Genero arraila agertzen
zaigu hemen ere, estereotipoak agertzen diren beste eremu guztietan bezala. Teresa
Nuñok dioenez, zientzia emakumeen esparrua ere izan da eta bada, guri beti
gizonei lotuta ailegatu bazaigu ere. HEZKIDETZA ESKOLA-ZIENTZIAN BULTZATZEKO PROPOSAMENAK Agerian uzteko historian zehar emakumeek
izan duten garrantzia ezagutzarekin erlazionatutako eremu guztietan, eta aukera
errealak zabaltzeko egungo eta etorkizuneko belaunaldiei, zenbait aldaketa
gertatu beharko lirateke.
Hauetako aldaketa batzuk,
aurreko ikasgaian landu genuen harira, curriculumarekin zer ikusi zuzena dute:
eduki bezala agertu egin behar dira emakumeak, beharrezkoa da aipatzea historia
aurretik hasita XXI. mendera arte jendarteko jakintzari emakumeek egindako
ekarpenak. Eta zaindu errebisio hau guztia ez kutsatzeko ikuspegi androzentrikoaz, baloratzeko neurri
berean femeninotzat jo diren ezaugarri eta ekarpenak ere bai.
Beste aldaketa
batzuk amatasunarekin erlazionatuta daude, irudikatzen den ereduan amatasuna
emakumearen garapen profesionalerako zama gisa agertzen delako, batez ere
erantzukizun handiko lanpostuei dagokienez. Aukera berdintasunari buruz ari
bagara, eskema hau hautsi beharko dugu eta irtenbide berriak jorratzen hasi. PUESTOS DECISIVOS: muy penalizados por la maternidad
Eta, noski, oso
garrantzitsua, neskatilei eta neskei buruz ditugun aurreiritzi eta espektatibak
aldatu egin beharko dugu, erabiltzen dugun hizkuntza mota zaindu, gelan ikasle
guztiei ematen zaizkien espazio eta denbora aukerak orekatu.
Hurrengo txostenean
agertzen diren datuak oso esanguratsuak dira. Adibidez: hamar neskatilatik
zazpik interesa erakusten du zientziarekiko, baina HAMAR HORIETATIK SOILIK BIK BURUTUKO DUTE ZIENTZIEKIN ERLAZIONATUTAKO KARRERAREN BAT .
Beste dokumental honetan agertzen zaigu informazio
gehiago: curriculum berdinaren aurrean, lan kontratazio tasa %20 ALTUAGOA da
gizonezkoen alde, esaterako.
Zer dela eta
gertatzen da hau guztia? Bideo honetan aurki ditzakegu hainbat pista:
Eta sarrerako
ekarpen honekin bukatzeko, hemen beste bideo bat non oso nabari gelditzen den zein
erreferentzia pobrea dugun emakumeok gure aitzindariak izan diren beste
emakumeen ekarpenak estimulu edo ispilu gisa erabili ahal izateko:
.
Ikasgaiko
hausnarketan zentratuz,
1.- Gogoeta
pertsonalaren sekuentzia hau izan daiteke:
Aste hasieran
banuen susmoa orientazioa eta aukera akademikoetan ere zer egin handia egon
zitekeela hezkidetzaren begiradaz aztertzen hasita gaia. Ikastaroa hasi zenetik
ikusi ditugun hainbat momentuetan, bereziki bigarren bloke honetan landutako
arloetan, izpi ugari agertu dira hau horrela izan zitekeela susmatzeko.
Orain konturatu
naiz pentsatzen nuena baino larriagoa dela gaia, konplexuagoa.
Gai honen
garrantzia zehaztu beharko banu, jaio momentutik genero bereizkeria bultzatzen
duen soziedade honetan irakasle bezala erabiltzen dugun hizkuntza eta
kalifikazioetan eragina duten aurreiritziak betaurreko hezkidetzaileak ondo
jantzita erabiltzen ikasteko ahalegin berezia egin behar dugula esango nuke.
2.- Iazko
ikastarokideen ekarpenen artean, Edurnerena aukeratu dut, ORIENTAZIOA ETA AUKEREN INGURUAN HAUSNARTZEN, goitik behera lantzen
duelako gaia, oso sakon. Eta, batez ere, bizitzan zehar gizonezkoek entzuten
dituzten berrogeita zortzi gauzak emakumezkoen entzuten dituzten berrogeita
zortziekin aldentzeko ematen digun aukeragatik.
3.- Datu
esanguratsuen artean, 2016ko azaroaren bukaeran egindako hauteskundeen
ondorioz, aukeratu berri den errektorea dagoela EHUn gogoratu nahiko nuke, eta emakumea
dela, lehen emakumea kargu horretara iristen dena.
Astean zehar
behatzeko izan ditugun datuen artean, oraindik ere mundu mailan emakumeek %24 gutxiago
irabazten dutela lan berdina egiteagatik iruditzen zait larriena. Euskal Herrira
etorrita, 2013/2014 ikasturteko datuen arabera, Osasun Zientzietan matrikulatutako
hiru laurdenak emakumeak direla eta Ingeniaritzan eta Arkitekturan, aldiz,
proportzio bera mutiletan dagoela aipatuko nuke datu esanguratsu bezala.
4.- Orientazio
akademiko hezkidetzailea lantzeko erronkak?
- Neska eta
emakumeen ahalduntzea sustatu.
- Neska eta
mutilentzako estereotipo eta aurreiritziak gainditzen dituzten identifikazio
ereduak garatu.
- Elkarbizitza
arauak berdefinitu, elkar ardura eta zaintza ardatz hartuta.
- Hizkuntza
hezkidetzailea eta emakumeen komunikazio estiloa indartu.
- Nesken autonomia
eta parte hartze parekidea sustatzen duten metodologiak zabaldu.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina