ORIENTAZIOA ETA AUKERA AKADEMIKOAK
Orientazioak esku hartze
kontzientea eta etengabeko prozesua izan behar du, hezkuntzaren esparru eta
maila guztietan gertatzen dena, curriculumean integraturik egon eta
hezkuntza-komunitate osoaren inplikazioa duena.
Currriculumari dagokionez,
kontuan hartu behar dugu curriculum esplizituak androzentrikoa izaten
jarraitzen duela: emakumeek garaturiko konpetentziak kanpo geratzen dira eta
egindako ekarpenak ezagutza-eremu guztietan ez dira agertzen , ez dira
aipatzen. Bestalde, ezkutuko curriculum
sexista era inkontzientean transmititzen da: komunikaziorako hizkera sexista,
neska eta mutilen jarrera eta ekintzen balorazio desberdinak, jaien antolaketa…
Hezkuntza-komunitateari
dagokionez, tutoretza-lana premiazkoa da orientaziorako. Baina, irakasle-talde
osoaren lana ere bada. Baita familiarena edota legezko tutoreena ere. Denok
koordinatuak egon behar dugu bizitzan beharrezkoak diren gaitasunak lortzeko
eta, horretarako, genero-baldintzak ezagutu, aztertu eta gainditzeko
planteamenduak garatu behar ditugu.
Gida Planak, Eustatek eta ECRk argitaraturiko
datu batzuk:
-
Batxilergoan: mutil gehienak modalitate
zientifiko-teknikoa aukeratzen dute; neska gehienek gizarte-zientziak eta giza-zientziak
aukeratzen dituzte. Aukera horiek gerora zer unibertsitate-karrera hautatu
baldintzatzen dute.- Emakumeen kopurua handiago da titulazioa guztietan Ingeniaritza eta Arkitektura izan ezik.
- Emakumeen presentzia aztertu dute 50 unibertsitate publikoetan eta datuen arabera emakumeak irakasleen %40a dira, katedradunen %20 eta erretore bakarra dago.
Zaha-Hadid arkitektoa eta bere obrenetako bat:
Batxilergoko egoerara ez iristea hezitzaileon
ardura da, PISA txostenaren ustez. Horretarako aintzat hartu behar ditugun
gakoak:
1)
Irakasleen eta familien aurreiritziak eta
espektatibak berrikusi eta sexismoa baztertu.2) Nesken konfidantza sendotu matematika eta zientzietan entsegu-errore prozesuak ziurtasunez bizitzeko askatasuna eta errefortzuak eman.
3) Mutilen jarrera hobetu: ikasteko orduak eta ikasteko laguntza zaindu, joko egokiak aukeratu.
Lagungarriak iruditzen zaizkit
hiru proposamen horiek. Askotan konturatzen gara emaitzak ikustean zerbait
gaizki egiten ari garela. Baina, ez dakigu nola aldatu. Horrekin batera,
orientazio eta tutoretza hezkidetzailerako gakoak:
1) Emakume
izateko eta emakumeen egoteko erak baloratzea.
2) Generoarekin
erlazionaturiko aurreiritzien kritika.
3) Berdintasunezko
hezkuntza afektiboa garatzea.
4) Elkar
ardura eta zaintza tutoretzan sartzea.
Finlandian egiten
dutena ideia bikaina iruditzen zait. Oinarrizko irakaskuntzan, astero, hiru
ordu dituzte, sukaldatzen, arropa garbitzen eta etxea zaintzen ikasteko eta
horrez gain currriculumean etxeko ekonomia eramateko ikasgai berezi bat
daukate.
5) Parte
hartze parekidea sustatzea.
6) Lanbidea
izatearen garrantzia indartzea.
7) Bizitza
mota eta lanbide anitzen eredu ez-estereotipatuak aurkeztea.
Nire ustez, hau guztia
ikastetxean lantzeko erronkak:
-
Datuek edo ikerketek frogatzen dute
genero-arraila ikastetxean hasten dela, unibertsitatean jarraitzen duela eta
lan-merkatura iristen dela. Beraz, sustraitik hasi behar dugu. Hori burutzeko
baditugu: diagnostikoa egiteko baliabideak, tutoretza eta orientazio planifikazio
hezkidetzailea garatzeko ildoak eta materialak…
Lan-munduan sartzea
baldintza berdinekin mutilak bai neskak izanda.
- Neskei erakutsi behar diegu euren arrakastaz
harro egotea, baita arrakasta eta adiskidetasuna ez direla kontrako baloreak.
Amparo Tomé Gonzalez ikerketaren ondorioak deigarriak iruditu zaizkit.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina