CURRICULUMA ETA BALIABIDE DIDAKTIKOEN INGURUAN HAUSNARTZEN
Hezkidetzak helburu hauek ditu:
-
Ikasle guztiak parekidetasunean eta
diskriminazio ezan heztea.- Ikasle guztiak bizitzarako beharrezkoak diren konpetentziatan heztea.
Horretarako, adi egon behar da
erabiltzen diren baliabidez. Genero ikuspegia erabiliz, diagnosia egin behar
da: nolakoak dira neska-ikasle eta mutil-ikasleentzat erabiltzen ditugun
baliabideak? Sexistak dira edo sexismoa erreproduzitzen dute? Eredu
estereotipatuak sustatzen dituzte?
Curriculum hezkidetzailearen kontuan
hartu beharreko iturburuak, Emakundearen aburuz, lau dira:
1) Iturburu
soziologikoak: gizarte-antolamendua nola dagoen banatuta aintzat hartzen da.
-
Maskulinoaren eta femeninoaren estereotipoak
eraikitzen dira eta sexu-nortasuna eta genero-nortasuna osatzen da.- Generoen hierarkizazioaren ondorioz, gizonezkoak nagusitu egiten dira emakumezkoekiko.
- Esparru publikoa hierarkizatu egiten da, esparru pribatu-etxekoarekiko.
2) Iturburu
psikologikoak: sistema patriarkalean, hainbat teoria psikologiko legitimatu
dira eta guztiek hezkuntzan eragin handia izan dute.
3) Iturburu
pedagogikoak: hartuko dituzten eduki berriak eta baita ikas-prozesua bera ere,
aurretik dituzten gaitasunei eta ikasi dituzten edukiei lotuko zaizkie.
4) Iturburu
epistemologikoak: legitimatutako jakintzei buruzko informazioa eta ezagutzen
metodologia, barne-egitura eta horiek transmitituko dituzten curriculum-arloak
zertan diren kontuan hartu behar dira.
Jakiteko gure materialak,
edukiak, metodologia eta materialak hezkidetzaileak diren, lehen pausoa diagnostiko on bat egitea da.
Euskal Herriko Bilgune Feministak argitaraturiko Hezkidetza Gidan taula baliagarri batzuk proposatzen dituzte
EDUKIAK, METODOLOGIA eta MATERIALAK aztertzeko.
Diagnostikoa egin ondoren:
-
Hezkidetzailea
bada, primeran.
-
Ez bada
hezkidetzailea, galdetu behar
diogu geure buruari “Ezinbesteko baliabidea al da?”
BAIetz bada erantzuna: mantendu moldaezina
bada,baina ikuspegi kritikoz aurkeztu aldi berean
Moldatu,
osatu genero-ikuspegia txertatuz.
Ezetz bada erantzuna: ordezkatu
genero-ikuspegia duen batekin, edo …
ordezkatzekorik
ez bada, sortu genero-ikuspegia duen berri batekin eta…
KONPARTITU!!!!!!
Nire ustez, lau iturburu horietaz
koziente izatea ez da hain erraza. Hezkidetza Gidan argitaratu dituzten hiru
taulak oso baliagarriak iruditzen zaizkit, batzuetan ez dugulako garbi ikusten ondo
ari garen. Bechdel testa denok
ezagutu beharko genuke. Ikasleei erakutsiko diet azkar detektatzeko
genero-bereizkeria eta eskatuko diet aurten irakurri dituzten eleberriak
(normalean, irakurri behar dituzte hiru ebaluazio bakoitzean) eta ikastetxean
ikusitako filmetan pasatzeko eta, ondoren, emaitzak komentatuko ditugu. Ea zer
ateratzen den!!
http://blogs.elpais.com/mujeres/2013/11/sexismo-en-cine.html
Uste dut baliabideak ez
aztertzearen ondorio batzuk direla:
-
Curriculum androzentrikoa eta baztertzailea
erreproduzituko da.
-
Sexu-genero sistema behin eta berriz
errepikatuko da eta, horrekin batera, neskek trebetasun batzuk landuko dituzte
eta mutilek beste batzuk.
-
Menpekotasun-sistemak martxan jarraituko dute.
Nire ustez, hau guztia
ikastetxean lantzeko erronka nagusia da:
-
“Berdintasuna” , “aniztasuna” , “errespetua”, “pluraltasuna”
… eta horrelako hitzak ez irakastea modu teorikoan eta politikoki zuzenak
direlako. Praktikara eraman! Edukietan, metodologietan eta materialetan
txertatuak egon behar dira balio horiek. Egunero eta ikasgai guztietan eta ez
turoretza saioan, erlijioan edo erlijioarekiko alternatiban, esate baterako.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina