Astean zehar egindako ibilbidearen ondorioz, gatazkak, trataeran krisiekin eta emozioekin
harremana dutela iruditzen zait. Emozioek krisia eragin dezakete eta krisiek
gatazka. Irakurgaian agertzen diren hainbat ideia hauekin lotuko nituzke. Esate
baterako, gatazka ez dela berez ez ona ez txarra, alegia, emozioa edo krisia
bezala. Eta sarri, zentzu negatiboa ezartzen zaiola berez, arazo zentzua. Eta
zein garrantzitsua den gatazkak, krisiak eta emozioak kudeatzen jakitea, ez
iskutatu, alboratu edo ahaztea, baizik eta haien tratamendua. Nola bizi
ditugun, hala egingo gaitu. Eta honek, haurtzaro eta nerabezaroan, berebiziko
garrantzia hartzen du.
Gatazkak, krisiak, emozioak, eredu patriarkaletik aztertu
dira eta tratatu ere, baina poliki poliki badoa hori aldatzen eta esango nuke,
enpresa eta politika munduan, hasi dela nolabaiteko garrantzia ematen
horrelakoak genero ikuspegiarekin antzematen eta nolabait ere feminismoak arlo
honetan eskaini lezakeen kultura-aldaketarako proposamena kontuan hartzen.
Honekin lotuta, gatazkei aurre egiteko ideietako batean,
honako esaldian, eredu patriarkalak eskainitako joera dikotomikoa bete betean
agertzen da:
“Gatazkei aurre egiteko eskubideak bai, baina betebeharrak
ere bai; pentsamenduak bai baina emozioak ere bai; indibidualtasuna bai, baina
harremanak ere bai. Azken finean justizia bai, baina zaintza ere bai”. Non,
gure gizartean, pentsamenduak gizonei lotu zaien eta emozioak emakumeari; modu indibidualean
jokatzeko joera gizonari eta harremanak hobesteko joera emakumeari; justizia
gizonari eta zaintza emakumeari. Eta hori lan-harremanak bete-betean ikutzen
duen ikuspegia da.
Hori dela eta, aste honetan ikusitakotik gatazken trataeraren ikuspuntu feminista
integratzeko beharra azpimarratu nahiko nuke. Eta zentzu honetan Zaintzaren
Etikaren planteamendua gatazken inguruan. Eskolan oso tresna garrantzitsua bada
ere, gero lan munduan bete betean joko baitu behar honek. “Irtenbideak du
garrantzia eta ez hainbeste erruduna identifikatzeak edo zigorra jartzeak”. Pertsonak,
prozesua eta arazoa; ikuspegi subjetiboa, arrazoiak eta testuingurua eta
gertaera bera.
Zentzu honetan, hau guztia eremu hezitzaileetan/jendartean
lantzeko erronkak, irakurgaian oso mordu argian agertzen dira eta batez ere eta
gatazken trataerarako kultura positiboa hedatzeko, Isabel Fernández-en arabera
landu beharreko bost eremuak. Eremu
horietan genero ikuspegia txertatzeko iradokizunen artean honakoak
azpimarratuko nituzke:
● Ikastetxeko Bizikidetza Behatokiek genero-ikuspegia izatea.
● Curriculumean txertatzea gatazken trataerarako behar diren
konpetentzien garapenerako edukiak. Botere kontzeptua birdefinitzea eta bera
garatzeko behar direnak: aukerak zabaltzeko gaitasuna, akordiotara heltzeko
gaitasuna, komunikatzeko gaitasuna, emozioak ulertzeko gaitasuna. Historikoki
emakumeei egotzi zaizkien ahalmenak, alegia, denei zabaltzea.
●Sentimenduen eta balore afektiboen inguruan hausnarketa
berreskuratzea eta hainbat kontzeptu birdefinitzea. adibidez, errukia eta
maitasuna. Eta oinarri bezala enpatia.
● Gatazka baten aurrean alderdi pertsonalak kontuan izatea,
baina gizarte heteropatriarkalaren egiturek ere horretan izan dezaketen eragina
ahaztu gabe, gatazkari emandako irtenbidean aspektu horiek ere kontuan izan
beharko ditugu eta. Berriro ere testuinguruaren garrantzia.
●Gatazken trataeraren prozesuetan ikasleen (nesken zein
mutilen) irtenbide proposamenak oinarri izatea.
●Arauak genero estereotipoetatik kanpoko jarrera eraikitzeko
lagungarriak izatea eta behar izatekotan, bitartekaritza zerbitzua izatea,
zaintzaren etikak emandako irizpideak kontuan izanik
Eta honetan Golden 5
eta Konfidantzaren Pedagogia
proiektuak baliagarri izan daitezke, agian genero ikuspegirik zuzenean lantzen ez
duen arren.
Iazko postei dagokionez, Agurtzane Goitiarena aukeratu dut,
zabala eta anitza delako.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina