Emakumeen eta gizonen berdintasunerako 4/2005 Legearen III kapituluan hezkuntza sistemaren betebeharrak
ezartzen dira:
29. artikuluan curriculumaren inguruan honako hau
ezatzen du: “Hezkuntza Administrazioak
hezkidetzako proiektuak sustatuko ditu, eta jarraian aipatzen diren hezkidetza-helburuak integratuko ditu
hezkuntzako maila ezberdinetako jakintza-arloetako eta diziplinetako
curriculumaren diseinuan eta garapenean”.
30. artikuluan material didaktikoak arautzen ditu eta honako hau
ezartzen du:”1. Debeku da pertsonek, sexu batekoak edo
bestekoak izateagatik, giza duintasun gutxiago edo gehiago dutela edo
sexu-objektu soilak direla adierazten duen testu-liburu edo irakaskuntzako
material oro zabaldu eta erabiltzea Autonomia Erkidegoko ikastetxeetan, eta
baita emakumeen aurkako indarkeria justifikatu, horri garrantzia kendu edo
horretara bultzatzen duen oro ere. 2.– Euskal Autonomia Erkidegoko
ikastetxeetan erabiltzen diren testu-liburuek eta irakaskuntzako beste material
guztiek, inola ere, aurreko artikuluko 1. paragrafoan adierazi diren
hezkidetzako helburuak barneratuta izan behar dituzte. Bestalde, ez dute
hizkuntza modu sexistan erabili behar, eta irudietan emakumeen eta gizonen
presentzia orekatua eta ez-estereotipatua bermatu behar dute”.
Artikulu horiek, beste batzuekin
batera, curriculuma eta baliabide didaktikoen hezkidetzaile izaera bermatzea
eskatzen dute. Hala ere, errealitatea bestelako da: Hezkuntza eredu
pedagogikoaren markoa dokumentuan behin baino ez da aipatzen hezkidetza, gaur
egun indarrean dauden curriculum gehienetan ez da genero ikuspegia txertatzen:
Lanbide Heziketako curriculumak aztertzea besterik ez dago horretaz ohartzeko!
CURRICULU HEZKIDETZAILEAREN ITURBURUAK:
Hezkuntza curriculumak hezkidetzaren
ikuspegitik egiterakoan kontuan hartu beharreko ITURBURUAK aztertu zituen
Emakundek 1997 urtean argitaraturiko gida batean. Iturburuak honako hauek dira:
- - Iturburu soziologikoa:gizarte antolamendua nola dagoen banatuta (estereotipoaen eraikitzea, generoen hierarkizazioa eta bere ondorioak, publiko-pribatuaren hierarkizazioa…)
- - Iturburu psikologikoa: ikasleen garapen ebolutiboak eta ikaskuntza garapenak nolako prozesuak jasaten dituzte, eta pertsona bakoitzak ezagutzak nola hartzen eta lantzen dituen emango digu aditzera.
- - Iturburu pedagogikoa: oinarri teorikoa, hezkuntza-ereduak, irakastereduak eta hezkuntzaren hartzaileak eta helburuak
- - Iturburu epistemologikoa: diziplina akademikoetatik abiatuta legitimatutako jakintzei buruzko informazioa eta ezagutzen metodología, barne-egitura eta horiek transmituko dituzten curriculum arloak ezagutuko ditugu.
TEORIATIK PRAKTIKARA:
Curriculum hezkidetzailea
eraikitzeko eman ahal ditugun pausoak honako hauek dira:
-
Diagnostikoa egin: oso garrantzitsua da
diagnostiko on bat egitea, izan ere, horrek ahalbidetuko digu testuingurua ezagutzea
eta ditugun gabeziak eta alderdi indartsuak ezagutaraztea. Horretarako hainbat
material lagungarri daude. Hala ere, ezinbestekoa da diagnostikoa egiterakoan
genero-ikuspegia kontuan izatea eta diagnostikoa egingo duten pertsonek
berdintasunean prestakuntza izatea.
-
Erabakiak hartu diagnostiko horren arabera:
hurrengo aukera hauek kontuan izatea garrantzitsua da:
o
Ez bada hezkidetzailea:
§
Mantendu eta ikuspegi kritkoz aukreztu
moldaezina bada
§
Moldatu eta osatu genero ikuspegia txertatuz
§
Ezinbesteko baliabidea ez bada, ordezkatu edo
sortu baliabide berri bat genero ikuspegiarekin.
o
Hezkidetzailea bada, horrekin lanean jarraitu.
Aipaturiko gaiaren inguruko ikerketa edo proposamen batzuk, honako
hauek dira:
-
- Bilgune Feministaren
Hezkidetza Gida: Gidak, eredu maskulinoa nola goraipatzen den erakusteko
hainbat adibide praktiko ematen ditu. Unitate Didaktikoak sortzean, edozein
hezitzailek hezkidetza kontuan izateko jarraibideak emango dituen gida da. Parekidetasunaren
bidean beste tresna bat da, bitarteko praktikoa, hezitzaileek pauso praktikoak
emateko duten erronkan, lagungarri izateko. Hori dela eta, gidak, irakasleak
eguneroko jardueretan izan ditzakeen galderei erantzuteko asmoz planteatuta dago.
- - Hezkuntza,
Hizkuntza Politika eta Kultura Sailak onartutako Hezkidetza Plana: derrigorrezko hezkuntzari zuzendua da.
Planaren helburua transformazio‐prozesua sustatzea da, eskola mistoko eredutik
hezkidetzan oinarritutako eskolaren eredura aurrera egiteko,
genero‐indarkeriari aurrea hartzen eta, azken buruan, sexismoak eragiten duen
edozein indarkeriari aurre egiten laguntzeko.
- - Genero-berdintasunean
hezteko gida. Familia, irakasle eta bestelako hezitzaileentzat: Luixa
Reizabal Arruabarrenak egindako liburua da. Liburuan honako gaiak lantzen dira:
hezkidetza lantzera
bultzatu gaituzten arrazoiak azaldu eta zenbait kontzepturen esanahia argituko
da, hezkidetzak bakea lortzeko tresna gisa duen garrantzia, eta hezkidetza-prozesua
zenbait hezkuntza-testuingurutan nola gauzatu behar den azalduko da. Kapitulu
bakoitzaren amaieran, irakurleari zenbait ariketa proposatzen zaizkio,
irakurritakoa hobeto ikasi eta horren inguruan hausnar dezan.
Ikastetxeetan landu beharreko erronkak:
- - Zuzendaritzak konpromezua izatea hezkidetzarekin. Hori ezinbestekoa
da, bereziki, langileen konpromezua izateko.
- - Irakasleek eta eskola komunitateak prestakuntza izatea berdintasunean
eta hezkidetzan.
- -Erabiltzen diren material eta baliabideak modu kritikoan aztertzea,
eta beharrezkoa izanez gero, moldatzea genero ikuspegia txertatze aldera.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina