Sistema, talde edo kolektibitate baten
funtzionamendua regulatzen duten arau edo prozedimendu multzo
ordenatua da. Egungo gizartea, emakume eta gizonen arteko harremana
ardatz izanik, sexu genero sistemak ezartzen dtuen arau eta prozedimenduen
arabera mugitzen da. Gu gara, gizakiok, momentuko sistemaren sortzaile eta
elikatzaileak. Eta gurea da, honen baliagarritasuna zalantzan
jartzeko eta ondorioz, berau gainditu, moldatu edo eta apurtzeko
gaitasuna.
Egun, indarrean dagoen sexu genero sistemak, ez ditu emakume eta gizonen arteko
berdintasun baldintzak bermatzen. Hau horrela, eredu honek bere baitan dituen
eta sozializazio prozesu amaigabe horretan asumitzen ditugun arau eta
prozedimenduak aldatu, moldatu edo apurtu beharrean gaude.
Jaio bezain laister, eta
gehienetan lehenago, sexu/genero sistema horretan kokatzen gaituzte eta
bizitza guztia gutaz espero denaren arabera jardutea behartu ere. Mutil
jaiotzen banaiz, indartsua, kementsua, menperatzailea….. izatea da nere
zeregina. Aldiz, neska jaio ezkero, leuna, sensiblea, hauskorra,
menpekoa…..
Baina nor da giza kontextu
bakoitzean indarrean dagoen sistemari aurre egin eta aldaketa prozesu bat
abiatu dezakena? Nola?
Galdera honi segidan datorren diagramaren bitartez eman nahi izan diot erantzuna.
Nere azken lan urte luzeak, enpresa pribatuaren munduan eman ditut eta
organigrama, prozedimendu eta halakoak modu honetan aurkezteko ohitura oso
barneratuta daukat. Beraz, esan nahi dudana ondo ulertzea espero det.
Iazko ekarpenei begira, Maitane Ortiz de
Martiodak landutakoa gustatu zait, http://hezkeh0506.blogspot.com.es/2015/10/sexu-genero-sistema_30.html. Bertan esaten dituenen artean, Judith Butler filosofaren
esaldi honek zer pentsatua eman dit: “Generoaren eraikuntza soziala ez da sexu
natural baten gainean egiten, sexua bera generoaren egituren arabera eraikitzen
da”. Jaiotzen garenetik, baldintzatuak.
Ni ez naiz irakaslea baina ikastaro honetan
buru belarri nagoenetik, asko dira nere seme helduenarekin izan ditudan
eskuhartzeak, eskolan gertatutako zerbaiten inguruan, telebista ikusterakoan….
. Genero ikuspegiaren baitan egunerokotasunean behin eta berriz ematen diren
urraketak detektatzeko gaitasuna lantzen ari dela konturatu naiz.
Tresna desberdinak (bideoak, idatziak, irudien azterketa…) erabilita ikasleak
beraiek bihurtzen dira baliabide.
Ikas-irakas prozesuaren erronkak, orohar
gure errealitatetik abiatzea;
- - Genero ikuspegitik, ikastetxean
erabiltzen ditugun baliabide guztien azterketa (espazioak,
liburuak, ipuinak,…)
- - Sexu/genero sistema gainditu,
balio eta konpetentzien lanketan oinarrituz.
- - Gai honen inguruan gure ikastetxean
ditugun ahuldade, indargune, mehatxu eta aukerak aztertu eta hauen baitan
aritzea.
- - Zikloz ziklo eta mailaz maila gure
ikasleekin hezkidetza eraikitzea. Horretarako, garai bakoitzari dagozkion
baliabide eta metodología egokiak landu eta ikasleak, eraikuntza
prozesu horretan eragile aktibo bihurtu.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina