Gida
planean adierazten den moduan: “Ikasleak
orientatzea, bizitzan, ikasketetan eta lanbidean bidea aukera
dezaten, askatasuna eta aukera-aniztasuna errespetatuz eta
genero-baldintzapenik gabe”.Nire
ustez, hezitzaileon helburua ikasleak modu integralean heztea da
euren bizi proiektua askatasunez eraiki dezaten. Horretarako genero
ikuspegia eta hezkidetza modu etengabean lantzea ezinbestekoa da
genero eraikuntzatik eratorritako sexismoarekin eta
diskriminazioarekin amaitzeko.
Baina
oraindik ere genero estereotipoek ikasleen aukera pertsonaletan,
profesionaletan eta bizitzakoetan eragina dute. Ezberdintasunak
sumatzen dira neska eta mutilen aukera akademikoetan.
Hezkuntza
sisteman hezkidetza eta genero indarkeriaren prebentzioa lantzeko
Gida Planak honelakoa azpimarratzen du: “Batxilergoan
mutil gehienek modalitate zientifiko-teknikoa hautatzen dute;neska
gehienek, berriz, gizarte- karrera hautatzen dute.” “Neskek lan
merkatura iristeko zailtasun gehiago dituzte, eta iristen direnean,
gehienetan kategoria profesional eta lanbide oso feminizatuetan
aritzen dira, ordainsari txikiagoak eta gizartean prestigio txikiagoa
duten kategorietan.”
Izaskun
Landaida Generoa zientziaren eta teknologiaren arloan adierazten duen
moduan: “Emakumeak
zientzia eta teknologiaren sistematik bazter utzita daude, jakina da.
Fenomeno hori aztertzean, hiru kontzeptu gogoan hartu behar ditugu,
beti: ikasketak hautatzerakoan generoak eragiten duen arraila, arlo
horretan nagusitzen den androzentrismoa eta lan-merkatuan emakumeek
dituzten zailtasunak.”
Eustaten
arabera, Arteak eta Giza zientzietan emakumeen kopurua beti da
gizonena baino handiagoa, baina doktoretza mailan alderantzizko
egoera topatzen dugu.
Lan
merkatuari dagokionez, honako datuekin topatzen gara: emakumeen
aktibotasun tasa gizonekin konparatuz 10,3 puntu gutxiagokoa da.
Emakumeen %33ak lanaldi partziala dauka, gizonek berriz, %6ak.
Soldatari dagokionez, emakumeek %24 gutxiago irabazten dute etab.
Baina
zergatik ematen da egoera hau?
Elena
Simon Rodriguezek dioen moduan “eskolak ez du genero
bazterkeriarik sortzen baina elikatu, hezi eta inertziaz
erreproduzitzen du beste norabiderantz ez jokatzeagatik”. Oraindik
ere eskolako alderdi batzuetan sexu-genero sistemaren erreprodukzioa
egiten da. Non sumatzen dugu erreprodukzio hori?
- Curriculum esplizituak androzentrikoa izaten jarraitzen du: emakumeek garaturiko konpetentziak kanpo geratzen dira eta egindako ekarpenak isilarazita daude.
- Ezkutuko curriculuma sexista izaten jarraitzen du. Hizkuntza sexista, neska eta mutilen jarrera eta ekintzen balorazio ezberdina, neskekiko itxaropen ezberdinak eta txikiagoak, lanaren banaketa desorekatua...“Se da una elevada posibilidad de que en cualquier aula los niños reciben mayor atención verbal del maestro/a que las niñas” Marina Subirats (Panorámica sobre la situación educativa de las mujeres: análisis y políticas.)
Nola
egin egoera aldatzeko?
Orain
arte jasotako datuek lotura zuzena dute genero eraikuntzarekin eta
horren barnean txertatuta doazen sineskera, balore, rol,
ezaugarri..., izan ere, genero eraikuntzaren ondorio dira. Eskola
egoera eraldatzeko tresna da eta beraz, horren ardura dauka.
Tutoretza
oso baliagarria izan daiteke genero estereotipoek eragiten dituzten
aurreiritziak deseraikitzeko. “Tutoretza-lanaren
helburua da ikasleak bere burua ezagut dezala eta onar dezala,
sozializazio-prozesua hobe dezala, erabakitzen eta ikaskuntza-arazoak
konpontzen ikas dezala, eta bere proiektu pertsonal eta
profesionalaren protagonista senti dadila”. Bizitzan
beharrezkoak diren gaitasunak lortzeko gaiak landu behar dira:
garapen pertsonala, besteekiko harremanak, lanbide orientazioa eta
ikasketa prozesuak.
Zeintzuk
dira gaur egun eskolak dituen erronkak?
- Aurretik aipatutako gaiak(garapen pertsonala, besteekiko harremanak, lanbide orientazioa, ikasketa prozesuak) tutorearen ardura izateaz gain, familiarena eta irakasle taldearena izatea.
- Curriculumaren ikuspegi androzentrikoaren ezabaketa eta horrekin batera emakumeak bistaratzea eta baloratzea.
- Partaidetza orekatua izatea, nesken parte hartzea sustatuko duten estrategiak aurrera eramanez.
- Hezitzaileok ikasleekiko ditugun espektatiben gaineko analisia egitea, horrek baldintzatuko baititu.
- Elkar ardura eta zaintza tutoretzan sartzea
- Berdintasunezko hezkuntza afektiboa garatzea
- Bizitza mota eta lanbide anitzen ereduak ikustaraztea.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina