Sozializazio prozesuan hezkuntzak duen
garrantzia ez du inork ukatzen eta askotan esan dugun bezala, erronkarik handienetarikoa da
ikasleak, neskak eta mutilak berdintasunean jeztea da. Horregatik ere, neska eta mutilen errepresentazioaren
garrantzia espazio fisikoetan oso inportantea de ere. Eta hau lortu ahal
izateko esku hartze kontziente, planifikatua, adostua eta integratzailea
beharrezkoa da.
Bestaldetik jolasa funtsezkoa da haurren garapen
prozesuan; zentzumenak
estimulatzeaz gain, garapen intelektuala suspertu, emozio positiboak indartu
eta komunikazio eta jendarteratze tresnak sendotzen laguntzen du. Jolasaren
magia edozein lekutan sor daiteke: etxean, eskolako jolastokian, osasun
zentroan, denda batetan …
Garai batetan haurren jolastoki nagusia kalea
zen, hura zen jolasaren oinarrizko eskenatokia eta bertan ematen ziren
errealitatea esploratzeko aukera eta bideak. Gaur egun jolaserako kanpo
espazioaren erabileran kaleak lehen zuen pisua galdu du eta haren lekua
ikastetxeetako jolastokiak hartu du kasu askotan. (Miren Vives eta Patxi
Larrañaga- Arkitektoak).
https://urbesforall.files.wordpress.com/2015/03/eskola-jolastokiak.pdf
Espazioak, banatzeko eta
sailkatzeko balio du: haurrak hemen, zaharrak han, emakumezkoak leku batean,
gizonezkoak bestean. Espazioak gizarte banaketez dihardu, hierarkiez, pertsona
taldeen arteko mugez. Espazioa ikertuz gero, gizarte baten ezberdintasunak
aurki ditzakegu. Eskola ez da salbuespena, eta eskolako espazioaren erabilera
ikertu dugu, bertan agertzen diren hierarkiak aztertzeko. (Petxarroman, Begoña eta Moral, Beatriz: FARAPI
Elkarteko kideak).
http://www.hikhasi.eus/artikulua/1634
http://www.hikhasi.eus/artikulua/1634
Espazio fisikoen beste alderdi
bat da bertako segurtasunaren pertzepzioa. Hiri debekatuen mapak egin izan dira gure inguruko
leku askotan. Helburua: emakumeek beraiek haientzako irisgarritasun eta
segurtasun eskasa duten gune ilunak identifikatzea, aztertzea eta hobekuntza
proposamenak martxan jartzea.
Adibidez Donostian egindako puntu kritikoen mapa:
Adibidez Donostian egindako puntu kritikoen mapa:
Baina espazio birtualak ez dute
garrantzia gutxiago. Nolakoa da
errepresentazioa espazio birtualetan?
Egun konektibitatearen garaian,
informazioa eskuratzeko aukera ezin hobeak ditugu baita sare sozialak sortu eta
eraikitzeko. Eta hau ez da nakarrik helduentzako aukera, ikerketa desberdinek
aipatzen duten bezala adin txikikoak ere erabiltzaileak dira eta gero eta
gehiago, gainera.
Hau guztiak ez du bermatzen genero
ikuspegia barneratuta dagoela espazio birtualetan. Zorionez badaude hainbat
gune oso interesgarriak, eredu desberdinak eskaintzen dituztela eta
patriarkatuaren hierarkiatik alde egiten dutela:
Baina interneten gauza asko aurkitu
daitezke eta gehienek ez dute hau kontuan izaten.
Garbi dago teknologia berriek
eskaintzen dituzten aukerak ezagutzea ezinbestekoa dela emakumeen jabekuntza
eta talde-antolakuntza sustatzeko gaitasunak lantzea baita internet eta sare
sozialak beldur gabe erabiltzekoak ere. Baina sistemak berak ez du erraza
jartzen emakumeentzako:
Aniztasunaren
errepresentazioaren garrantzia ikus-entzunezko eta espazio literarioetan.
Jakin badakigu internet eta telebista
asko erabiltzen direla aisian eta bide hauetan irudia erabiltzen dela
komunikatzeko.
Telebistan ikusten dena telesailak
dira, dudarik gabe. Baina gazteek gehien ikusten dituztenak oso estereotipatuak
diren emakume eta gizon erakusten dituzte, baita rolak eta beraien arteko
harremanak ere (janzkera, gorputza, ...).
Oso zaila izango zen telebista
desberdinetan botatzen dituzten programak aldatzea, horregatik hezkuntza
Sistemaren erantzukizuna izango da:
- Ikasleei kontsumitzen dituzten ikus-entzunezko entretenimendu desberdinetan sexu-genero estereotipoak zalantzan jarri eta deseraikitzeko ikus-entzunezko alfabetizazioa eta literarioa eskaintzea.
- Eredu berdinkideagoak, anitzagoak erakusten dituzten ikus-entzunezko ekoizpenak eta literarioak bistaratzea.
Denboraren
erabileraren kudeaketa berdinkidea.
2013ko EUSTATen datuen arabera,
oraindik erabilera desberdina dugu emakumeek eta gizonek etxeko-lanetan eta
zaintza kontuetan.
Egoera honen aurrean dugun erronka da ikasleak berdintasunean heztea:
...En Educación, el reto principal cuando empezamos a
trabajar sobre la violencia de género no sólo es dominar la distinción
sexo/género, sino hacer ver a nuestro alumnado cómo la diferencia sexual ha
sido el principal recurso para construir la injusticia de la desigualdad social
entre hombres y mujeres.
Ser hombre era sentirse mejor y superior a las mujeres, a las
que se asignaba un status inferior y una identidad
femenina que debía incorporar la aceptación de la privilegiada posición del
hombre y la sumisión al mismo para que pudiera disfrutar de sus privilegios...
...El modelo único de familia tradicional, basado en una
estricta división sexual del trabajo, ya no está vigente. La mujer ha
conquistado su derecho a participar en el mercado laboral y, aunque esto
debiera haber conllevado cambios en los hombres, dicha evolución masculina está
aún pendiente.
Las mujeres han logrado su derecho a tener un empleo, pues
les garantiza autonomía económica y parte de su desarrollo personal, además de
una mayor renta del núcleo familiar. Sin embargo, la mayoría de los hombres no
han renunciado a sus privilegios domésticos y, frente al estrés de superwoman,
disfrutan de mayor tiempo libre. Son hombres machistas que viven lo doméstico
como un castigo y defienden para sí mismos el privilegio de no tener que
realizarlo...
... Por ello, desde la acción educativa debemos colaborar para hacer ver que la falta de corresponsabilidad por los hombres es un abuso privado, un robo del tiempo personal de la compañera.
... Por ello, desde la acción educativa debemos colaborar para hacer ver que la falta de corresponsabilidad por los hombres es un abuso privado, un robo del tiempo personal de la compañera.
Una injusticia que rompe parejas y que no sólo dificulta la
vida cotidiana, sino que se convierte en una perfecta estrategia para frenar la
igualdad de oportunidades. Frente a ello, el objetivo educativo mínimo debe ser al menos que se
logre el consenso de nuestro alumnado en torno a tres ideas eje:
- Todos los miembros de la familia tienen derechos y obligaciones
- Las parejas del futuro deben construirse desde el equilibrio en las responsabilidades domésticas y en la distribución del tiempo.
- Tener habilidades relacionadas con las tareas domésticas permite autorrealizarse y no depender (abusar) de nadie.
Los alumnos y las alumnas deben denostar un modelo familiar
basado en el abuso del tiempo de la pareja y de la exención de
responsabilidades, que son tan propias de él como de ella ... (Miguel Ángel
Arconada Melero).
Izan ere badira ikastetxe asko lan hauetan
murgilduta. Ikastetxeko diagnostikoa egiterakoan hemen aipatu diren hainbat
eremu aztertzen dira, hala nola, jolastokia eta ikastetxeko beste espazioen
erabilera, neska eta mutilen partaidetza ikastetxean, ... Horregatik neurri
desberdinak hartzen ari dira eta esperientzia desberdinak aurrera eramaten ari
dira.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina