EskOlan eta kalean
noRbera
gIdari izanik,
osasuntsu Eta
Nortasun propioz
hazten eTa hezten
laguntzeA da
orientatZea.
Bidailagun Izanik
pertsona bakoitza altxOr gisa
Ahalduntzea!
Orientazio
hezkidetzailea sustatzen den Gida
planean, helburu nagusia pertsona anitzen garapen integrala
lortzea da. Nork bere bizitzan zehar bere burua orienta dezan,
bizitza pertsonalaren, familiarraren, sozialaren zein profesionalaren
ardura osoa hartu eta aitortzeko zeregina azaltzen da idatzirik.
Planak eta gidak tarteko, azterketa sozialak ere ugariak dira, eta
datu pila agertzen dira urtez urte, argi uzten digutenak, teorian eta
diskurtsoan aurrerapauso handiak ematen ari bagara ere, praktikara
salto egiterako garaian oraindik, oso atzean geratzen garela.
2015ean
argitaraturiko PISAren
txostenean agerian jartzen da egindako ikerketa guztietan
genero-arraila mantentzen dela: irakasleen aurreiritziek
kalifikazioetan duten eragina, familien espektatibek islatzen duten
ondorioa... Nola itxi, ordea, genero-arraila hori?
Ingurukoon
aurreiritziak eta espektatibak berrikusi eta sexismoa baztertzea da
gakoetako bat. Txosten horretan proposatzen diren neurrien artean
zientzia irakasgaietan nesken konfiantza sendotzea, ziurtasunez
bizitzeko askatasuna eta errefortzuak ematea... azaltzen da; mutilen
jarrera hobetzeko ikasteko orduak eta laguntzak zaintzea proposatzen
du, jokoan emandako denborak neurtzea... besteak beste.
Kontua
da, arazoa ez dela ikasleetara mugatzen. Lan merkatuko egoera ere
antzekoa baita datuen arabera (Emakumeen %33ak lanaldi partziala
dauka gizonen %6aren aurrean; mundu mailan emakumeek %24 gutxiago
irabazten dute; entrepresen zuzendaritza lanpostuei begiratzen
badiegu estatu espainiarrean goi-mailako ikasketa unibertsitarioak
dituzten pertsonen %60 emakumeak dira baina zuzendaritza postuen %13a
betetzen dute...). Saioa Alkaiza Guallarrek artikulu honetan
esaten duen moduan, “gakoa ez da zenbat emakumek egiten duen lan,
non eta nola egiten duen baizik”. Lanaren banaketa sexualak
oraindik indarrean jarraitzen du: batetik, emakumeen enplegu
gehiengoa zerbitzu-sektorean dagoelako eta, bestetik, lan
erreproduktibo guztiaren pisu handiena emakumeek eramaten dutelako.
Eta
nola mantentzen da sistema hau? Curriculum esplizituak eta curriculum
ezkutuak egunerokoan gauzatzen duten lanagatik. Hortik abiatuta lan
egin behar dugu tutoreok zein orientatzaileok. Jakinik zein den
errealitatea, zein indargune eta zein ahulgune ditugun profesional
gisa, zenbaterainoko eragina izan dezaketen gure jarrerek, hitzek eta
orientabideek ikasleengan eta belaunaldi berriengan... Horren harira artikulu interesgarria publikatu zuen Mikel Idiakezek Argian duen blog atarian.
Tutoretza-lanaren
helburua ei da garapen pertsonala, besteekiko harremanak,
lanbide-orientazioa eta ikasketa-prozesuak garatzen laguntzea. Eta
horren ardura, tutorearena
izateaz gain, irakasle-talde osoarena da. Honekin batera
koordinazioa eta elkarlana sustatzeko familia edota legezko
tutoreekin zein jendarte-eragileekin harreman zuzena mantentzea
garrantzitsua izango da fruitu emankorrak nahi baditugu.
Ondorio
nagusi gisa, aurrerapausoak nabarmendu arren errealitatean hankamotz
gabiltzala esango nuke. Esaterako, curriculuma oraindik
androzentrikoa dela, hizkuntzaren erabilera ez-sexistaren erabilpena
ez dagoela orokortuta, espazioa eta baliabideak guztienak direla
onartuta dugun arren oraindik ere mutilak nagusitzen direla, guztin
kezkak, zalantzak, nahiak, proiektuak… garrantzi berekoak direla
adierazten badugu ere, neskei arreta gutxiago ematen zaiela... eta
zerrenda amaigabe bat osa genezake halako adibideekin.
Irakurgaian
azaltzen den gisa, Pilar Aristizabal Llorentek bere tesian aipatzen
duena ekarri nahiko nuke gogora: “Herrialde garatuenetan,
Finlandian kasu, garrantzi handia ematen zaie etxeko lanarekin
lotutako ikasgaiei. Horrela, oinarrizko irakaskuntzan, astero, hiru
ordu dituzte, sukaldatzen, arropa garbitzen eta etxea zaintzen
ikasteko eta horrez gain curriculumean etxeko ekonomia eramateko
ikasgai berezi bat daukate”. Ez
al ginateke ezberdin heziko zaintzari, elkarrerantzukizunari,
emozioei, lehentasunezko behar eta premiei... dagokien garrantzia
emango bagenie?
Funtsean,
tutoretza eta orientazio hezkidetzailerako hezkuntza gakoak ondorengo
neurrietan aplikatu genitzakeela konpartitzen dut:
- Generoarekin erlazionaturiko aurreiritzien kritika, tutoretza eta orientazio jarduera zein espazioetan txertatu
- Berdintasunezko hezkuntza afektiboa garatu
- Elkar ardura eta zaintza tutoretzan sartu
- Parte hartze parekidea sustatu
- Lanbidea izatearen garrantzia indartu
- Bizitza mota eta lanbide anitzen eredu ez-estereotipatuak aurkeztu
- ...
Iazko
erreferentziei so eginez, Ane
Lenizen posta ekarri nahi izan dut gogora. Hausnarketa
konpartitzeaz gain, amaierako erronkak eta artikuluan
bildutako tribial
feministaren
aipuak ere arreta piztu didalako.
Hala ere, ez nuke posta bukatutzat eman nahi egunotan aspaldi kutxa batean gordeta nuen bertsosorta hau zuekin konpartitu barik: Itxaso Paiaren Begi Umelak. Gure neska gazteengan eraikitzen ditugun espektatiba eta mezuak zer nolakoak izan daitezkeen presente izateko.
On egin!
Hala ere, ez nuke posta bukatutzat eman nahi egunotan aspaldi kutxa batean gordeta nuen bertsosorta hau zuekin konpartitu barik: Itxaso Paiaren Begi Umelak. Gure neska gazteengan eraikitzen ditugun espektatiba eta mezuak zer nolakoak izan daitezkeen presente izateko.
On egin!
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina