2015/11/02

Sexu-genero sistemaren goraberak eta hezkidetzarako erronkak

Gaiari buruzko laburpen eran esango neuke sexu generoarekin bueltaka, sexu-genero sistema suntzitzen barruan, Sexua? Generoa? Sexu-generoa?,… eta identitatea lantzen ibili garala Egunerokotasunari bestelako begirada bat emoteko oso interesgarriak diran Iturriak aipatu dira: Itziar Ziga , Amaia Alvarez, Coral Herrera,Victoria Sau , Mari Jose Urruzola, Amelia Barquín, Judith Butler, R.Lucas Platero.

R. Lucas Platero. Queer pegagogiak from Tabakalera on Vimeo.

 Bideo anitzak erabili izan dira ere.
 Jorratu diran kontzeptuak eta ondorioak honako hauek izan dira: Sexua, generoa eta estereotipoak. Sexu-genero sistema (sexismoaren euskarria, dominazio-meneko harremanen abiapuntua), estereotipoak ((hierarkizazioa dakarrenek, osagarritasunean oinarrituta baina garapen globala eragozten dabenak) bizi-programak (femeninoa eta maskulinoa), gizonak eta genero maskulinoa, emakumeak eta genero femeninoa, sozializazio-prozesua jaio aurretik eta familiak, eskolak, hedabideek, lagunek … eragiten dabena…, sexu eta genero identitateak giza aginduen menpe. Landu dira be, transfeminismoa, Queer teoria, …
 Sexu-genero sistemaren ondorioak pairatzeko daukagun tresna: GENERO-IKUSPEGIA da, hau da, “edozein jarduera edo eremutan emakumeen eta gizonen arteko ezberdinkeriak kontuan hartzen dituen enfokea.” Sistematikoki, gizon eta emakumeen arteko ezberdintasunak aztertzen aurka egiten deutsona patriarkatuari.
 

     Azkenik hezitzaileen erronkak be argi erakutsi dira.

    Gai potoloa benetan nire ustez, oso sakon adierazita, informazio anitza eta guztiz interesgarria eskainiz, adibide praktikoak eta jarduera lagungarriez osotua. Ia praktikan jartzeko gai garen ikasitako guztia ez bada be zatiren bat gure etorkizuneko belaunaldiak egoera askeago, zoriontsuago baten bizi ahal izateko. 


     Guzti hau irakurri, entzun,ikusi ondoren egingo neukezan definizioak honek litzakez:
 

sexu-genero estereotipoak: gizarteak agindutako izan-bete-beharrak jaiotzez genital batzuk edo besteak izatearren eta horren kontura eraikitako kulturaren arabera. 

genero ikuspegia: pertsonen arteko harreman osasuntsuak bultzatzeko begirada, gertatzen diran harremanen azterketetan oinarrituta potere –sumisio egoerak ekiditzeko giza eskubideak begi bistan daukaguzala. 

     Post honen aginduei jarraituz, jardueren inguruko datuak eta ondoriotaz zera esango neuke: norberaren praktika burutzeko jasotzen dogun tresneria oso lagungarria egiten dala: irakurketak, bibliografia, bideoak, kideen arteko foroko eztabaidak, hausnarketak, …

     Ondorio moduan, hain dago piloa egiteko ezen guztion indarrak bildu beharko doguzan pauso pausoka aurrera joan ahal izateko.
 Beraz, gure lanbidean kokatuta, nire ustez, guzti hau ikastetxean lantzeko erronkak, hezkidetzaile baterako oinarri ideologiko nagusiak kontutan hartuta, gai honen azken atalean agertzen diranakaz, bat egitera nator, batez ere baltzik jarritako esku hartze hezkidetzaile erronka hauekaz 
 

     Jorratu diran kontzeptuak eta ondorioak honako hauek izan dira: Sexua, generoa eta estereotipoak. Sexu-genero sistema (sexismoaren euskarria, dominazio-meneko harremanen abiapuntua), estereotipoak ((hierarkizazioa dakarrenek, osagarritasunean oinarrituta baina garapen globala eragozten dabenak) bizi-programak (femeninoa eta maskulinoa), gizonak eta genero maskulinoa, emakumeak eta genero femeninoa, sozializazio-prozesua jaio aurretik eta familiak, eskolak, hedabideek, lagunek … eragiten dabena…, sexu eta genero identitateak giza aginduen menpe. Landu dira be, transfeminismoa, Queer teoria, … 

    Sexu-genero sistemaren ondorioak pairatzeko daukagun tresna: GENERO-IKUSPEGIA da, hau da, “edozein jarduera edo eremutan emakumeen eta gizonen arteko ezberdinkeriak kontuan hartzen dituen enfokea.” Sistematikoki, gizon eta emakumeen arteko ezberdintasunak aztertzen aurka egiten deutsona patriarkatuari. 

 
    Azkenik hezitzaileen erronkak be argi erakutsi dira. 

    Gai potoloa benetan nire ustez, oso sakon adierazita, informazio anitza eta guztiz interesgarria eskainiz, adibide praktikoak eta jarduera lagungarriez osotua. Ia praktikan jartzeko gai garen ikasitako guztia ez bada be zatiren bat gure etorkizuneko belaunaldiak egoera askeago, zoriontsuago baten bizi ahal izateko. 

    Guzti hau irakurri, entzun,ikusi ondoren egingo neukezan definizioak honek litzakez:

sexu-genero estereotipoak: gizarteak agindutako izan-bete-beharrak jaiotzez genital batzuk edo besteak izatearren eta horren kontura eraikitako kulturaren arabera. genero ikuspegia: pertsonen arteko harreman osasuntsuak bultzatzeko begirada, gertatzen diran harremanen azterketetan oinarrituta potere –sumisio egoerak ekiditzeko giza eskubideak begi bistan daukaguzala. 

     Post honen aginduei jarraituz, jardueren inguruko datuak eta ondoriotaz zera esango neuke: norberaren praktika burutzeko jasotzen dogun tresneria oso lagungarria egiten dala: irakurketak, bibliografia, bideoak, kideen arteko foroko eztabaidak, hausnarketak, … Ondorio moduan, hain dago piloa egiteko ezen guztion indarrak bildu beharko doguzan pauso pausoka aurrera joan ahal izateko. 

     Beraz, gure lanbidean kokatuta, nire ustez, guzti hau ikastetxean lantzeko erronkak, hezkidetzaile baterako oinarri ideologiko nagusiak kontutan hartuta, gai honen azken atalean agertzen diranakaz, bat egitera nator, batez ere baltzik jarritako esku hartze hezkidetzaile erronka hauekaz 

  ● GENERO IKUSPEGIA integratzea hezkuntzan esku hartze eta eremu guztietan.

  ● Sexu-genero sistemaren erreprodukzioa salatzea.  ● Sexu-genero sistemaren erreprodukzioa geldiarazteko eta gainditzeko gaitasunak sustatzea hezkuntza komunitate osoan.  ● Estereotipo femenino zein maskulinoak sakonki aztertu eta edozein pertsonarentzako positiboak diren balioak, konpetentziak eta gaitasunak nesken zein mutilen eskura jartzea.  ● Gizateriaren ongizaterako emakumeen ekarpenak bistaratzea.  ● Sexu-genero sistemaren ondoriozko transfobia, lesbofobia, homofobia eta halako identitate- edo ezaugarri-fobia guztien aurka borrokatzea.  ● Sexu-genero sistematik harago dauden errealitateak, praktikak, testigantzak, irudiak eta abar hierarkiarik gabe aberastasun moduan erakutsi eta sustatzea. 


Bukatzeko, gelarako material erabilgarria: Nesken ala mutilen gauzak?

 https://prezi.com/oabphpf_vihy/mutilen-ala-nesken-gauzak/ 


iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina