Gaiari buruzko
laburpena eta balorazio pertsonala.
Heziketa afektibo sexuala internet-en jarririk honako hau
topa dot
Haur
Hezkuntzako Goi Mailako Teknikaria (Orue Eskola)
Heziketa afektibo-sexuala, Zer da heziketa afektibo sexuala? « Garapen
sozioafektiboa familiekin parte hartuz.
https://sozioafektibo.wordpress.com/2008/04/14/zer-da-heziketa-afektibo-sexuala/
orrialdean
dinoen arabera:
Posted by asel19 en abril 14, 2008
“Nik gai hau aukeratu dot, uste dodalako oso garrantsitsua delako. Eta
baita ere, haurrengan heziketa afektibo hau eman behar delako” dino asele-ek
Heziketa afektibo sexuala, estrategia multzo bat da, honela pertsonak
gizartean kokatu
ahal izateko eta bakoitzak bere rolak bete ahal izateko. Nozki, norberak,
emakumezko edo gizonezko izateko duen modu pertsonalaren arabera.
Heziketa afektibo sexualaren helburuak;
Pertsoneei,
gorputza sexuatutik abiatuta, beraien identitate sexual propioa ezagutzen eta
ulertzen laguntzea da. Hau da, pertsona bakoitzak emakumea zein gizona izateko
bere era propioa bilatzea, prototipoetatik aldeginez.
Pertsoneei
beraien desira erotikoa ulertzen, aurkitzen eta erregulatzen laguntzea da. Hau
da, modu naturalea, beldurrik eta mehatxurik gabe, hau da, norberak nahi
daualako. Besteeak ere errespetatuz.
Pertsoneei
sentimenduak adierazten lagundu. Maitatuak izateko eta maitatzeko aukerak
zabaltzea eta ulertaraztea.
Oinarrizko
premiak asebetetzeko beharko dituzten abilidadeak lortzen laguntzea da. Hau da,
ezagupenak handitzea, norberen gaitasunen arabera eta bizitzaren etapa
desberdinen arabera.
Zer da sexualitatea?
Posted
by asel19 en abril 14, 2008
“Nik gai hau aukeratu dot, uste dodalako, garrantsitsua
dela jakitea zer den sexualitatea. Eta sexuari buruz hitzegiteko,
sexualitatearen esanahaia jakin behar dogu” dino.
Zer
da sexualitatea?
Emakumezko nahiz gizonezko izateko modu guztiarekin
zerikusia daukan guztia da. Emakumezko zein gizonezko izateko modu asko dagoz,
hau da, ez dago emakume edo gizon prototipo bat. Hau dela eta, sexualitatea
identitatearekin zerikusia eta lotura handia dauka.
Identitatea, gorputz sexuatuan oinarritzen da. Orduan
zera esan dezakegu; sexualitatea, gorputzaren deskubritzea, ezagututea eta
zaintzea da, zein besteen gorputza ezagutzea ere.
Sexualitatearen funtzesko premia, desira erotikoa da. Honek helburu batzuk daukaz; alde batetik
plazerra lortzea eta bestetik gorputzen arteko kontaktua bilatzea eta
indartzea.
Guztiz pertsonala eta modu askotan egin daiteke desira
erotikoa, hau da, pertsonak desberdinak gara.
Garapen sexual egoki bat barneratu ulertu eta trasmititu
ahal izateko txiki-txikitatik eman behar deutsagu gure seme-alabari. Horretarako
oso garrantsitsua da ulertzea zer den sexualitatea.
Uste dot nahiko ondo laburtzen dauala aste honetako gaia eta oso aproposa topaten dot iritzia guraso batengandik etorrita.
Gurasaoak dira gure ikasleen “leheneskuko” hezitzaileak,
eurek oso inplikatuak dira eta egon behar dira.
Ikastetxeetan
aldiz, aste honetako irakurgaiak dionez: “Heziketa afektibo-sexuala ez dago curriculum
esplizituaren barnean, natur zientzietan eta biologian ugalketa aparatuen
deskripzioaz eta fisiologiaz arduratzeko agindua dute, ez besterik” eta egon
beharko leuke. Izatez, Mireia
Cifuentes-ek dinonez ikusitako bideo baten, guk ez dogula nahi ere heziketa
afektibo sexuala egiten ari gara ezer ez dinogunean ere.
Asteko honetako gaiaren inguruko baliabide, ikerketa edo proposamenen bat.
Jardueraren inguruan jasotako datuak eta ondorioak.
Oso jarduera
interesgarriak iruditu jataz asteongoak hain zuzen ere. Inguruko lagunen ikerketarako gakoak oso aproposak
topa dodaz, baina batzuk ausardiari dei egin behar izan deutsoe erantzuteko,
kostatzen jaku gure gauzetaz hitzegiten agian?
Lehenengoko
jarduerarako bideoak be oso atseginak eta “ilustratiboak” izan dira nire ustez.
Aste emankorra benetan, gai polita.
Baina benetan
pentsaten dot oso gitxi emoten dal agure eskoletan holakorik, irakalegoaren
trebakuntza falta dala, batzuen interesa eza dala (“eskolak egin behar al dau
dana ala?” dinoie batzuk), gure sistema patriarkalaren pisua, kulturaren
eragina, tabuz beteta egoteak, … pentsa eragin egiten dost: Heziketa
afektibo-sexuala, ba da gure inguruan?. Esaten danez, izena badau, bada, izena
dau, beraz bada eta halan da: egiten eta esaten (edo ez) dogun guztietan
agerian dago. Hobe izango da beraz konszienteak izatea eta ahalik eta hoeren
egitea, gure ikaslegoaren garapen integralaren alde behain eta barriro.
Hau guztia ikastetxean/jendartean lantzeko erronkak?
Erronken atalean,
nahiko eta lar dira gure ikstaroko gidariek aurkeztutakoak, hal nola:
● Eskola-komunitate
osoaren sentsibilizazioa eta prestakuntza hezkidetza ikuspegitik,
aurreko atalean azaldutako puntuak kontuan harturik.
●
Edozein lan esparrutan curriculum ezkutuaren bitartez heziketa-eragile
guztiak heziketa afektibo-sexuala egiten ari garela onartzea eta
hausnarketa pertsonal eta kolektiboa egitea
●
Afektibitatea eta sexualitatearen heziketaren garrantzia onartuz (pertsonen
garapen integralerako) eskola-komunitate osoaren konpromisoa hartzea
plan integral bat diseinatu eta aurrera eramateko, orain arteko heziketa
afektibo-sexualaren inguruan garaturiko ekintzetatik abiatuta eta marko
hezkidetzaile batean. Hezkuntza eragile guztiek parte-hartzen duten plan bat
● Emakumeen eta gizonen sexualitatearen
inguruko mitoak deseraikitzea
● Heziketa
afektibo-sexuala aniztasunean heztea. Heteroaraua gaindituz orientazio
sexual anitzak eta familia mota desberdinak, kultura desberdinetakoak, gorputz
desberdinetakoak bistaratu eta berdin baloratuak (hierarkiarik gabe) direla
bermatuko duen heziketa izatea.
● Sexualitate anitzen
diskurtsoa normalizatzea. Ez aurresuposatu guztiak heterosexualak garela,
ez eta pertsonen sexua ere. Tabuak apurtu eta naturaltasunez eguneroko
elkarrekintzetan horiei buruz aritzea.
●
Norberak bere gorputzaren autoezagutza eta onarpena eta gorputz desberdinen
edertasuna, erakargarritasuna, sentsualitatea eta abarren balorazioa
ahalbidetzen duen heziketa sustatzea (erakarpen-eredu ez-normatiboak landuz).
● Aisialdia
eta sare sozialak benetako askatasunez, segurtasunez eta eraldaketak
gauzatzeko esparru bezala erabiltzeko erremintak ematea. Heteropatriarkatuak
ezarritako mugak gaindituz nork bere identitate afektibo-sexual propioaren
eraikuntza prozesua sustatzea (eta behin eratuta zalantzan jartzeko eta aldatu
ahal izateko eskubideaz kontziente izan).
● Hizkuntza
hezkidetzailea erabiltzen duen heziketa izatea, espresio sexista,
LGTBIQ+fobikoak, lodifobikoak edo beste edozein bazterkeria-adierazpenak
aldarazten duena eta aniztasun afektibo-sexualaren adierazpen guztiak aipatzen
dituena.
● Material
didaktikoetan aniztasunaren presentzia sustatzea identitate, harreman
afektibo-sexual eta familia-motak, besteak beste, haien arteko hierarkiarik
gabe agertuz eta emakume eta gizonen arteko parekidetasuna bermatuz.
● Ikastetxea zein beste lan
esparruak identitate pertsonal eta afektibo-sexual anitzak aske
esperimentatzeko eta espresatzeko gune bihurtzea.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina