2018/03/12

GATAZKA AUKERA BIHURTU






Gatazkaren definiziora jotzen badugu, ikusiko dugu, une batean helburu bateraezinak dituzten pertsonen artean agertzen den elkarrekintza dela. Baina gatazka negatiboa al da? Batxilergoko bigarren mailako ikasleei galdera hori egiten diedanean, aunitzetan, erantzuna bai da. Baina gatazka gizakiaren berezko ezaugarria da. Pertsona desberdinak garen heinean, ikuspuntu, iritzi eta jarrera desberdinak izanen ditugu, beraz, desadostasunak sor daitezke eta era berean, gatazka.

Horrela ba, gatazka ez da gakoa; arazoa sortzen da gatazkari irtenbide egokia ematen ez diogunean: informazio nahikorik ez dugulako, tresna egokirik ez dugulako, abilezia falta dagoelako edo dugun botereaz jabetuta, besteen eskubideen gainetik pasa nahi dugulako, gure iritzia edo ideiak inposatuz.

Horretarako ezinbestekoa da hainbat tresna eta abilezia eskuratzea: informazioa objektiboki interpretatzeko gaitasuna, une bakoitzean komunikazio estilo egokia izaten jakitea, bitartekaritza, lankidetza. Hala nola, balore (eskubideak, justizia, bakea- zentzu zabalean, adiskidetze kultura, berdintasun harremanak, elkartasuna...) eta emozioen mundua (enpatia, tristura, poza, asetibitatea, autokontrola...) lantzea.





Gaur egun hezkidetzan edo jendartean dagoen egoera aztertuta, nik bi hitz erabiliko nituzke: nahasmena eta axolagabekeria. Nahasmenaren aldetik, kontzeptuak definitzeko dagoen zailtasuna. Zer da gatazka? Zer da bakea? Zuzeneko indarkeriarik ez dagoenean, ziutasun osoz bakea dagoela esan dezakegu? Ados nago irakurgaian agertzen den bakearen definizio zabalarekin. Benetako bakea egoteko, ezinbestekoa bada indarkeriarik ez egotea, oinarrizko eskubideen sustapena ere derrigorrezkoa da. Askotan itxurazko bake batean gaude murgilduta, baina harremanak berdintasunean oinarrituta ez badaude, ezinezkoa da benetako eta denboran zehar mantenduko den bakea eraikitzea.



Axolagabekeria dela eta, inguruan iruditzen zait,edukiei garrantzi handia ematen zaiela ikastetxeetan (eta horrela izan behar du alajaina!) baina emozioen kudeaketa eta elkarrekiko harremanen lanketa eskasa dela askotan.





Erronken artean, hezkidetza eremuan sortzen diren gatazkei buelta ematea izanen litzateke gakoa:

GATAZKA
Negatiboa

V
E
R
S
U
S
Neutroa
Korapiloa
Aukera
Indarkeria
Bake estrategiak
Estatikoa
Dinamikoa
Eskubideen zapalkuntza
Errespetuaren sustapena
Inposaketa
Lankidetza
Irabazle/ Galtzaile dikotomia
Denak irabazle


Hala nola, gatazken trataeran genero ikuspegia kontuan hartzea. Aurreko post batean Marian Morenok zioena ekarri nizuen: “gure estereotipoen motxila desorekatuta dago eta berez hezkidetzaren helburua gure motxila orekatzea da”. Gatazkaren inguruan neska/ mutilen arteko desoreka hori errazago ikus daiteke.


Neskak
Mutilak
Ahultasun sentimentuak adierazi
Sobera
Gabezia
Indarra erakutsi
Gabezia
Sobera
Haserrea erakutsi
Gabezia
Sobera
Pertsonen zainketa
Sobera
Gabezia
Arriskuak bereganatzea
Gabezia
Sobera



Eta baliabideen artean, honatx batzuk:







Chicos y chicas en relación. Materiales de coeducación y masculinidades para la educación secundaria. Juanjo Compairé (coord.), Miguel Salcedo, Paco Abril. Editorial ICARIA

 

 

Pasa den urteko post-en artean Leire Garrorena aukeratu dut:

“Hezkidetzarik gabe ez dago bizikidetzarik” izenburua oso aproposa iruditzen zait eta gai honen inguruan sakontzeko proposatzen dituen baliabideak interesgarriak:

·         IES Pablo Picasso ikastetxean Rocio Carmona Hortak gidatuta " Gatazkak konpontzeko genero ikuspegi batetik " ikasleekin eginako tailerraren memoriatxoa
·         "Bizikidetzarako hezkidetza
Convives-ak argitaratutako aldizkaria. Aldizkari honetan Derrigorrezko Hezkuntzako etapa ezberdinetan hausnarketa egiten du eta ikastetxe batzuetako esperientzia batzuk ere kontatzen ditu. Aldizkari honetan Amparo Tome, Marian Moreno, Kika Fumero, Carolina Alonso... besteak beste parte hartzen dute.



Hurrengo arte lagunak


iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina