Emakumeek jendarteko
arlo desberdinetan duten partaidetza ez da gizonezkoek dutena bezain haindia.
Egoera hau ez da kasualitatea, izan ere emakumeari historian zehar bere iritzia
emateko edo parte hartzeko beti arazoak jarri izan dizkiote, bere irudia eta ahalmenak
gutxietziz.
Gaur egungo jendarte
patriarkalaren oinarriak eta iritziak oraindik ere oso barneratuta ditugu eta,
egoera honetan, Elena Martinez Tolak (EHUko irakaslea) honela definitzen du
emakumeon egoera «Emakumeek gehiago erakutsi behar dutela ikusten dute, eta nekatzen
dira». Esaldi hau emakumeak zuzendaritza taldeetan egoteko ditugun oztopoak
ikertzean esan badu ere, gure sistema guztira orokortu daitekeela uste dut.
(iturria: http://www.siis.net/documentos/hemeroteca/807243.pdf
)
Ildo honetatik
jarraituz, aurretik aipatutako Martinezek egindako ikerketak “zuzendaritza
postuak: berdintasunaren ameskeria” ematen dizkigun datu batzuk honako
hauek izango lirateke:
·
Araba, Bizkai eta Gipuzkoako enpresa publiko zein pribatuetan, zuzendaritza
postuen %30 betetzen dituzte emakumeek.
·
Europako Batasuneko batez bestekoa EAEtik hurbil dago: %32.
·
Espainiako eta Hego Euskal Herriko enpresen gainean egindako azterketa:
bertako 1.000 enpresa handietako %76k ez dute emakumerik administrazio
kontseiluetan.
·
IBEX 35 indizeko enpresetako goi postuetan ere emakume gutxi dago; 35
enpresotan 516 zuzendaritza postu daude, eta haietan 31 emakume baino ez, %6
alegia.
Adibide gehiagotan
ere ikusten da emakumeari egindako bazterkeria hori, hala nola, Emakundek
kirolen arloan egindako ikerketa batetan “emakumezkoen partaidetza kirolean”.
Ikerketa honek informazio baliagarria ematen digu, historiari begiradatxo bat
emanez, kirol arloan emakumeen egoeraren inguruan. Bertatik ataratako paragrafo
hau esanguratsua izan daiteke egoera honetari buruz hausnartzeko: “Kirolari
buruzko azterketa hau amaitzeko, azpimarratu behar da emakumezkoen partaidetza
nazio baten modernotasunaren erakuskari soziologikoa izan daitekeela, eta hango
egiazko demokrazia eta eskubide berdintasunarena ere bai. Nazio bat modernoa
dela esateko sexismoaren tabuak desagertu behar dira, gizonezkoek normalean
praktikatzen duten edozein kirol egin nahi duten emakumeenganako inolako
bereizkeriarik ez da izan behar, eta instituzioek bi sexuentzat antolatu behar
dituzte kirolak. Artean ere arras urrun gaude gure nazioan modernotasun
horretara iristeko, baina mentalitatea aldatuko duen hazia ernatu da eta
gizartearen balore eta ohituren aldaketaren abiada biziagotu egin da, zentzu
horretan etsigabe saiatu diren emakume aitzindariei esker. ”
Arlo sozio-poltikoan
ere emakumearen parte hartzea handiago izan behar duela eta horrek jendarteari
emango dizkion aberastasunak, ikuspuntu desberdinak izateko (eskubidea
dugulako, elkarrizketa sortzeko, eta abar) azaltzen du hurrengo bideoak:
Hau horrela ez dago
dudarik, gizartean emakuemeak dugun parte hartzea mugatua dagoela, eta horrek
egunerokotasunean parte hartze txikiago izatera eramaten gaitu inkontzienteki.
Azekeneko urteetan proiektu edo arau desberdinak jarri dira martxan emakumeon
parte hartzea sustatzeko, hala nola, Nafarroan (http://www.navarra.es/NR/rdonlyres/49A0C152-616E-46B3-B8FB-07FBEF87508F/206390/CuadripConjuntasEusWEB.pdf ), Gipuzkoan (http://www.eitb.eus/eu/albisteak/gizartea/osoa/2104886/gunearen-aurkezpena--politikan-emakumeen-parte-hartzea-sustatuko-du/ ), …
Hezkuntza zentroek eta
ikastetxeek asko dute egiteko ere. Baina lan horretan ez dira bakarrik eta
zerotik hasten, izan ere gure inguruko herri askotako udaletxeek nahiko ekimen
sortu dituzte; besteak beste: Azpeitin, «Azpeitiko
adin eta errealitate desberdinetako emakumeen arteko komunikazioa eta
elkartasuna bultzatu nahi ditugu. Hortaz aparte, udaletxeko beste arlo
guztietan genero ikuspegia modu transbersal batean txertatzea nahi genuke.
Azpeitiko emakumeen partehartzea sustatu nahi dugu eta antolatzen diren
ekimenekin emakumeok gizarte egituraren ondorioz ditugun diskriminazio egoerei
buruzko kontzientzia hartu. Betiko roletatik atera eta errealitatearen
kontzientzia hartzeko balio behar dute»; Donostian, emakumeen etxeekin; Gorlizen, http://www.gorliz.eu/eu-ES/Zerbitzuak/Gizarte-Eskubideak/Orrialdeak/Igualdad.aspx ; …
Ikastetxeek, egoera
honen aurrean erronka hauek izango lituzkete:
-
Eskolako materialak, jolasak eta
abar aukeratzerako orduan, emakumeen iritziak kontuan hartu.
-
Ikasleei egunerokotasuneko erabakietan
murgildu.
-
Eskolan dauden talde batzordeetan
emakume eta gizon kopuru berdinak egotea.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina