Pertsonen arteko harreman-dimentsioa
bezain garrantzitsua da pertsona barrukoarena, norberak bere
buruarekin bizitza osoko une bakoitza biziko baitu.
Neurozientziaren esanetan:
-
“Zoriontsu” izatea, izaki sozialak garen neurrian norberaren izaerarekin, bizipenekin eta inguruarekin lotura duela aitortzen dute.
-
Ikasleek nola ikasten duten ikertzerakoan emozioek berebiziko garrantzia dutela diote, zentzumen anitzeko esperientzien indarra eta ikastea gorputz osoarekin lotuta dagoela adieraziz.
Hezkuntza-eremuan elkarbizitza
positiboa egon dadin lorpen hauek burutu behar dira:
-
Eskolako komunitate-kide bakoitza bere identitatearekin gustura egotea, diren bezalakoak onartuak sentitzea, harreman positibo eta autonomoak eskola barruan zein kanpoan eratzea, etab.
-
Neska zein mutil ikasleen konpetentziak pertsona osoak bezala garatzea, eremu pribatu zein publikoan erraztasunez moldatzen direnak.
Kalitatezko elkarbizitzak aldiz,
honako hau eraikitzea sustatzen du:
-
Eskolakide guztien ongizatean oinarritutako kultura.
-
Dominazio-mendekotasun paradigmaren erreprodukzioa gainditzen duen hezkuntza-zentroaren estruktura.
-
Harreman positiboak norbere buruarekin eta besteekin.
-
Elkarren arteko arduran eta inguruaren eraldatze zein hobekuntzan oinarritutako konpromiso sozial eta pertsonala.
-
Bake eta indarkeria-eza kultura.
Tratu onak ongizatearen oinarria dira;
gure pentsaera estereotipatuen ondoriozko jokaerak dira tratu onen
etsairik nagusienak afektibitatezko harremanak eratzeko: nork bere
buruarekin, besteekin, hurbilekoen artean, bestelako bizidunekin,
gauzekin eta inguruarekin.
Gai honi buruz Mari Jose Urruzolak
honako ekarpen hauek iradokitzen ditu:
Norbere
buruarekin:
|
Besteekin
(orokorrean):
|
Hurbilekoen
artean (lagunak, senideak, ikastetxean):
|
Bestelako
bizidunekin, objektuekin eta inguruarekin:
|
Maitasunezko tratu onen definizioari
dagokionez, Nafarroako Gazte Kontseiluak puntu hauek azpimarratzen
ditu:
-
Maite izateko ikuspegi desberdinak egotea, maitasun-eredu bakarra ez egotea, alegia.
-
Elkarri begirunea edukitzea.
-
Guretzat nahi dugun askatasuna besteari ere ematea.
-
Independienteak izatea, bikotearekin dena egin beharra ez izatea.
-
Bikotearen kide bakoitzak autonomia izatea bere erabakietan.
-
Eguneroko etxeko lanen banaketa burutzea = Erantzunkidetasuna
-
Beste pertsonarekiko enpatia izatea.
-
Bikote harremanak berdintasunean oinarritzea.
-
Ekitatea, etika edo justiziaren oinarria dena, aplikatzea.
-
Asertzio-komunikazioaren erabilpena.
Azkenik, elkar arduraren inguruan,
zaintza hezkuntzaren erdigunean jartzea proposatzen du
ekofeminismoak: Pertsona bere osotasunean begiratzen dute eta
norberak nahiz besteek izan ditzaketen aurreiritziak identifikatzen
eta pertsonaren identitatearen inguruan sortzen diren estereotipoen
inguruan kontzientzia hartzen saiatzen dira, baita pertsonei arreta
eskaintzen ere.
Hona hemen proposamenak:
- Elkarbizitza
jolasak (Haur hezkuntza)
- Amodio
zintzoen gida: Amodio osasuntsua eta amodio kaltegarria hizpide
-
Indarkeria
sexistaren prebentzioa izeneko dokumentua: Autoestimua,
berdintasuna eta tratu onen inguruko jarduerak daude
“Maitasun
ona, genero indarkeriaren aurkako txertoa”.
“Indarkeria
sostengatzen duten emakumeek, arrazoi nagusi bategatik sostengatzen
dute: inork ez die esan maitasun ona merezi dutela. Inork ez die
erakutsi nola sortu behar den. Emakumeoi esan digute maitasuna dela
gure bizitzaren zentroa eta horrek ematen digula identitatea. Ez
digute azaldu nola maitatu behar dugun geure burua.”
Hau
guztia ikastetxean/jendartean lantzeko erronkak:
-
Elkarbizitza positiboa eta kalitatezkoa bermatu ikastetxeetan.
-
Ikastetxeetako kide guztiak gaiaren inguruan formatu.
-
Maitasunezko tratu onak nolakoa izan behar duen irakatsi, ikasleak
kontziente izateko eta beraien harremanak aldatu ahal izateko.
-
Erantzunkidetasuna edo elkar ardura pertsona guztiena bilakatzen
saiatu.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina