JAIAK ETA OSPAKIZUNAK: BEGIRADA HEZKIDETZAILEA TXERTATZEN
Aste honetan aztertuko ditugu jaiak eta ospakizunak
gure hezkuntzan.
Nola prestatzen ditugu ? ze ospatzen ditugu ? zergatik?….
Margaret Bullenek dio “Jaietan
gertatzen dena, gizartean gertatzen denaren isla dela” eta ospakizunetan
emozioak txertatzen direla, baina hauek “beste gauza guztiak bezalak gizakiok
ikasitakoak direla”
Urtero ospakizun eta jai asko errepikatzen dira
sistematikoki ikastetxeetan, hauek
aztertu behar ditugu hezkidetzak ekarpen interesgarriak egin ahal dituelako.
Argi eta garbi dago ospakizunak egiten dira gure
ikastetxeetan eta festak eta ospakizunak ez dira gizartean ematen diren
eszenifikazio soilak, kultur-adierazpen sendoak baizik.
“Festak bizitzaren erdigunean daude, ez bakarrik lan eta
atseden erritoekin lotuta daudelako – eguneroko monotonian parentesi bat
ezartzen dute-, baizik eta ideia eta baloreen munduarekin lotuta daudelako,
herriaren nortasunarekin, gizarte egiturarekin eta genero sistemekin, hau da,
pertsonen arteko harremanekin oro har, eta emakume eta gizonen arteko harremanekin
bereziki.”
Aztertzeko jaiak eta ospakizunak sailkatzen dira
hiru ataletan.
Sailkapen honetan kontuan izan dira hurrengo
irizpideak:
▪
Berdintasunarekin eta estereotipoen
errebisioekin zerikusi zuzena duten aldarrikapenerako egunik landuenak.
▪
Ikastetxeen kokapenaren, etaparen eta
kulturaren arabera sarritan ospatzen diren egunak.
▪
Oporraldien bezperan egiten direnak.
▪
Gustuko ez dugun tradiziozko ospakizuna beste
bat bihurtzen denean: Euskal Herriko
hainbat lekutan, Konstituzio eguna herri-eskola eguna bihurtu da,
adibidez.
1.-EGUN MOREAK:
Egun
hau desberdinkeriak salatzeaz gain, historian zehar emakumeen ekarpenak, mundu
osoko emakume-erreferenteak aipatzeko eguna da, baita Historian zehar eta gaur
egun emakumeek beraiei dagozkien eskubideak izateko borrokatu behar izan dutena
agerian uzteko ere.
Hona hemen zenbait proposame
Egun hau da ikastetxeetara iristen ari den
aldarrikapen egunik berrienetakoa. Transfobia, lesbofobia, bifobia, homofobia
eta hiesfobia salatzeko eta borrokatzeko eguna da
2.-EGUN BEREZIAK:
Ikastetxeetan eta
gizartean sarritan ospatzen direnak
Baina, sexu-genero ikuspegiarekin antolatzen ote dira?
3.-OPOR EGUNAK:
OSPATZEKO MODUAK
Egun seinalatuak ikusita geratzen zaizkigun ospatzeko moduak.
Egun seinalatuak ikusita geratzen zaizkigun ospatzeko moduak.
Hemen sartzen
dira : Urtebetetzeak, ikasturte bukaera, kirolean irabazteak , poztasun
momentuak.
Puntu
honetan aztertu behar ditugu
nola ospatzen
ditugun? Zer egiten ditugun? zer musika
entzuten dugu? zer abesten da? nork abesten du?…
Hezkidetzaren
ikuspuntutik oso garrantzitsua da jai edo ospakizun bakoitzean, ikastetxeetan
eztabaida prozesuak zabaltzea eta
ikuspegi kritiko eta proposamen alternatiboak planifikatzea , eta modu
honetan, ahal den neurrian, estereotipoak
ekiditea.
Jaiak eta ospakizunak eta genero ikuspegia kontzepktuen arteko harremanaren nondik norakoa
Argi eta
garbi dago jaiak eta ospakinzunak lotata daude gure bizimoduarekin gure
kulturarekin gure historiarekin, hauetan , modu batean edo bestean isladatzen
dira gure nortasunak , gure emozioak, gure bizimoduak, gure kultura, gure
estereotipoak, androzentrismoa….
Hori dela eta
komeni da jaiak eta ospakizunak genero ikuspegitik aztertzea, hain zuzen ere
ikastetxeetan egiten diren jaiak eta ospakizunak, batez ere aztertzeko emakumeen eta gizonen partaidetza, emakume
eta gizonen arteko harremanak, paperak, ereduak, indarrak, ahuleziak…..
Hezkidetza
genero ikuspegia eskaintzen digu berdintasunerako bidean gauden ala ez
baloratzeko eta baita behar diren erabakiak hartzeko ere.
Gaur
egunean ikastetxe guztietan aipatutako jaiak eta ospakinunak modu batean edo
bestean ospatzen dira, oso garrantsitzua da transmititzea gure kulturak eta
gure bizimoduak batez ere transmititzen badira genero ikuspuntutik aztertuta.
Hona hemen adibidea: Hezkidetzak genero ikuspegia ematen digu berdintasunerako bidea
Zein dira hau
guztia ikastetxean lantzeko erronkak
Hezkidetzaren
ikuspuntutik zenbait erronka ospakizun hauetan aurrean:
● Sexu-genero sistema erreproduzitzen duten
euskaltasun ereduak era kritikoan aurkeztea.
●
Sexu-genero sistematik harago dauden egoera berriak, euskal gizonen eta
emakume-eredu anitz eta modernoak erakusten dituztenak, haien arteko harreman
berdinkideak sustatzen dituztenak aurkeztea.
● Sexu-genero sistema erreproduzitzen duten
emakume izateko eredu estereotipatuak era kritikoan aztertzea
●
Prostituzioa eta prostitutak duintasunez agertu eta ikuspegia zabaltzea.
● Sexu-harremanetan dauden estereotipoak lantzea.
● Sexu-genero sistematik harago dauden emakume
eta gizon eredu berriak aurkeztu, eta bestelako praktikak eta ikuspegiak
errespetuz ere bai.
● Indarkeriari aurre egiteko estrategiak eta
baliabideak aurkeztea
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina