2018/02/20

ZU ZEU IZAN, ASKATASUN OSOZ!





Jendarteak gizona/emakumea zer den eta bakoitzak nola jokatu behar duen (edo zein ezaugarri izan behar duen) ezarri du. Gizon/ emakume definizio edo izate modu horretatik urruntzen dena anormaltzat jotzen da eta baztertu egiten da.

Baina gizon/ emakume izateko, bizitzeko, sentitzeko... era asko dago eta denak zilegiak dira.
Zergatik ez?




Identitatea, beste pertsonengandik bereizten gaituena da. Batetik, eraikuntza pertsonala da; norberak eraikitzen duelako, baina bestetik, era berean, eraikuntza soziala da, jendartean bizi garen heinean.
Jendarte guztiek generoarekin lotutako arauak, identifikazioak, edo estereotipo kulturalak dituzte (genero eskemak) eta horiek, jendarte horren talde-identitatea eratzen eta osatzen dute.

Genero bati indar, garrantzi edo botere gehiago ematen zaionean, gizarte bidegabe bat bihurtzen da; genero bat bestearen menpe kokatzen baita. Eta hau da, gure gizarte heteropatriarkalean gertatzen dena: maskulinoa femeninoaren gainean kokatu da; gizon pribilegiodun/emakume pribilegiogabe dikotomia duen jendarte desorekatua sortuz.

Horrelako sistemek pertsonen garapen globala oztopatu eta baldintzatu egiten dute, gizon / emakume izateko era bakarra ahalbidetuz. Gizon eta emakumeek modu zehatz bakarrran garatzeko aukera baitutelako eta aldi berean, gizon eta emakume izateko modu asko daudela ukatuz. Bakoitzak, bai emakumeek eta bai gizonek bere identitatea askatasun osoz garatzeko eskubidea izan behar dute. Eta horren alde borrokatu beharko genuke: Bakoitzak nahi duena izateko eta bere identitatea garatzeko askatasun osoa izan dezan.






Heziberri 2020 aztertuz, identitateeen-garapenaren inguruan islatzen duen esaldien artean, bi ideia azpimarratuko nituzke:

“Eskola inklusiboak ikasle guzti-guztiei eskaini behar dizkie hezkuntzan aurrera egiteko aukera berberak, bai eta ikasketetan eta beren bizitzan ezinbesteko gerta lekiekeen edonolako laguntza ere (curriculumean, beren bizitzan, laguntza materiala...), nor bere autonomia garatzeko gai izan dadin”.

“Hezkuntza-jarduera orotan, aniztasunari aurre egiteko bi modu hartu behar dira aintzakotzat: erantzun positiboa, batetik, gizaki guztiok garen bezalakoak izateko dugun eskubidearekin lotua; eta negatiboa, bestetik, bazterketaeta desberdintasunegoera ugariren kausa dena. Bi horietan, jakina, baliotsua aniztasun positiboa da”.

Hori betetzeko ezinbestekoa: Iraskasleen jarrera eta formazioa.

Inguru hurbilean, genero-identitateen inguruan emandako aurrerapenen artean Nafarroan pasa den urtean, indarrean jarri zen “Hezkuntzako protokoloa transexualitate kasuetarako” aipatu nahi dut. Honetan, eskolak kasu baten aurrean eman beharreko pausuak eta jarraibideak, pertsona honi laguntza eta aholkularitza emateko agertzen dira.




Zaila egiten zait, iazko lan bakarra aukeratzea. Honetan, Maite Magisteritzarena aukeratu dut, berak egindako hausnarketagatik:

Haatik, Amaia Chuecarenarena ere aipatu nahi dut, bere izenburua oso esanguratsua delako:

Eta astean zehar landu dugun gaiarekin lotuta, gehien eragin didaten ideiak hauek dira:






Hurrengo arte lagunak

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina