GURUTZEGRAMA
HAUSNARTZEN
Azken
hamarkada honetan teoria feministak bai generoa baita sexua ere eraikuntza
sozio-kulturala direla baieztatu du. Egungo jendartea, ordea, EMAKUME/GIZON
eredu dikotomikoaren gainean eraikita dago, bai zientzia, komunikabideak edo
hezkuntzari esker.
Haur
bat jaiotzen denetik sexua ezarri egiten diogu: gizonezkoa edo emakumezkoa da.
Eta ahaztu egiten dugu Trans kontzeptupean biltzen den eta genero-rol
estereotipatuak betetzen ez dituen jendea. Alegia, gorputz, desira eta
identitatearen transizioan dagoen jendea, eta genero aniztasun ikuspegiarekin
bat datorren jendea.
Horrek
sorrarazten duen diskriminazioaren aurren beste normaltasun eredu bat eraiki
beharrean gaude. Identitate guztiek bere lekua izan dezaten.
Zentzu honetan erabilgarriak diren honako baliabideak luzatzen ditut:
TRANSEXUALITATEA HAURRETAN (UR HANDITAN)
Haur transgenero baten lehen eskuko bizi-esperientzia:
GENERO
ETA ANIZTASUN SEXUALERAKO GIDA (STEILAS, 2015)
LGBTIQ pertsonak jendartearen osagai diren heinean curriculum guztietan modu inklusiboan txertatzeko gomendio erabilgarri sorta luzatzen ditu gida honek. Planteatzen
dituen estrategien artean hauek iruditu zaizkit aipagarrienak:
1. Egun esanguratsuak ospatzea:
Maiatzak
15. Familien eguna. Tradizionalki familia mota jakin baten gaineko lanketa egin
izan da soilik.
Maiatzak
17. LGTBIQfobiaren Aurkako Nazioarteko Eguna.
Ekainak
28. LGTBIQ askatasunaren Nazioarteko Eguna. Tradizionalki Gay harrotasunaren
eguna deitu izan zaio.
Urriak
18. Transen despatologizazioaren eguna.
Maiatzean
Aniztasun Afektiko Sexualaren Astea garatzeko aukera dugu: familia, langile eta
ikasleak anitzak gara gure ikastetxean, eta LGTBIQ fobia gaitzesten dugu,
beraz, aprobetxatu nazioarteko bi egunak gaiari osotasunean heltzeko.
2. Arloen trataera LGTBIQfilikoa:
Atzerriko
hizkuntzak. Erabili LGTBIQ pertsonaiak «role play» ariketetan eta landu LGTBIQ
aniztasuna jorratzen duen testuak.
Euskara
eta Gaztelania. Analizatu hizkuntza ez baztertzailea eta irain sexisten atzean dagoen
ideologia.
Heziketa
fisikoa. Generoaren araberako segregazioa oso ohikoa da tamalez kiroletan,
ikastetxe gehienetan lan handia egiten da hori borrokatzeko, baina jarraitu
behar da. Kontu handiz ibili behar da transikasleekin, batez ere aldageletan.
Halaber, kiroletan hain ohikoak diren irain LGBTIQfobikoak saihestu behar dira.
Historia.
Ikertu nola aldatu den LGTBIQ fenomenoaren ikuspegia historian barrena eta
kultura ezberdinetan. Pertsonaia LGTBIQren biografiak aztertu.
Literatura.
Idazle LGTBIQren biografiak aztertu eta ikusi honen eragina beraien lanetan.
Esaterako, Lorca, Cernuda,Virginia Woolf, Wilde, Safo, Shakespeare, Hans
Christian Andersen, Rimbaud… Literatura homoerotikoa landu
Matematika.
LGTBIQ pertsonaiak eta familia homoparentalak erabili buruketetan sortzen diren
egoeretan. Bide batez, landu ikerke tetan agertzen diren LGTBIQ datuak kalkulu
estadistikoak egiteko.
Plastika
eta teknologia. Ikasleak animatu LGTBIQ askapen mugimenduarekin lotutako
ikurrak egiteko (historikoak eta berriak). Mugimenduaren banderaren historia
eta koloreen esanahia.
EREMU HEZITZAILEETAN ETA JENDARTEAN LANTZEKO
ERRONKAK
- "Normala" - "ez normala" bereizketa gainditzea sexu eta gorputz aniztasunari dagokionean.
- Sexu-genero sistema eta heteronormatibitatearen ordez aniztasuna ardatz duen espazio sinboliko-kulturala eraikitzea.
- Aniztasuna erakusten duten erreferenteak curriculum-ean txertatzea eta gelako egunerokotasunean beste eredu hegemonikoetaz gain LGTBIQ+ kolektibokoak ere bistaratzea.
- "Normala" - "ez normala" bereizketa gainditzea sexu eta gorputz aniztasunari dagokionean.
- Sexu-genero sistema eta heteronormatibitatearen ordez aniztasuna ardatz duen espazio sinboliko-kulturala eraikitzea.
- Aniztasuna erakusten duten erreferenteak curriculum-ean txertatzea eta gelako egunerokotasunean beste eredu hegemonikoetaz gain LGTBIQ+ kolektibokoak ere bistaratzea.
- Hezkuntza
komunitatearen formakuntza eta inplikazioa lortzea.
- Ikastetxea gune seguru eta askea dela bermatzea bihurtzen hastea, LGTBIQ+ kolektibo kideei laguntza eta babesa eskainiz eta haiekiko tolerantzia jarrerak sustatuz.
- Ikastetxea gune seguru eta askea dela bermatzea bihurtzen hastea, LGTBIQ+ kolektibo kideei laguntza eta babesa eskainiz eta haiekiko tolerantzia jarrerak sustatuz.
-Aniztasuna
aberastasun iturri gisa ulertzea.
IAZKO
POST-A
Iazko
post-en artean Irati Gaztelurrutiaren Gorputz
Ikusezinak izenekoa hautatu dut, gorputz-anitzei buruzkoa. Oso
interesgarria iruditu zait bertan aipatzen duen bere gradu
amaierako lana: “XL TAILADUN EMAKUMEAK: EDERTASUN ESTEREOTIPOAK HAUTSI DITUZTEN
EMAKUME GAZTEEN BIZI ISTORIOAK”. Aipatzen duenaren arabera, 42 taila janzten
zuten 18 eta 30 urte bitarteko emakume euskaldunen bizi istorioak biltzen ditu
bertan eta denen ezaugarri komuntzat jotzen du, beraien bizitzako uneren batean,
autoestimu oso baxua izan izana ispilu aurrean ikusten zutenak eraginda.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina