CURRICULUMA ETA BALIABIDE DIDAKTIKOAK
“Oinarrizko
Hezkuntzak pertsonaren garapen integralari laguntzen dio, alde batera utziz
sexuaren araberako estereotipoak eta rolak, bai eta bereizkeria mota oro ere,
generoaren eraginik gabeko orientazio akademikoa eta profesionala bermatuz.
Horretarako, ikastetxeek emakumeen eta gizonen benetako berdintasuna bultzatuko
dute alor guztietan: curriculuma, antolaketa eta abar.”
236/2015 Dekretua
Gaiari
buruzko laburpena eta balorazio pertsonala.
Aste honetako gaia, oso interesgarria da, batez ere, gure
lanarekin lotura handia duelako, hau da: “Curriculuma eta baliabide
didaktikoak”.
Hain zuzen ere, joan den astean, urtarrilak
15, argitaratu zen “curriculum berria”:
236/2015
Dekretua, abenduaren 22koa, Oinarrizko Hezkuntzaren curriculuma
zehaztu eta Euskal Autonomia Erkidegoan ezartzen duena (EHAA, 2016-01-15)
Honetan aipatzen da :
"emakumeen eta gizonen arteko benetako
berdintasuna bultzatzea ikastetxe guztietan."
Dena den ez dugu ahaztu behar dekretu berria aztertu
behar dela eta konprobatu behar dela
izaera hezkidetzailea txertatuta dagoela.
Dekretu berria, Heziberri 2020 planaren barruan dago eta plan honen helburua da:
Europako esparruan hezkuntzaren eta prestakuntzaren arloan 2020rako ezarritako berrikuntza‐ eta garapen‐ildoestrategikoak bateratzea hezkuntzak gure testuinguruan eta ingurunean dituen erronkekin, etorkizuneko belaunaldiak ongi prestaturik egon daitezen Euskal Herrian eta munduan bizitzeko.
Europako esparruan hezkuntzaren eta prestakuntzaren arloan 2020rako ezarritako berrikuntza‐ eta garapen‐ildoestrategikoak bateratzea hezkuntzak gure testuinguruan eta ingurunean dituen erronkekin, etorkizuneko belaunaldiak ongi prestaturik egon daitezen Euskal Herrian eta munduan bizitzeko.
Heziberri 2020 planaren barruan ere beste dokumentu bat dago: "Hezkuntza‐eredu
pedagogikoaren markoa", honetan aipatzen da:
"Hezkuntza‐eredu
pedagogikoaren "markoa" esaten zaio hezkuntza‐eredu
pedagogikoaren ildo nagusiak biltzen dituen dokumentu
bati, curriculuma garatu ahala
zehaztuz joango denari."
Hori dela eta, bai marko pedagogikoa bai curriculumak aztertu behar dira
hezkidetzaren ikuspuntutik, azken finean nahiz eta utopia bat izan, helburua da
eskola hezkidetzailea lortzea , hau da:
“Pertsona guztiak parekidetasunean eta diskriminazio ezan
heztea du helburu, sexu/genero sistemaren araberako menperatze harremanik ez da
eraikiko modu honetan eta diferentziatik berdintasunean heziko da. Hori
lortzeko, ikasleen trebetasun guztiak garatu eta estereotipo eta aurreiritziak
deuseztatuko dira bakoitzaren diferentziak eta ezaugarri pertsonalak baloratuz”.
Ildo honetatik, EMAKUNDEk 1997. urtean argitaratu zuen Ikastetxearen
hezkidetza-eredua egiteko Gida.
Gida honetan hezkuntza-curriculumak hezkidetzaren
ikuspegitik egiterakoan kontuan hartu
beharreko iturburuak aztertzen dira:
- Iturburu soziologikoak
- Iturburu psikologikoa
- Iturburu pedagogikoa
- Iturburu epistemologikoa
Bestalde, argi eta garbi dago, lehenengo eta behin,
ikastetxearen diagnosia egin behar dela, genero ikuspegia erabiliz. Batez ere teoriatik praktikara pasatzeko
Horretarako balibide desberdinak topa ditzekegu, besteak
beste:
Marian Morenok argitaraturiko Queremos
coeducar liburuan aipatzen du lehen pausoa diagnostiko on bat
egitea dela, honek ahalbidetuko baitigu, alde batetik, gure testuingurua
ezagutzea eta, bestetik, zeregin honetan ditugun gabeziak eta alderdi indartsuak
hezkuntza-komunitateari ezagutaraztea.
Liburu honetan hezkidetzaren ikuspegitik
ikastetxearen diagnostikorako maila
ezberdinak proposatzen ditu:
·
● Oinarrizko mailan: idatzizko
hizkuntza, ospakizunak.
·
● Ertainean: dokumentazio ofiziala,
ekintza zehatzak, baliabideak eta testu-liburuak, tutoretza eta orientazio
akademiko-profesionala, zuzendaritza-taldea.
·
● Goi-mailan: idatzizko zein ahozko
hizkuntza eremu guztietan, liburutegia, elkarbizitza-plana, espazioak, heziketa
afektibo-sexuala.
Horrez gain, diagnosia egiteko eta baliabideak bilatzeko lekuak, hauek iza daitezke:
- Euskal Herriko Bilgune Feministak argitaraturiko Hezkidetza Gidan (2008) atal hauek lantzen dira: balioak eta konpetentziak, Helburuak, Edukiak, Metodologia, Ikastetxearen antolaketa, Materialak, Harremanak, Hizkuntza, Espazioa eta denbora, Ebaluazioa.
- 2001-2002. ikasturtean Mari Jose Urruzola Hezkidetza Aholkulariak eta Bizkaiko Hezkidetza Mintegiek “Eskola hezkidetzailearen azterketa eta ebaluaziorako jarraibeak” liburua argitaratu zuten
- Bestalde, Emakundek 1993.urtean argitaraturiko Nola landu eta aukeratu hezkidetzarako ikasmaterialak
- Bechdel testa filmetan, komikietan eta bestelako kultura-produktuetan genero- bereizkeria detektatzeko sistema
- Gasteizko Udaleko Hezkuntza Zerbitzuak eta Hezikert ikerketa Taldeak (UPV/EHU) 2014an aurkezturiko Hezkidetzaren egoerari buruzko azterketa diagnostikoa Gasteizko ikastetxeetan (0-18 urte) erdietsitako datuak sailkatzeko bost dimentsio erabili dituzte: Politika: aukera berdintasun politikak; Zer da hezkidetza?, Eskolaren eredu hezkidetzailea; Genero rolen adierazpenak eta interakzioak; Espazioaren erabilera.
- Xixoneko CPRk Sexismoa eskola eremuan behatu eta aztertzeko materialak argitarturiko lanak, aurreko aspektuez gain, teknologia berriak, publizitatea, komikiak eta telebista eremuetan sexismoaren diagnosia egiteko iradokizunak jorratzen ditu.
Diagnostikoa egin eta gero, erabakiak hartu behar dira, eta horretarako oso lagungarriaia izan daiteke hurrengo taula:
Aipaturiko
gaien inguruko ikerketa edo proposamen baten aipamena egin.
Aipatzekoa da
hurrengo lana
“Hezkidetza
gida”. Parekideta-sunaren bidean lanean
diharduten hezitzaileentzat tresna praktikoa izan nahi du gidak eta 50
galdera eta horiek erantzuteko 50 proposamen planteatu dituzte
Gida honetan, unitate Didaktiko bat egitean hezkidetzaren
ikuspuntutik kontuan izan beharreko elementuak azaltzen ditu: balioak eta
konpetentziak, helburuak, edukiak, metodologia, ikastetxearen antolaketa,
materialak, harremanak, hizkuntza, espazioa eta denbora, ebaluazioa. Atal
bakoitzean, hainbat galderen inguruan hausnarketa eta proposamenak luzatu
ditugu.
Gidan, galdera hauei eta
beste horrenbeste galderari erantzuteko proposamenak topa daitezke:
1. Zeintzuk dira sexua
eta generoa dela eta diskriminazioak ekiditeko hezkuntzaren oinarritzat hartu
beharreko balioak?
2. Konpetentziek zein
irizpide bete behar dituzte?
3. Zeintzuk dira balio
eta konpetentzia horiek barneratzen lagunduko duten jarraibideak?
4. Zeintzuk dira sexua
eta generoa dela eta diskriminazioak ekiditeko helburuek
bete behar dituzten irizpideak?
5. Helburuak bertsuak
izan behar dira neskentzako edo mutilentzako?
6. Gu, hezkidetzaileok,
ere, generoan sozializatuak izan gara. Zer egin dezakegu hori ikasleengan edo
partaideengan ditugun itxaropenetan ez islatzeko?
7. Zer hartu behar da kontuan edukiak
programatzerakoan?
8. Zelan jorratu jarrerak?
9. Hezkidetzaileon zein jokabideetan isla daiteke
sexismoa?
10. Zeintzuk dira
metodologia hezkidetzailearen ildoak?
11. Zein teknika erabil
daitezke eta zer lortu behar dute?
12. Zeintzuk dira
metodologia hezkidetzailea martxan jartzeko jarraibide lagungarriak?
Jardueraren
inguruan jasotako datuak eta ondorioak.
Hezkidetzaren egoerari buruzko azterketa diagnostikoa Gasteizko
ikastetxeetan (0-18 urte) ikerketan, hurrengo datuak agertzen dira
Batxilergoan,
mutil gehienek modalitate zientifiko teknikoa hautatzen dute; neska gehienek,
berriz, gizarte eta giza zientziak aukeratzen dituzte. Aukera horiek gerora zer
unibertsitate karrera hautatu baldintzatzen dute.
Gaur
egun, hezkuntzaren alorreko kezketako bat mutilek neskek baino emaitza
akademiko txarragoak dituztela da. Gainera, mutil batzuen artean joera
handiagoa dago jokabide disruptiboak, diziplina arazoak, jazarpen arazoak, ga-
tazkak konpontzeko trebetasun falta eta abar izateko. Jarrera horiek eta eskola
porrota ez dira lotzen hezkuntzaren munduan. Genero aldagaiarekin baina, oso
garrantzitsua da aintzat hartzea mutilak zer maskulinitate eredutan
sozializatzen diren eta neskak zer feminitate ere- dutan sozializatzen diren,
ikasgelan dituzten jarrerak ulertzeko, bai eta haien irakaskuntza eta bizitza
ibilbideari buruzko itxaropenak ulertzeko ere .
Zein
dira zure ustez hau guztia ikastetxean/jendartean lantzeko erronkak?
Ikastetxearen diagnosia egitea, genero ikuspuntutik
Baliabideak aztertzea genero ikuspegitik
Hezkidetzaileak ez diren baliabideak baztertu edo
moldatu, ordezkatu edo sortu genero
ikuspegia txertatuz.
Dena den eskola hezkidetzailea lortzeko, hurrengo
minimoak kontuan izan behar dira:
- Edukiak: Emakumeen
izaera eta ekarpena berreskuratu. Emakume ereduen presentzia bermatu.
- Materiala: Eduki
sexista duen edozein materialaren bazterketa eta hezkidetzaileen era-
bilera bultzatu.
- Hizkuntza: Hizkuntza ez
sexistaren erabilera.
- Espazioaren antolaketa:
Espazio guztiak guztiontzako. Bereizkeria bultzatuko ez duen espazioaren
antolaketa.
- Ikastetxearen
antolaketa: Eremu zein maila ezberdinetan parekidetasunean oinarritu- tako
emakumearen parte hartzea.
- Jarrerak: Hezkuntzako
komunitate-kideekiko tratu bereizkeria eza.
- Baloreak: Hezkidetza
eta beraz, parekotasuna bultzatuko duten baloreen sustapena.
- Ebaluaketa: Sexuaren
araberako aurreiritzirik gabeko ebaluazioa.
- Harremanak: Hezkuntzako
komunitate-estamentuen arteko parekidetasunean oinarri- tutako harremanak
sustatu.
- Jarduerak – Prozedurak – Metodologia: Hezkidetza bultzatu eta bermatuko duen par- taidetzarako metodologia.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina