Beste gauza bat da gatazkari aurre
egiteko hartzen dugun jarrera, gugan zelan eta
zenbaterainoko eragina duen, hori bai positiboa edo negatiboa izan daitekeela.
Gatazkari buruz
hitz egiten dugunean, saihestezina da “bakea” aipatzea. Gaur egun, ezin
daiteke esan bakean bizi garela. Izan ere, emakumeon*
aurkako biolentziak darrai eta, zoritxarrez, sistematikoa da. Euskal Herriko Bilgune Feministak Klitto! aldizkari digitalean aipatzen duen moduan, “Bakea ez da soilik zuzeneko indarkeriarik
edo gerrarik gabeko egoera. Feministok, bakea: giza eskubideekin, garapen
sozialarekin eta naturarekiko errespetuarekin lotutako epe ertain eta luzeko
prozesu konplexu gisa ulertzen dugu. (…) Normalizazio prozesua bizi dugula Euskal Herrian dioskute.
Patriarkatuaren funtzionamendu “baketsua” alegia? Baina emakumeok* ez gara
“bakean” bizi, ez behintzat emakumeon kontrako indarkeria normaltzat duen bake
egoera neutralizatu honetan: zeinetan, emakumeon aurkako gutxiespenak, irainak,
gustukoak ez diren txisteak, kolpeak, erailketak, prekarietate eta muturreko
pobrezia egoerak, etab. eguneroko errealitate diren gurean.”
Ez, hau ez da gure bakea...
Hemen Jule
Goikoetxearen “Bakea ez da existitzen, feminismoa bai” ponentziari buruzko iritzi
artikulu interesgarria.
Hemen, nire ustetan, 2 gako/ideia/aipu nagusi:
Iazko ikastarokideek egindako posten
artean, Janire Itsaso Bilbao Timiraosek eta Irati Mendiguren Cosgayak idatzitakoek atentzioa eman didate. Janireren posta,
izenburuagatik hasita gustatu zait; “Gatazkatik
ikasi eta irtenbideak abiarazi”. Gainera, komentatzen duen gatazkaren konnotazio
negatiboaren ideiarekin guztiz ados nago eta “Del revés” pelikularen inguruan
komentatzen duena oso kuriosoa iruditu zait. Iratiren postean, aldiz, interesgarria
iruditu zait arestian aipatu dudan Jule Goikoetxearen artikuluaren inguruan egiten
duen hausnarketa eta “por la paz un Ave
María” irentsi izanaren ingurukoak.
Gatazkek hezkuntzan duten
garrantzia erakusteko, hemen proposamen adierazgarri batzuk:
HIK HASI Euskal Heziketarako egitasmoaren arabera, “Gatazkak, haien kabuz
konpontzen utziz gero , eta ikastetxean bizikidetza positiborako lanketa
seriorik ez bada planteatzen, gizartean gatazkak konpontzeko nagusi den eskema
erabiliko dute: IRABAZI-GALDU eta MENDERATZE- MENDETASUN erlazioak ezarriko
dituzte.” Bizikidetzaren ikaskuntzak irakasleen eginkizunean dituen ondorioak
eta ikastetxe guztietan bizikidetza positiboaren markoa eraikitzeak zer
eskatzen duen azaltzen dute, “zer egin eta nola” aukera ezberdinak proposatuz.
Hala ere, ez dute zehazki aipatzen sexua eta generoaren eragina gatazketan
edota genero ikuspegia txertatzearen beharra.
Mariví Fernández
Roldánek, Irungo Berritzeguneko Haur Hezkuntza eta Lehen Hezkuntzako
Aholkulariak, “Eskolan bizikidetza hobetzeko hezkidetza” izenburuko hitzaldian hezkidetzak
elkarbizitza hobetzeko duen gaitasuna azpimarratzen du. Bertan, gatazkak aukera oso onak direla pertsonen garapenerako eta ez direla ekidin behar aipatzen
du. Hemen hitzaldiaren zati bat:
Eta hemen hitzaldi
osoa:
Hemen, “Eskolan bizikidetza hobetzeko hezkidetza” lanaren aurkezpen oso interesgarri eta didaktikoa.
Honetaz gain, beste
proposamen interesgarri batzuk:
- Arabako Hezkidetza eta Elkarbizitza mintegiaren materialak.
- Nafarroako Hezkuntza Departamentuaren Bizikidetza lantzeko materialak
- Ikastetxearen elkarbizitza plana egiteko gida (Hezkuntza Sailaren Elkarbizitza eta Hezkidetza jarduera eremuak)
- Gatazka saihestezina eta beharrezkoa dela ulertu, helburua tratamendu positiboa izanik.
- Gatazkei aurre egiteko gaitasunak/trebeziak garatzeko mekanismoak curriculumean integratzea. Horretarako, ezinbestekoa da emozioetatik eta sentimenduetatik lan egitea eta kontuan hartzea zaintzaren etika.
- Sexu eta generoa gatazketan duten eraginaz kontzientzia hartzea eta ikusaraztea. Izan ere, bizitzan eraikuntza sozial horiek gure helburuak, beharrak, harremanak, e.a. baldintzatzen dituzte.
- Harreman horizontalak eta lankidetza sustatzea, helburu eta harremanei garrantzia emanez.
- Feminismoak gatazken trataerari egin dizkion ekarpenak ikusaraztea: pertsonen arteko harremanetan eta jendarte mailako egitura-harremanetan justiziaren humanizazioa; naturarekin eta gorputzarekin errespetu-harremana bilatzea; gatazketan gure aurrean duguna eta sexua, etnia edo klaseagatik objektu bihurtutakoa, subjektu eta pertsona gisa ikustea; garrantzia ematea adimen-garapenari zein emozio-garapenari…
- Justizia heteropatriarkalaren "etika" zalantzan jarri eta horretan ezin garela oinarritu ulertzea.
- Ikastetxeetan bizikidetza eta gatazken trataerarako kultura positiboa hedatzeko Isabel Fernándezek aipatzen dituen bost eremuak landu.
Ondo izan!
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina