Interesgarria eta zentzuzkoa iruditu zait oso
genero identitatearen aldakortasunaren perspektiba. Azken finean erabat
integratua daukagu gure bizitzan aldakortasunaren ideia. Urteak igaro ahala,
pertsona hazten eta hezten doa, beraz, “normala” eta derrigorrezkoa da izaki
hori egiten duten osagai desberdinak bidean eraldatzen joatea: Itxura fisikoa,
bizitokia, zaletasunak, ezagutza eta jakintza maila, lagun taldea, desioak eta
ametsak, familia, lanpostua… Nire buruari galdetu diot ea badagoen zerbait
jaiotzen garenetik hiltzen garenera berdin mantentzen dena. Oso zerrenda
laburra ateratzen zait, egia esan. Beraz, bizitzan zehar gure nortasuna aldatuz
eta osatuz badoa, ez al da erabat koherentea honi hertsiki lotua dagoen genero
identitatea ere eraldatzen joan daitekeela pentsatzea? Zergatik dago hain
onartua bizitzan zehar bide-lagunak aldatuko ditugula eta hain “zigortua”
genero identitatea eraikiz eta deseraikiz joango garela pentsatzea? Berriro ere
heteropatriarkatuaren aginduei muzin egiten dien premisa delako eta jarrera hau
orokortuko balitz, kotzepzioaren iraupena (heteropatriarkatuarena esan nahi dut) kolokan
ipiniko zelako. Beraz, genero identitatearen aldaketaren ideia orokortua ez
dagoenez, ez da behar bezala baloratzen-sozializatzen eta “arraro” bilakatzen
da diskriminazio eta bazterketari ateak zabalduz. Begiratzea besterik ez dago
aste honetan Hondarrun gertatutakoari: http://chrysalliseh.eus/2018/02/16/negar-malkotan/?lang=eu
Heziberri
2020-ri dagokionez, identitatearen garepenari lotua dagoen genero
kontzeptuari buruzko esaldi honekin gelditzen naiz (45.orria):
“Genero
aniztasuna: Gizarte-konstrukto bat da generoa, ikasle guztien oraina eta geroa
baldintzatzen dituzten desberdintasun bidegabe askoren berri ematen diguna”.
Eskola inklusibo eta aniztasunaren atalean egiten da aipu hau, aurretik
azpimarratuz “…baliotsua aniztasun
positiboa da, gizaki izateko aukeren ispilu izateaz batera aberastu ere egiten
gaituelako. Gizarte-talde guztiak izaten dira anitzak, eta horrek ikasteko eta
hobetzeko aukera ematen digu” (45. orria).
Ezkutuko kurrikulumean ordea, badaude
hamaika erronka egoera ideal honetara iristeko gainditu behar direnak.
Nagusiki, esango nuke, bertan lan egiten duten profesionalen formazioarekin,
borondate eta nahiarekin eta aurrekontu egoki batekin gainditu daitezkeenak;
genero-identitate eta sexu-identitate eredu desberdinak aurkeztu eta landu,
binarismoa saihesten ahalegindu, genero rol eta estereotipoak landu, espazioak,
jarrerak, metodologiak, edukiak honen arabera aldatu etab.
Nire inguruko genero-identitateetan
emandako aurrerapenei buruz pentsatzen jarrita, aurrerapenik ez dela egon
idaztera tentatua egon naiz. Hausnarketa sakonago batean emakumea – trans – gizona muturreko erpinen artean mila kolore daudela
ondorioztatu dut berehala eta guztiok gure inguruan hain femenino edo
maskulinoak diren pertsona ereduak baditugula uste dut. Familian, lagun artean
edo gure eredu horiek aurkitzen ditugunean, uste dut aurreiritzi guztiak
gaindituz ikasten dugun lehenengo lezioa dela, guztiok PERTSONAK garela, horrek
BERDINDU egiten gaituela eta zenbat eta pertsona eredu gehiago ezagutu
aberasgarriagoa izango dela gure burua eraikitzeko aukera eta modu berriak
ikusten ditugulako.
Lehengo urteko ikastaroan argitaratutako post-en artean, Alasneren “Identitateen
garapena. Gakoak” sarrera aukeratuko nuke. Gaiaren laburpen bikaina egiten
duela iruditu zait, berarekin erabat ados nago gizarte anitz eta justu batean
identitatearen eraikuntzak askea izan beharko lukeela esaten duenean eta “Papa´s
boy” animaziozko laburmetraia, gaia txikienei gerturatzeko primerakoa iruditu
zaidalako.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina