2016/02/04

IDENTITATEEN GARAPENAREN INGURUAN HAUSNARTZEN


Zer da identitatea? Identitatea beste pertsonengandik bereiztea eta, aldi berean, talde baten partaide izatea ahalbideratzen duten ezaugarriei edo alderdiei dagokie. Eraikuntza pertsonala eta banakakoa da, eta baita soziala ere.  Gainera, identitatearen garapena haurtgzaroan hasi egiten da, bereziki nerabezaroan garrantzitsua bihurtzen da eta bizitzan zehar jarraitzen du .
Ondoren Coral Herrerak egiten duen bereizketa azaltzen da:
-          Sexu identitatea: beldintza biologikoetan oinarritutako identitatea da. Haur bati bere genitalen eta ezaugarri fisiologikoen arabera ematen zaion lehena.
-          Genero identitatea: biologikoki ezberdina den gorputzaren eta berarekiko diren balioen eta esanahien sarean egituratzen den identitatea da. Norbera gizon, emakume edo bestelakorik izatearen pertzepzio subjektiboari dagokio, eta eraikuntza soziokulturala da. Gure gizartea pentsaera bitarrean dago oinarrituta: femeninoa eta maskulinoa.
-          Genero adierazpena: Raquel Plateroren hitzetan “eremu social zehatz batean, genero-identitatearekiko adostasuna (edo adostasun-eza) erakusteko modu ezberdinak”. Sistema bitarrarekin apurtzen duten zenbait adierazpenen aurrean, batzutan transfobia erreakzioak egoten dira.
Genero identitatearen garapena: horretan faktore asko daude, eta etengabeko prozesu dinamikoa eta konplexua da. Kulturak, gizarteak eta banakako faktoreak eraileak dira, beste batzuen artean: adina, maila sozio-ekonomikoa, gizartean eta lan munduan partaidetza eta abar.

Subjektuak eta jendarte-aldaketak:
Teoria Querrek genero-identitatea kolokan jartzen dute, sistema bitarra gainditzeko asmotan, eta hórrela, “emakume” eta “gizon” subjektu-kategoriak ere kolokan jartzen ditu.
Izakia produktu kulturala da. Eraikitzen den heinean deseraiki daiteke, eta horretan, hezkuntzak zeregin handia du. Identitateen garapena prozesu sortzailea da, eta zalantzan jartzen ditu kultura-modu batzuk, tartean eskolarenak. Feminista batzuk dioten bezala: generoa ez da “garena”, batez ere “egiten duguna” da. Generoa “egoteko”modu bat da eta ez “izateko”modu bat.

Azkenik, Heziberri 2020ren ustez identitatearen garapena zertan datzan eta, gaian zehar ikusitakoa kontuan izanik, zehar-konpotentzia ezberdinen inguruan hausnartzeko zenbait galdera planteatzen dira ikasgaian.
Heziberri proiektutik identitateen garapenaren inguruko hurrengo esaldia aukeratu dut:” c) Ikaslea helduarorako prestatzea, bizikidetza harmonikoago bat lortzeko eta gizarte justuago eta ekitatiboago bat eraikitzeko konpromisoa duen gizabanako gisa bete‐betean bizitzeko gai izan dadin, gizarte anitz eta global bateko kide aktibo gisa, eta naturaren kontserbazioarekin eta garapen jasangarriarekin konprometitutako pertsona gisa”. Aukeratutako esaldi hori, oinarrizko hezkuntzaren xedeetako bat da. Helburu horren garapena bermatzeko, beharrezkoa da ikasleari nor den eta nor nahi duen izan jakiten laguntzea eta horretarako behar duena eta non lortu ahal duen identifikatzen ere bai. Baina ibilbide horretan ikasleei lagundu behar diegu bereizten zeintzuk diren bere beharrak eta zeintzuk kanpotik inposatutakoak eta bereizketa horretan genero-kontzientzia izatea ezinbestekoa da. Gainera ikaslea besteekiko errespetuan hezi beharko dugu, berdintasunezko harremanak indartu eta sustatu, gure jarreren bidez balioa emanez, baina bakoitza bere egoera pertsonaletik, bere ezaugarriekin. Gainera, nork bere erabakiak hartzen eta erantzukizunak onartzen irakatsi behar diegu.

Hurbilean genero-identitateen inguruan emandako aurrerapen batzuk: nahiz eta gizartean oraindik pentsaera bitarra gailendu, Zuriñe M Baztanek aipatzen duen sokaren continuum horretan dauden izateko forma ezberdin horiek gero eta onartuagoak daude eta gero eta gutxiago zigortzen dira, nahiz eta oraindik baloratuak direnak gizonezko oso maskulinoak eta emakumezko oso femeninoak izan. Aniztasun hori gainera era “normalizatuago” batean bizitzen da eta, beraz, kalean eta egunerokoan adibide eta erreferente desberdinak ikus daitezke





iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina