Aste
honetako irakurgaiari esker, duela pare bat urte buruturiko ikastaro batean
barneratutako zenbait ideia birgogoratu ahal izan ditut. Ikastaroan zehar, giza
eskubideen eta gatazken kudeaketaren inguruan mintzatu ginen eta aste honetako
irakurgaian bildurik dauden hainbat kontzeptu lantzeko aukera izan genuen. Aipatu
beharra daukat, bai ikastaroa hura burutzen nenbilela, baita orain ere,
atentzioa gehienbat deitzen didan ideia honako hau dela:
Askotan,
“gatazka” kontzeptua zerbait negatibotzat hartzen da, indarkeriarekin hertsiki
loturik doala uste baita. Argi dagoena da giza erlazio guztietan gatazkak
sortzen direla; hauek, bi persona edo gehiagoren interesen, beharren eta
baloreen arteko talka gisa defini daitezkeelarik.
Esan liteke, gatazkak ez direla
onak edo txarrak izaten. Hala ere, hauei aurre egiteko moduaren arabera,
positiboak edo negatiboak bilakatu daitezke. Hau da, modu negatiboan aurre
egiten badiegu, indarkerairekin nahastu daitezke. Aldiz, modu positiboan
erantzunez gero, gatazkak aldaketa eta ikaskuntzarako oinarri bihur daitezke.
Hori dela eta, gatazkak konpontzeko
metodo egokiak erabiltzen ditugula ziurtatu behar dugu eta horretarako,
trebetasunak eta estrategiak barneratzea ezinbestekoa da. Gatazka sortzen den
momentuan esku hartzen badugu eta ez krisi bortitza izatera pasa denean, askoz
ere errazagoa izango da irtenbide bat aurkitzea.
Hariari
jarraituz, irakurgaian “bakea” kontzeptuaren inguruan egiten den hausnarketa oso interesgarria iruditu zait.
Egia da, bakea esaten dugunean, gatazkarik ez egotearekin erlazionatzen dugula.
Hala ere “gatazka eza = bakea” formula hautsi beharra dago, izan ere:
Iazko
sarreren artean, Ane Lenizena gomendatuko nizueke. Gaiaren inguruko ideia
garrantzitsuenak modu labur batean azalduta egoteaz gain, gai hau landu ahal
izateko atxiki dituen bi bideoak oso interesgarriak iruditu baitzaizkit.
Aipatzekoa da, baita ere, egunez
egun hezkuntza testuinguruko partaideen kezka haunditzen doala elkarbizitzan ematen
diren gatazkak direla medio. Hezkuntza sistemaren kalitatea hobetu ahal
izateko, ikuspuntu integral batetik bizikidetza hobetu beharko litzateke eta
horretarako, gatazken kudeaketari duen garrantzia eskaintzea ezinbestekoa da.
Horretarako, hainbat baliabide uzten dizkizuet hemendik:
-
Eskolako bizikidetzari buruzko monografikoa: Bertan, hezkuntza testuinguruan
ematen den bizikidetzarekin loturiko hainbat hausnarketa, bizipen eta
baliabideak bildurik daude.
- Euskal Autonomia Erkidegoko hezkuntza ez formalaren esparruan bizikidetza eta bakerakohezkuntza: Elkarbizitza eta bakerako hezkuntzak Autonomia
Erkidegoko eskola arloan eta arautu gabeko hezkuntzan duen egoerari buruz orain
argitaratu diren bi ikerketa-lan dira, eta horien edukia da Jaurlaritzak
aurrera eraman nahi duen bakerako hezkuntzari buruzko politikak garatzeko
oinarria.
-
Jornadas convivencia 2013 – Mº José Díaz Aguado: Hezkuntza testuinguruan ematen
den bizikidetzaren inguruko hizketaldia (10. minututik aurrera - Luze zamarra baina interesgarria).
Amaitzeko,
hau guztia eremu hezitzailean lantzeko beharrezkoak diren erronketako batzuk honako
hauek izan liratekeela esango nuke:
-
“Gatazka” kontzeptuari atxikitutako esanahi negatiboa baztertzea.
-
Elkarren arteko errespetua sustatzea.
-
Gatazken kudeaketarako metodo egokiak azaltzea.
-
Indarkeriaren erabilera irmoki gaitzestea bultzatzea.
-
Zaintzen etika praktikatzea.
-
Gatazken kudeaketan genero ikuspegia txertatzea.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina