FEMINISMOA EDO FEMINISMOAK?
Historian zehar aztertu edo ikertu da feminismoa, modu desberdinetan , batez ere kronologikoki, esatebaterako : Hona hemen Feminismoaren historia
Historian zehar aztertu edo ikertu da feminismoa, modu desberdinetan , batez ere kronologikoki, esatebaterako : Hona hemen Feminismoaren historia
Modu
berean, historian zehar, feminismoaren definizio ugari topa ditzakegu, baina,
oso sinplea da ulertzea :
“Feminismoa emakumeek eta gizonek
eskubide eta aukera berdinak ditugun pertsonak garela sinestea bezain gauza
sinplea da. Oinarrizko eskubide bat defenditzen du, berdintasuna.”
Fesminismoa
egiteko modu anitzak daude teoría
desberdinak, hori dela eta aspaldi honetan, joera dago “Feminismoak
“adierazteko.
Rosario Carrasco eta Ana Cubilloren
hitzetan,
“feminismoa
“gaur egun agintzen duen gizarte-sistema, patriarkatua, salatzen eta hautsi
nahi duen mugimendu sozial, politiko, filosofiko, ekonomiko eta kulturala da.
Bere helburua emakume eta gizonen arteko aukera berdintasuna lortzea.”
Nahiz eta feminismoari buruzko
teoría ezberdinak egon, denek bat egiten dute aurreko esaldian jasotarekin.
Hurrengo helbidean oso ondo adierazita agertzen da: Emakume anitzak feminismo anitzak
v
Boto eskubidea
v
Sexualitatea eta
ugalketa bereiztea
v
Bigarren eta goi
mailako Hezkuntzan neskeen parte hartzea
v
Lanbide izateko
aukera
v
Politikan parte
hartzea
v
Amatasuna aukera
libre izatea
v
Sexualitate-orientazioa
anitza bistaratzea eta errespetatzea
Esan
behar dugu, feminismoak gizarte mailan lortutakoarekin emakumeek irabazi egin
dugula hainbat arlotan, baina gizonezkoek ere bai, batez ere maila
pertsonalean, autonomia mailan eta harremanetan.
Eta oraindik lortzeko falta zaizkigun beste bost?
Nahiz
eta feminismoaren aldarrikapen batzuk lortu, une honetan, beste batzuk, “gehienak”,
lortu gabe daude.
Alde
batetik, Arantza Camposek hurrengo artikuluan “Gaur egungo feminismoaren erronkak” historian zehar utzitako
saldoak apatzen ditu.
Puntu honetan aipatu behar da, besteak beste:
Ø Eskubideen berdintasuna
ez da erreala
Ø Aurreko lorpenak Munduko
geografiaren gune txiki batzuetan baino ez direla lortu.
Ø Emakumeak aginte
eta boterearen eramailea, hots, emakumeen ordezkariak boteretsuak izatea.
Ø Pertsonak izatea
munduko bazter guztietan
Ø Egungo
feminismoaren zeregin nagusia emakumeak ikusaraztea da
Argi eta garbi dago, oraindik asko dago egiteko, aipatutako lorpen horiek benetakoak izateko.
Lortzeko ditugun horiek hezkuntza esparruan lantzeko, ze oztopo gainditu beharko ziren?
Alde batetik, hezkidetzak feminismotik jasotako genero ikuspegia erabiltzen du errealitatea aztertzeko eta diskriminazioak gainditzeko hezkuntza proposamenak egiten ditu.
Beste aldetik, hezkidetzarantz egindako bidean feminismoaren bilakaeraren ildotik etapa ezberdinak eman dira eta horiei esker hainbat lorpen izan dira baina oriandik ez da lortu hezkidetza modu sistematikoan lantzea. Oraindik ez da lortu eskola heskidetzailea.
Printzipioz, historian zehar, hezkuntza-sistemak hiru eredu izan ditu, genero-harremana modu ezberdinez ulertzen dutelarik
1.- Sexuen araberako eskola
berezitua.
2.- Eskola mistoa
3.- Hezkidetza-eredua
Hezkidetzarantz egindako bidean etapa
ezberdinak ikus daitezke. Egindako etapa
horien ibilera ez da lineala izan, eta ez da gune guztietan berdin eman. Ez dira lortu ere momentu bakoitzean
islatzen diren erronkak.
Bidea ez da zuzena izan eta oztopo
desberdinak topatzen dira hezkidetza modu sistematiko batean lantzeko eskolan,
hori dela eta hurrengo aspektuak ez dira lortu edo ez dira lantzen modu sistematiko
batean:
Horrrez gain, gaur egungo arazoak: indarkeria harremanetan, genero
eta sexu-aniztasunari errespetu falta, homofobia, lesfobia, transfobia eta
bifobia ...- Espazioa erabilera.
- Curriculum ediukien errebisioa emakumeak haintzak hartzeko
- Ikasleen hautaketa akademiko ez sexu-generoaren araberakoak
- Menpekotasun afektibo harremanetan
- Moda misoginoak
- Emakumeek egindako lanari errespetua
- Emakumeek garaturiko hainbat alderdi biltzea
- Emakumeen jakinduria legitimatzea
- Maskulinitatea-feminitatearen dikotomiarekin apurtzea
- Maskulinitate hegemonikoaren sexismoarekin apurtzea
- Gizon eta emakumeen arteko elka erantzukizuna sustatzea
- Neske zein mutilen protagonismoa eremu publikoa zein etxeko-pribatuan
Horrek guztiak kolokan jartze ditu: Maskulinitate hegemonikoa, identitate dikotomikoak, gatazkak tratazeko indarkeriaren erabilera eta irtenbideak topatzeko erreferente bihurtu da hezkidetza.
Baina zer dago azpian? Non daude oztopoak?
Beti bezala patriarkatu hitza ateratzen da
Patriarkatua, garai bakoitzean modu ezberdinetan azaltzen da, beraz, feminismoek ere modu ezberdinetan erantzuteko erak ezberdinak erabiltzen dituzte eta horren ondorioz hezkidetza-proposamenetan modu ezberdinetan isladatzen dira.
Hezkuntzan aurrera eraman daitezkeen bost ideia feminista?
Alde
batetik, Feminismoek erronka berrien aurrean jartzen dute hezkuntza. Gaur egun,
hiru errealitate edo faktore nabarmendu nahi ditugu gure inguru hezitzaileetan:
- Belaunaldi-aldaketa: errealitate digitalarena( ziberfeminismoa)
- Emakume etorkinak
- Trans-errealitate anitzak
Beste
aldetik, Hezkuntzan lortu gabeko erronkak ahaztu gabe, hezkuntzan-sisteman
hezkidetza aritzeko kontuan izan behar dira hainbat kontu: gizartean ematen
ari diren aldaketak eta errealitate horien inguruan ematen ari diren
injustiziekin bukatzeko hezkuntza-proposamenak izan, gainontzeko
gizarte-eragileekin batera.
Aurrekoa kontuan izanda bost ideia feminista hezkuntzan aurrera eramateko, besteak beste, izan daitezke:
Ø Ziberfeminismoa aztertzea
Ø Genero-idarkeria-harremanetan
Ø Espazioa erabileran aukera berdinak izatea bai mutillak bai neskak
Ø Emakumeak baloratzea, bistaratzea Zientzietan eta ikerketan
Ø “Trans” errealitatea onartzea
Ø Emakume etorkinen kultuak ikusaraztea
Ø Sexualitate-orientazioa anitza bistaratzea eta errespetatzea
Zentzu horretan, aipatutakoa, Hezkuntza, Hizkuntza Politika eta Kultura Sailak duen Hezkuntza-sisteman
Hezkidetza eta genero-indarkeriaren prebentzioa lantzeko Gida
Planak (12.orr) kontenplatuta dauka.
Aurrekoa kontuan izanda bost ideia feminista hezkuntzan aurrera eramateko, besteak beste, izan daitezke:
Ø Ziberfeminismoa aztertzea
Ø Genero-idarkeria-harremanetan
Ø Espazioa erabileran aukera berdinak izatea bai mutillak bai neskak
Ø Emakumeak baloratzea, bistaratzea Zientzietan eta ikerketan
Ø “Trans” errealitatea onartzea
Ø Emakume etorkinen kultuak ikusaraztea
Ø Sexualitate-orientazioa anitza bistaratzea eta errespetatzea
x
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina