Goiz erdia iritsi da eta EAEko eskola gehienetan antzeko zarata aditu
daiteke: "trin,trin", "nio, nio" edo "piru, piru";
txirrina sumatzen da auzo osoan eta ume hordak lasterka entzun eta ikusi
daitezke. Batzuk, esku artean baloia dutela, korrika joaten dira erdigunean
dagoen futbol zelaira. Besteak, ordea, inguruan dauden espazioetan banatzen
dira, talde txikietan. Marina Subirats (Katalunia, 1943) irakasle, soziologo
eta hezkidetza adituak galdera hau luzatzen du: marraztu beharko bazenitu, zein
generokoak marraztuko zenituzke batak eta besteak?
Bai, lehenengo taldeko gehienak mutilak izango lirateke eta, bigarrenekoak,
aldiz, neskak. Subiratsek esaten duenaren arabera, honela erantzuten omen dute
galdetuak izaten diren hezitzaile gehienek. 1970.urtean indarrean jarritako
Hezkuntza Legeak eskolen menpe utzi zuen beren ikasleak generoz banantzea edo
ez. II. Errepublikaren garaitik, hautu hau egitea ez zen posible, frankismoak generoz
mistoak ziren eskolak debekatu baitzituen. Urte horretatik aurrera, beraz, egun
ikusten ditugun ikastetxe gehienak eraikitzen hasi ziren.
1970.urterarte, neskek eta mutilek curriculum ezberdinak lantzen zituzten
eskolan. Lehenengoentzat, josketa, sukaldaritza eta jarrera irakasgaiak
nabarmentzen ziren. Bigarrenentzat, aldiz, zientziak eta letrak. Eskola mistoak
sortzen hasi zirenean, guztientzat, ordura arte mutilena izan zen curriculuma
gailendu zen, neskena ahanztera iritsi arte. Gauza bera gertatu zen
jolastokiekin; mutilenak izaten zituzten kirol zerbitzuetan oinarritutako
patioak zabaldu ziren eskola guztietara, neskenak zituzten belardi eta
pasealekuak ia desagertu ziren arte. 20 urtetik gora daramatzate, besteak
beste, Luixa Rezabal (Donostia, 1964), Marian
Moreno (Asturias, 1964) eta Amparo Tomé (Salamanca, 1946) hezkidetza adituak
emakumeen jakintza eta espazioen deuseztapen hori salatzen eta haur guztientzat
askeak izango diren guneak aldarrikatzen.Jarrain baliabide aberats batzuk:
- Balones fuera: Reconstruir los espacios desde la coeducación (Tomé eta Subirats)
- Berritzeguneak plazaratzen dituen zenbait baliabide:
- Eskoletako jolastokiak. Eraldatzeko proiektu parte-hartzaileak egiteko gida
- Komun bereziak. Hik Hasi 18
- Patio proiektua aurrera eramateko esku-hartze proposamena
- Patioa eraldatzeko gida
- Informazio eta sentsibilizaio egoki bat diseinatzea mezua ahal bezainbeste hezkuntza komunitate osora zabaltzeko (kanpainia, moduak, jolasak, ipuinak, kantak...)
- Hezkuntza ez-formal, GKE eta eskolen arteko aliantza sareak egitea guztion praktika onak elkarbanatu eta, kontrabando horretan oinarriturik, herria eta eskolaren arteko elkarrekintzaren bitartez ekintza plan parte-hartaileak diseinatzea
- Hezkuntza komunitatea osoaren borondatea eta prozesuak habian jartzeko denbora eskaintzea
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina