Genero indarkeriaren egoera larria da, hamaika kasu ematen dira urtero
urtero, eta ez da arazo makala! Detektatuak dauden kasuez gain, askotan
salatuta ez dauden kasu anitzak daude honelako pentsaerak direla eta: “behin
bakarrik gertatu da, ez da gehiagotan pasako”, “gizon hauek etxetik kanpo ez
dira bortitzak”, “emakumeek ez esaten dutenean, bai esan nahi dute”, … baina
errealitatean hori guztia ez da egia. Eta horretaz konsziente izateko da hain
garrantzitsua jendea informatuta eta kontziente izatea. Txikitatik haurrei
hezkuntza hezkidetzailean heztea eta edozein indarkeriaren aurrean salatzeko
herramintak eta aukerak zabaldu.
Emakumeen kontrako edozein indarkeria da genero-indarkera, ahozkoa,
fisikoa, psikologikoa, … izan daitekeena. Indarkeria horren barne emakumearen
askatasuna kentzen duen edozein ekintza motak sartzen dira.
Eta indarkeria sinbolikoa, modu
sinbolikoan gizartean agertzen diren mezuak dira, plubizitate, kartel, marrazki
eta abarretan. Biktimak detektatu ezin ditzazkeen errepresentazioak, emakumeen
kontrako mezuak dituztenak.
Genero indarkeriaren gaia maiz entzuten da
komunikabide eta hedabideetan. Ez da gutxitan lagunen artean agertzen den gaia.
Horregatik, nire gertuko jende eta lagunen artean, gaiaren inguruko lauzpabost
galdera erantzuteko eskatu diet. Helburua beraien iritzia ezagutzea eta
indarkeriaren inguruan duen jakintza eta pertzepzioa ezagutzea izan da (nire
ingurune hurbilean). Bide batez pentsatzera eta hausnarketa egitera animatu
ditut. Galderak hauek izan dira:
1. Zer da genero
indarkeria? eta indarkeria sinbolikoa?
2. Genero indarkeria
berezkoa da erasotzaileetan? hau da, erasotzaile bat jaiotzetik da
erasotzailea?
3. Genero indarkeria eskoletan landu
beharreko gaia da? nola egingo zenuke?
Beste batzuen artean honako erantzunak jaso ditut:
“Genero
indarkeria, genero batetik beste generoa erasotzen denean gertatzen da. Momentu
horretan, genero bateko gizakia zapaldua izaten dela esaten dugu, genero
indarkeria bat gertatzen baita. Indarkeria hitzak, indarra erabiltzera
daramatza baina, nire ustez, ez da horren erantzuna soilik, indarra erabiltzen
ez dugunean beste generoko pertsona mintzerakoan, genero indarkeria da.”
“Nire ustez, dena ikasi eta praktikatu egiten da, bai
egokia zein desegokia, bai altruismoa zein kriminalitatea”.
“Nire ustez genero indarkeria ez da berezkoa, alegia,
inguruak eragiten duen zerbait da. Genetikan zerbait egon daiteke, hau da,
pertsona batzuk beste batzuk baino agresibioagoak izateko joera erakutsi
dezakete. Hala ere, esan bezala, uste dut pisu gehiena inguruak duela. Horrela,
zure bizipenen arabera (bizi duzuna, ikusi duzuna…), horrek eragingo du
pertsona bat erasotzaile bihurtzea ala ez. Horregatik esaten da txikitan
erasotuak izan diren haurrak, etorkizun batean berdina egiteko joera izango
dutela.”
“Nire ustez, gizarte
perfektu batean, ez zen zertan gai hau landu behar; baina, egoera aztertuz
beharrezkoa dela uste dut. Hala ere, irakaskuntzan zer ikusia dudan heinean,
askotan, erasotuak nola izan behar ez garen irakasten digute, erasotzaileari
erasotu ez beharra irakatsi baino. (...) Nik irakatsi beharko banuke, ikuspuntu
feminista batetik arituko nintzen. (...) ”
(erantzun guztiak ikusgai jarriko ditut laster, bideak bilatzen nago)
Erantzun
hauek ikusita zorionez, pertsona guztiek (hezkuntzarekin harremana dutenak)
genero indarkeriaren oinarrizko kontzeptuak eta jakintzak dituzte. Horrez gain,
garrantzitsua ikusten dute gelan eta eskoletan gaia lantzea; txikitatik
ikasleak modu hezkidetzailean hezten laguntzea. Beraz, lana aurretik daukagu
egiteko baina jarrera positiboa da: ez gaude bakarrik!
Hala ere ezin uka daiteke oraindik ere asko dagoela egiteko. Eta gure
eskolek erronka ugari dituztela hezkidetzaren inguruan, hala nola:
- Genero
indarkeria detektatzeko plangintza sortu.
- Indarkeria
sinbolikoa saihesteko narratibak bilatu/sortu.
- Hizkuntza
hezkidea erabiltzearen garrantziaz jabetzea.
- Hizkuntza
hezkidea erabitzea.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina