Aditu desberdinek erakusten diguten bezala gatazka modu positiboan ulertu behar da
eta garapenerako aukera dela sinetsi behar dugu. Baina gehienetan pentsatzen
dugu zerbait txarra dela ez dakigulako nola ebatsi bizitzan sortzen
zaizkigunak.
“Gatazka erronka da; azken
batean, helburu bateraezinak edukitzea izugarrizko desafioa da bi aldeentzat,
bai adimen aldetik, bai emozio aldetik. Horren arabera, beraz, gatazka gure
izateari zentzua ematen dion arrazoietako bat da; aldaketaren arrazoia,
aldaketarekin batera gertatzen den zerbait eta aldaketaren ondorioa; bizitza
sozialerako ezinbestekoa; bizitzeko arnasa hartzea bezain garrantzitsua”
(Galtung).
Gatazken ebazpenaren inguruan eta honen aplikazioa hezkuntza eremuna
eskuliburu asko dira. Hauen artean La
conviencia escolar, qué es y como abordarla, Rosario Ortegak idatzia.
Liburu honetan gatazkaren inguruko hausnarketa sakona egiten du idazleak
eta ondoren proposatzen desberdinak egiten ditu. Horietako bat da: Trabajar la convivencia con proyectos de
coeducación
(167 orr.)
Rosario Ortegaren bideo interesgarria:
Eta beste artikulu bat: Acoso sexual
en adolescentes.
Bestaldetik gatazka kontzeptua askotan lotzen da bakea kontzeptuarekin , nolabait esateko gatazkaren inguruan lan
egin ahal izateko bakearen kultura sortu egin behar dela.
Baina kontutan izan behar dugu bakea ez dela gatazkarik ez izatea, baizik
eta gatazkak ebazteko modua dela eta indarkeriarik ez egotea gure harremanetan,
gure erantzunetan, ...eta gure eremuan aplikatuta harremanak berdintasunean
garatzea izango zen. Hau da, indarkeria eza, jendartean, familian, komunikabideetan, ...
Indarkeria mota desberdinetakoa izan daiteke: fisikoa, emozionala,
egiturazkoa edota kulturala.
Gatazken trataera egokia
beraz, lagungarria eta eraikitzailea izango da baldin eta balioko badu:
- Arazoak konpontzeko eta modu desberdinak eta hobeak ikasteko.
- Harreman hobeak, laguntasunezkoak eta iraunkorragoak eraikitzeko.
- Nork bere buruaz eta gainontzekoez gehiago jakiteko.
Gatazken azterketan eta ebazpenean genero ikuspegia ezinbestekoa da
gatazken zergatiak eta ondorioak ezagutzeko, pertsonengan duen eragina benetan
aztertzeko eta trataera desegokia identifikatu eta eraldatzeko.
Gatazken azterketa
egiterakoan alderdi desberdinak izan behar dira kontutan:
- Inplikatutako pertsonak eta beraien interesak.
- Pertsona horien arteko harremanak.
- Gatazka sortzeko zilegitasuna.
- Komunikazio estiloak.
- Hartu daitezkeen konpromisoak, adostasunak, irtenbideak, ...
Edozein modutan ikerketa
desberdinetan agerian azaltzen den gauza bata da gatazka batean beti interes
desberdinak daudela eta irtenbideak bilatzeko interes horiek eta beraien arteko
harremana aztertu egin behar dela.
Gatazketan elementu
desberdinak biltzen dira eta izan behar dira kontutan: pertsonak, beharrak edo
interesak eta prozesua.
Paco Cascón: Analisis breve de un conflicto. http://www.gernikagogoratuz.org/web/uploads/documentos/8513386eaf31b9a2ead6d6acbf038ba3642da662.pdf
Bestaldetik zergatiak
eta ondorioak ere identifikatu behar dira.
Guía para el diálogo y
la resolución de conflictos cotidianos: http://www.gernikagogoratuz.org/web/uploads/documentos/8513386eaf31b9a2ead6d6acbf038ba3642da662.pdf
Eta feminismoak gatazkak eraldatzeko irizpideak eraldatzeko lagundu dute.
Egin diren ekarpenak lotuta daude eremu desberdinekin:
- Zaintzaren etikarekin.
- Oreka ekologikoa bilatzearekin.
- Hainbat dikotomia apurtzearekin: Adimena - gorputza, pentsamendua - sentimendua, ...
- Subjektuak pertsona gisa ikustearekin.
- ...
Hezkuntzako eremuan erronka inportantea dela gatazken ebazpenean ikuspegi hezkidetzailea izatea. Eta lan hau egiteko hona
hemen material interesgarri batzuk:
- Diaz-Aguado, M. J. (2002). Prevenir la violencia contra las mujeres. https://convivencia.files.wordpress.com/2008/11/prevenir_violencia_amujeresdiaz-aguado_2002259p.pdf
- Diaz-Aguado, M. J. Convivencia escolar y prevención de la violencia. http://www.aulaviolenciadegeneroenlocal.es/consejosescolares/archivos/Convivencia_escolar_y_prevencion_de_violencia.pdf
Egin beharreko lan
honetan erabiltzen dugun ikas-irakas estiloa eta gelan erabiltzen den metodologia oso elementu inportantea da.
Metodologiaren arabera sustatzen dira harremanak. Ikerketa desberdinek
azaleratzen dute elkartasuna eta errespetua sustatzeko metodologia kooperatiboak
oso baliagarriak direla:
- Pujolas, P. eta Lago, J.R. (Koord.). EL PROGRAMA CA/AC (“Cooperar para Aprender / Aprender a Cooperar”) PARA ENSEÑAR A APRENDER EN EQUIPO Implementación del aprendizaje cooperativo en el aula. Universidad de Vic.
- Pujolas i Maset, P.(2008). 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo. Barcelona: Grao.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina