PARTAIDETZA PAREKIDEA
“pertsonen komunitate bat antolatzeko eta mobilizatzeko prozesua da, eta, berorren bidez, eragile- edo subjektu-funtzioa hartzen dute pertsona horiek beren gain, kolektibo horren etorkizunari begira”.
Parte hartuz elkartea
Gaiari buruzko laburpena eta
balorazio pertsonala.
Zer da parte hartzea?
Argi eta garbi dago , erabakiak hartzeko bai eskubidea bai konpromisoa beharrezkoak direla.
Modu batean edo bestean boterearekin lotuta dago eta izan
daiteke indibiduala zein kolektiboa.
Dena den, parte hartzea garatzeko ahalmena ez da egiten dida
batean, ez da bapateko ekintza, prozesua
bat da.
Nahi bada parte hartzea errealista izatea ulertu behar da
prozesu bezala, bide bezala.
Parte hartze garatzeko bidea hiru dimentsio kontuan hartzen
dira:
- Parte hartzen jakitea: Parte hartzeko erak
- Parte hartu ahal izatea: Uneak eta guneak
- Parte hartu nahi izatea: Gogoa, motibazioa, ilusioa, beharra, interesa.
Dena den, parte hartze horretan, beti bezala, sexu eta
genero estereotipoek eragina dute.
Hori dela eta, nahiz eta emakumeen partaidetza hainbat
eremutan handitu izan, oraindik ez da nahikoa.
Kasu batzuetan, emakumeen interesak direla eta, beste
batzuetan emakumeen iritziak edo ikuspegiak kontuan hartzen ez direlako edo
bigarren mailakoak direlako, azken finean, emakumeen partaidetza izkutatuta,
desagertuta geratzen da.
Beraz, argi dago, partaidetza erreala izan dadin bidea eraiki
behar dela eta genero-analisia eskutik helduta joan behar direla, nesken zein
mutilen eskubideak bermatzeko eta bertan sortzen diren gatazkak modu
eraikitzailean lantzeko.
Gai honetan
aztertzen dira emakumeen partea hartzea hiru eremutan:
- Sare solziala eta teknologia berriak erabiltzeko eremuan
- Politika aremuan
- haurren parte-hartzearekin lotutako eremuan
Horretarako
ikusi ditugu hiru bideo, aipatzekoa da:
"Gizon eta emakume herritarrak.
Parte hartzea eta kultura politikoa" Mila Amurrio:
Hemen aipatzen dira gauza batzuk, besteak beste:
- “Nazio proiektuaren eraketan, emakumeen eta gizonen partaidetza berdina izan behar dela eta une honetan ez da gertatzen.
- “Genero harremanak bodere harremanak dira”
Partaidetza sozio-politikoari buruz eta emakumeak, hona hemen, hurrengo bideoa:
Honekin lotuta Argian hurrengo artikulua:
"Parte hartze demokraziaren irizpideen arabera herritarrek, emakumeek bereziki, geure etorkizunaren gainean erabaki ahal izatea bilatu behar dugu, eta parte hartzea ez dadila sinbolikoa izan baizik eta horretarako baliabideez eta boterearen jabetzaz horniturik egon dadila. Defendaturiko parte hartzeak beti ekarri behar ditu loturik erabaki ahalmena eta dagozkion baliabideak"
Jardueraren inguruan jasotako datuak eta ondorioak.
Teknologia berriekin lotuta, hurrengo datua:
"Wikipedian 10 editoretatik bat baino ez da emakumezkoa eta presentzia eskas horrek baldintzatu egiten ditu kontsultarako web garrantzitsuenaren edukiak. Eten hori murrizteko eta emakumeek idatzitako edukien presentzia handitzeko, Wikimedia Fundazioak edizio-maratoiak antolatu zituen martxoaren 7an mundu osoko 70 hiri baino gehiagotan."
Horrez gain, eta partaidetza handitzeko nahian:
Emakundek argitaratu du hurrengo adierazle-sistema, emakumeen eta gizonen
berdintasuna bermatzeko
Emakundek argitaratu du hurrengo adierazle-sistema, emakumeen eta gizonen
berdintasuna bermatzeko
Zein dira zure ustez hau guztia ikastetxean/jendartean lantzeko erronkak?
Ikastettxeetan erronka
garratzitsuena denon parte hartzea bermatzea, genero ikuspuntutik aztertuta eta
horretarako besteak beste hurrengo ekintzak egin daitezke
- Ordezkarien hautaketarako, elkarbizitzarako positiboak jotzen ditugun ezaugarriak kultura “femeninoenak” zein “maskulinoenak” izatea.
- Antolamendu horizontala eraikitzea: sare-lanak, lankidetza.
- Bestelako lidergoa bultzatzea: lidergoa edozein eraldaketarako nahiak eta interesak batzea baino askoz gehiago da, alegia, begiratzen, entzuten, onartzen, ohartzen jakitea; besteak zer egiten dakien, zertan sentitzen den ziur, zertan den bakarra … taldekide bakoitzak proiektuaren protagonista dela sentitzea, proiektua bizitzea.
- Batzordeak, taldeak osatzerakoan, kuotak erabiltzea.
- Zereginen eta rolen banaketetan sexu- genero estereotipoak apurtzea
- Jarduerak antolatzerakoan, nesken interesak ere kontuan izatea, motibazioa pizturik mantentzeko.
- Eremu ezberdinetako emakumeen erreferentzia eta ereduak izatea.
- Komunikazioan estilo “femeninoak” ere erabiltzea, nesken iritziak ezagutzea,denok hitz egiteko aukera izatea.
- Parte hartzeko denboraren erabilera parekidea izateko ikasketa kooperatiboan erabiltzen diren lankidetza egiturak erabiltzea.
- Adina, sexua, generoa, etnia … dela eta talde segregatuak erabiltzea beharrezkoak direnean.
- Batzarretan eta bileretan arauak finkatzea ohikoak izaten diren jarrerak ez izateko eta aktak jasotzea.
- Partaidetza ez da egoera estatikoa, prozesua baizik. Horrek esan nahi du etengabe zaindu eta eraiki egin behar dela. Parte hartzeak izan ditzake ageriko momentuak, bozketak esate baterako.
- Taldearen pertenentzia sentimendua indartzeko nesken zein mutilen beharrak kontuan izatea.
- Helburuak eta interesak partekatzea, hau da, proiektua da taldekideak batzen dituena.
- Egon daitezkeen inplikazio eta konpromiso maila ezberdinak zehaztea eta agerian uztea.
- Denboraren eta espazioen erabilera parekidea izateko neurriak izatea.
- Aske eta gune seguruan sentiarazteko baldintzak jartzea.
Horrez gain ikastetxeetan parte
hartzea lantzeko hurrengo materiala
Material hau zuzenduta
dago:
Bigarren Hezkuntzako eta
Batxilergoko irakasleei zuzentzen zaien material honetan, giza eskubideetarako
hezkuntzaren ikuspegitik diseinatutako hainbat tresna biltzen dira,
ikasleei beharrezkoak dituzten gaitasunak garatzen laguntzeko eta, gaitasun
horien bidez, errealitatea aldatzeko, ongizate pertsonala hobetzeko eta
pertsonarteko harremanak sustatzeko, betiere, bizikidetasun positibo bat
garatzeko konpromisoa hartuta.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina