Tratu onez aritzean ezinbestekoa da
harremanetara jotzea. Harremanetan pertsonen arteko harreman
dimentsioa bezain inportantea da pertsonaren barrukoa, izan ere,
horiek pertsonen arteko eta inguruarekiko ditugun harremanen
kalitatean eragin zuzena izango dute.
Hezkidetzaren ardatzetako bat
ikasleek harremanak era parekidean eraikitzeko konpetentziak garatzea
da:
- Indarkerian oinarrituriko pertsona barruko zein pertsonen arteko harremanak bultzatzen dituzten ereduen analisi kritikoa.
- Elkarbizitza eta pertsona barruko zein pertsonen arteko harreman positiboen eraikuntza.
Elkarbizitza positiboan
ondoren aipatzen dena lortzen duena da:
- Eskolako komunitate-kide bakoitza bere identitatearekin gustura egotea, beste batzuk gutxiesteko beharrik gabe, diren bezalakoak onartuak sentitzea... harreman positibo eta autonomoak eskola barruan zein kanpoan eratzea.
- Neska zein mutil-ikasleen konpetentziak pertsona osoak bezala garatzea, garapen pertsonal eta soziala modu paraleloan garatuz.
Kalitatezko
elkarbizitza ondokoa eraikitzea sustatzen du:
- Eskolakide guztien ongizatean oinarrituriko kultura.
- Maila guztietan dominazio-menekotasun paradigmaren erreprodukzioa gainditzen duen hezkuntza-zentroaren estruktura, honek estereotipoen etengabeko sustapena bultzatzen baitu
- Nor bere buruarekin zein besteekin harreman positibo eta aberasgarriak.
- Elkarren arteko arduran eta inguruaren eraldatze zein hobekuntzan konpromiso pertsonal eta sozialean oinarrituriko harremanak.
- Bake eta indarkeria-eza kultura.
Beraz, esan genezake
elkarbizitza positiborako eta guztion ongizaterako tratu onak
ezinbestekoak direla. Zentzu horretan Mari Jose Urruzolak honako
iradokizun hauek egin ditu:
- Nor bere buruarekin harreman ona izateko: autoezagutza, autoestimua, zure gorputza maitatu, autodefentsa estrategiak...
- Besteekin: hizkuntza hezkidetzailea, begikotasunez jokatu, elkartasunezko jarrerak...
- Hurbilekoekin: laguntza, erasoei ezetz esan, entzun, komunikatu, besteak errespetatu...
- bestelako bizidunekin, objetuekin, inguruarekin: zaindu eta arduraz jokatu, birziklatu...
Maitasunean tratu onak
sustatu ahal izateko, maitasun erromantikoaren mitoak desikastea
ezinbestekoa dela badakigu eta bide horretan maitasun eredu
osasuntsuak eraiki behar ditugu. Honelako ezaugarrien bidez definitu
genezake harreman osasuntsu bat: maite izateko proposamen
ezberdinak,elkarri begirunea, askatasuna, independentzia, autonomia,
erantzunkidetasuna, enpatia, berdintasuna, ekitatea eta asertzio
komunikazioa.
Horietako batek
berebiziko garrantzia dauka tratu onen gaian: ERANTZUNKIDETASUNAK
edota ELKAR ARDURAK. Parekidetasuna lortu ahal izateko elkar ardurak
banatzea ezinbestekoa da. Horretarako zaintza kontuen ardura guztiona
izan behar da.
Nire ustez, zaintza
lanak duten garrantzia aitortu beharra dago. Lan horiek ikusezin
bihurtu dira eta ez dute prestigiorik. Emakumeok zaintza lanen zama
daukagu gure gainean eta horrek berdintasuna oztopatzen du. Halaber,
uste dut zaintzari ere ,norberaren zaintzari eta kideen zaintzari
garrantzia gehiago eman beharko geniokela, horrek hezkuntzan isla
izanik. Horrela bizitza eta pertsona erdigunean kokatuko genuke.
Proposamen edota
ikerketa ezberdinak:
STEILASek tratu onak
eskolan bermatzeko diseinatutako liburuxka:
GAUR 8ko
erreportajea:”Etxeko lanak eta zaintza, parekidetasuna neurtzeko
termometroa”
GAUR 8ko erreportajea:
“Emakumeak gizonaren rola hartu du lan merkatuan, baina gizonak ez
du bere egin emakumearena zaintza eta etxeko lanetan”
Zeintzuk
dira eskolan ditugun erronkak?
- Maitasun erromantikoaren mitoekin amaitu eta maitasun eredu berriak eta osasuntsuak eraikitzen lagundu
- Zaintza hezkuntzaren erdigunean kokatu
- Elkar ardurak modu orekatuan banatu
- Hizkuntza hezkidetzailea sustatu
- Norberaren autoezagutza eta autoestima sustatu
- Bizikidetza planean harremanen eta tratu onen gaia hezkidetzaren ikuspuntuarekin txertatuta egotea
- Indarkeriari aurre egiteko mekanismoak diseinatu eta behar izatekota martxan jartzea
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina