizi-proiektu propiodun pertsonak izatea, hartu-emanetan berdintasunez, elkartasunez eta askatasunez aritzen direnak, gure munduaren hobekuntzaren aldeko konpromisoa erakutsi eta esku hartzeko prest agertzen direnak. 

harremanak bilaketarekin bat datozen irudiak

Hezkuntza-zentroetan kalitatezko elkarbizitzak sustatzen du:
● Eskolakide guztien ongizatean oinarrituriko kultura.
● Maila guztietan (antolakuntzan, denboralizazioan, komunikazioan, curriculumari dagokionean …) dominazio-menekotasun paradigmaren erreprodukzioa gainditzen duen hezkuntza-zentroaren estruktura, honek estereotipoen etengabeko sustapena bultzatzen baitu (sexu-generoa, etnia, kultura, maila sozioekonomikoa, ezaugarri fisiko-psikikoak, aukera sexuala...)
● Nor bere buruarekin zein besteekin harreman positibo eta aberasgarriak.
● Elkarren arteko arduran eta inguruaren eraldatze zein hobekuntzan konpromiso pertsonal eta sozialean oinarrituriko harremanak.
● Bake eta indarkeria-eza kultura.

(Tratu onak sustatu eta denboran zehar irauteko elkar ardura, korrespontsabilitate edo erantzunkidetasuna izan daiteke oraindik benetan heldu beharreko gai potolo horietako bat.)

Baina oraintxe aipaturiko erronka horiek guztiak ikastetxeetan lantzeko oztoporik nagusienak, gure pentsaera estereotipatuen ondoriozko jokaerak dira; hauek baitira tratu onen etsairik nagusienak afektibitatezko harremanak eratzeko: nork bere buruarekin, besteekin, hurbilekoen artean, bestelako bizidunekin, gauzekin eta inguruarekin.
Eta horregatik oso aproposak izan daitezke gure ikastetxeetan Mari Jose Urruzolak iradokitzen dituenak abiapuntutzat hartzea:
Nor bere buruarekin harreman ona izateko:
Autoezagutza landu eta onartu zarena, badituzun alderdi on guztiak identifikatuz.
Zure gorputza onartu eta maitatu, zure edertasun kontzeptu ez estereotipatu propioa sortuz.
Autoestimua garatu besteenganako boterekeria edo harrokeriarekin nahasi gabe.
Konparaketak alde batera utzi.
Jarrera kritikoa erakutsi estereotipoen inposaketaren aurrean.
“Ez” esan, behar duzun guztietan.
Autodefentsa estrategia anitzak garatu.
Besteekin (orokorrean)
Agurtu eta hitz goxoak erabili.
Hizkuntza hezkidetzailea erabili.
Janzkera, hizkera, izaera errespetatu
Begikotasunez jokatu.
Elkartasunezko jarrerak erakutsi.
Hurbilekoen artean (lagunak, senideak, ikastetxean)
Elkarri lagundu.
Entzun, saiatu ulertzen, komunikatu.
Zure ekarpenik onenak eskaini taldeari.
Sexismorik gabeko jarrerak erakutsi.
Besteak diren bezalakoak onartu, epaiketarik egin gabe.
Besteen gorputza errespetatu.
Manipulazioei eta erasoei ezetz esan.
Zure betebeharrak aurrera eraman eta besteei dagozkienak eskatu.
Arazoak daudenean guztientzako konponbiderik emankorrena bilatu eta martxan jarri.
Bestelako bizidunekin, objektuekin eta inguruarekin
Zaindu, arduraz jokatu.
Etxeko animalia eta landareei behar dituzten ongizate baldintzak eskaini.
Erabilera ona eman objektuei ahal duten iraupenik luzeena izan dezaten.
Birziklatu.
Diruarekiko jarrera arduratsu eta solidarioa erakutsi.
Gaur egun deshazkundea deitzen denaren aldeko jarrera erakutsi.

Honek guztiak ordea, Hezkuntzaren erdigunean zaintza jartzea proposatzen du, eta Zaintza hezkuntzaren erdigunean jartzeko formula magikorik ez dagoenez, has gaitezke, pertsona bere osotasunean begiratzen, eta  norberak nahiz besteek izan ditzaketen aurreiritziak identifikatzen eta pertsonaren identitatearen inguruan sortzen diren estereotipoen inguruan kontzientzia hartzen, baita pertsonei arreta eskaintzen ere, izan ere, harremanak zaintzea eta tratu onak sustatzea ezinbesteko lehentasuna da gure ongizaterako!  
 

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina