Hizkuntza
komunikatzeko, pentsamenduak adierazteko, balioak trasmititzeko
tresna da, hizkuntzaren bidez errealitatea adierazten da, azken
finean, hizkuntza bizi dugun sistema kapitalista eta
heteropatriarkarraren isla da. Hizkuntzaren bidez sistema
deskribatzen dugu, hizkuntza eta gizartea elkarreraginean daude,
hizkuntzak ere sistema eraikitzen du. Hizkuntza, gure kasuan euskara,
ikuspegi androzentriko baten arabera erabiltzen dugu, hau da,
emakumea inbisibilizatzen da eta errealitatea deskribatzerakoan
ikuspegi maskulinoa gailentzen da. Halaber, sexismoaren
adierazpenetan, emakumeak ez dira subjektu bezala agertzen eta
agertzekotan gutxietsiak, baztertuak, menpekotasun roletan, irainduak
edo minduta agertzen dira.
Hizkuntza
batzuetan generoen bereizketa egiten da, hau da, artikulu femeninoak
eta maskulinoak forma ezberdina dute eta kasu batzuetan generikoa
egiteko maskulinoa gailentzen da. Euskaran berriz, ez dago
horrelakorik baina gure hizkuntzan ere sexismoaren adierazleak
badaude:
- Gizona hitza eta “giz” erroa duten hitzak generikotzat jotzea
- Gaztelera eta frantsesaren eraginaren bidez maskulino orokortzailea
- Androzentrismoa
- Aipamen asimetrikoa
- Irainak
- ….
- Aipatzeko Euskaltzaindiak Euskal Izendegiak zituen pertsona izen “neutroak” “desneutralizatu” dituela genero bakar baten barnean sailkatuz.
Nahiz
eta sexismoa hizkuntzan oso presente egon hona hemen erabilera ez
sexistarako arau orokorrak edo aholkuak:
- genero kutsadura saihestea
- maskulinoa orokortzaile gisa ez erabiltzea
- euskarak duen araudi ez baztertzaileari jarraitzea: hika tratamendua eta pluralaren eraketa izan daitekeena.
Dena
den, komunikazioan ez dute hitzek bakarrik parte hartzen, bestelako
adierazpen batzuek ere eragina dute:
Hizkuntza
ikonografikoa: gehienetan idatzizko hizkuntza bestelako irudi batzuek
osagarritzen dute. Horiek ere mezuak igortzen dituzte eta horien
barnean androzentrismoaren edota sexismoaren aztarnak egon daitezke.
Aditasun berezia eman behar zaie irudiei horiek sexu-genero
sistemaren transmititzaileak izan daitezke eta.
Ahozko
hizkuntza: ahozko hizkuntzan garrantzia handia dauka erabiltzen diren
keinuak, jarrerak ahots tonua... Horren bidez, aurretik aipatutako
elementuak transmititzeko arriskua dago, mezu eta jarrera horiek
gainera identifikatzeko zailagoak dira asimilatuagoak edo
normalizatuagoak baititugu.
Hizkuntza
beraz, gizartea eta sistema eraldatzeko tresnatzat jo behar dugu.
Sistema heteropatriarkarraren erreprodukzioa ekiditeaz gain,
hizkuntza hezkidetzailearen bidez, emakumeak ahaldundu, subjektu
aktibo bihurtu eta gure papera bisibilizatzeko baliatu behar dugu.
Ikasleek garapen integrala izan dezaten eta ahalduntzera bidean oso
garrantzitsua da identifikazio ereduak izatea. Identifikazio eredu
horiek hizkuntzaren bidez ere bermatzen direla zihurtatu behar dugu,
erabiltzen dugun hizkuntza aniztasunaren isla izanik eta emakume eta
gizon anitzak azaleratuz. Horretarako ezinbestekoa da egoera eta
subjektu berriak identifikatzeko hitz berriak sortzea. Garrantzitsua
da feminismoak hizkuntzari egindako ekarpenak bistaratzea, sortutako
hitzak erabiltzea eta hitzen birkontzeptualizazioan sakontzea.
Eskoletan
hizkuntzari dagokionean ditugun erronken
artean honakoak azpimarratuko nituzke:
- Hizkuntzaren gaineko analisi etengabea egin hizkuntza sexista ekiditu ahal izateko
- Hizkuntzaren erabilera ez sexista sustatzeko dauden gidak aztertu, horien gainean hausnartu, zabaldu eta praktikan jarri.
- Geletan erabiltzen diren material didaktikoak aukeraketa genero ikuspegiaren araberakoa izatea
- Emakumeen ekarpenak, pentsamenduak, bizimoduak hizkuntzaren bidez bisibilizatu
- Ahozko hizkuntzaren gaineko azterketa egin: parte hartzea, ahots tonua, jarrerak, posturak... eta horien gainean neurriak hartu
- Sexismoa, androzentrismoa, lesbofobia, transfobia... sustatzen duten hitz, esamolde, esaldi... ekidin eta baztertu.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina