“Hezkidetza eskola mistoa gainditzen duen esku-hartze hezitzailea da. Pertsona guztiak parekidetasunean eta diskriminazio ezan heztea du helburu, sexu/genero sistemaren araberako menperatze harremanik ez da eraikiko modu honetan eta diferentziatik berdintasunean heziko da. Hori lortzeko, ikasleen trebetasun guztiak garatu eta estereotipo eta aurreiritziak deuseztatuko dira bakoitzaren diferentziak eta ezaugarri pertsonalak baloratuz".
Honela, mutikoek eta gizonek makronortasuna, neurriz kanpoko autoestimua eta autokontzeptu positiboa garatzen dituzte. Beren sexua onena dela eta gizartean baloratuta eta onartuta dagoela ikasten dute eta, gainera, ordena sinboliko unibertsala dela ere pentsatzen dute. Neskatoek eta emakumeek, ordea, genero-nortasuna garatzerakoan, "emakumezkoak" izateagatik beren buruak gutxietsi egiten dituzte, gizartean ere hala baitaude estigmatizatuta.
Historia gizonezkoek idatzi eta interpretatu baitute, gizonezkoa protagonistatzat hartuta idatzi eta interpretatu ere. Sistema patriarkalean inoiz ez dira emakumezkoen jakintzak onartu eta, gainera, legitimatutako "jakintza akademikotik" at utzi izan dira beti. Horrek guztiak, bada, ondorengo ondorioak eragin ditu:
● Gizonezkoen monopolioa definizioetan.
● Androzentrismoa zientzian, filosofian,
historian, hizkuntzan...
Horrela, gizonezkoek beren buruak hartu
dituzte ardatz gisa eta, horretaz gain, "kulturak" eraiki dituzte,
gertakari historikoak beren kontzeptuen arabera interpretatu dituzte,
emakumezkoen jakintza baztertu egin dute eta gizateriarengan eta gizartean
ondorio larriak eragin dituzten kontzeptuzko hutsegiteak manipulatu eta sortu
dituzte…
Hezkidetza-ereduan garatzen
den ikuskeraren arabera, gizartea pertsona guztien autoritatean oinarrituko da,
guztiek elkar onartu, errespetatu eta baloratu egingo dutela. Horretaz gain,
desberdintasuna eta aniztasuna bereizgarri indibidualtzat hartuko dira eta
aberasgarri eta pluralitatearen erakusgarri ere izango dira; eta inoiz ez,
ordea, diskriminazioak edo hierarkizazioak egiteko bidea. Hori lortzeko, beraz,
beharbeharrezkoa da genero-estereotipoak bertan behera uztea eta gizonezkoek
emakumezkoekiko duten nagusitasuna deuseztatzea.
Pertsona bakoitzak beste gizarte-mota bat
eraikitzeko konpromisoa hartu eta horren alde lan eginez gero lortuko da
helburu hori. Gizarte-mota berriaren helburua, bestalde, ez da izango
elementuak menperatzea, lurreko gizaki guztien hazkundea eta garapena lortzea
baizik, eta bertan finkatuko diren harremanen ondorioz, guztiok elkar
aberastuko dugu eta harmonia eta zoriontasuna izango dira nagusi.
Marian Morenok hezkidetzaren ikuspegitik
ikastetxearen diagnostikorako oinarrizko, ertain eta goi-mailako analisi maila
ezberdinak proposatzen ditu:
● Oinarrizko mailan: idatzizko hizkuntza,
ospakizunak.
● Ertainean: dokumentazio ofiziala, ekintza
zehatzak, baliabideak eta testu-liburuak, tutoretza eta orientazio
akademiko-profesionala, zuzendaritza-taldea.
● Goi-mailan: idatzizko zein ahozko hizkuntza
eremu guztietan, liburutegia, elkarbizitza-plana, espazioak, heziketa
afektibo-sexuala.
EDUKIAK, METODOLOGIA ETA MATERIALAK sexistak
izan daitezke. Honen adibideak emateaz gain, galdera interesgarriak luzatzen
ditu hausnarketa prozesua bideratzeko: Emakumeen ekarpenak agertzen dira?
Ekarpen hauei buruzko balorazio positiboa egiten da? Etxeko esparruaren
jakintza (zaintza-lanak, etxeko ardurak, teknologia eta jarduera zientifikoak
…) erabiltzen da era esplizitu eta positiboan? Emakumeen interesak, beharrak,
ikuspegiak islatzen dira? Neska eta mutilen arteko parte hartze orekatua
bilatzen da? Parekidetasuna bultzatzen du? Nesken zein mutilen garapen osoa?
Hizkuntzaren erabilera ez-sexista da? ...
Eta diagnostikoa egin ondoren zer? Hezkidetzailea denarekin zalantzarik ez, baina zer egin sarritan hezkidetzaile EZ direnekin?
-DAGOENA IKUSPEGI KRITIKOZ AURKEZTUZ MANTENDU
-DAGOENA MOLDATU //OSATU
-HEZKIDETZAILEA DEN BATEKIN ORDEZKATU
-FALTA DENA SORTU
2016.eko urtarrilak 13an Luisa Reizabalen
hitzaldiak gaiarekin duen lotura zuzena eta interesgarritasunagatik zuokin partekatu nahi dut:
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina