2016/02/14

Aniztasun sexualei buruz hausnartzen


Patriarkatuak sustatzen dituen bizi-programa ezberdinduen oinarria ez da genetikoa, kulturalki ikasitakoa baizik.
Azken urteotako teoria feministek, bai generoa eta baita sexua ere eraikuntza soziokulturala direla diote.

Identitate sexualei dagokienez, sexu-biologikoa eta sexu-orientazioa aztertu ditugu aste honetan.

Enbrioiaren sexua sexu-kromosomek definitzen dutela ikasi dugu betidanik, horrela XX emea eta XY arra izanik. Baina Jose Antonio Rodriguez EHUko irakaslearen arabera, sexu-banaketa bitarrak ez du genetikoki, fisiologikoki eta anatomikoki dagoen aniztasuna islatzen.
Sexuaren sailkapena “espektro” moduan hartzea proposatzen du Eric Vilain medikuak. Aingeru Mayor sexologoaren ustez, arazo handia sortzen da jaioberritan ezartzen den sailkapena haurrak sentitzen duenarekin bat ez badator.



Maddi Ane Txoperena-ren artikulu honetan ikus daiteke txikitatik dagoen sexu-banaketa bitarrak nola eragiten duen haurren ingurune nagusian: eskolan.

Sexu-orientazioa edo desirarena, pertsonak dituen zaletasun afektibo-sexualak dira. Sistema patriarkalak guztion heterosexualak garela aurresuposatzen du. Beraz, sistema honen ezaugarriak heterosexuala, genitala eta maskulinitatearen plazerera bideratutakoak dira, heterosexuala dena normala izanik eta homosexuala dena anormala.
Gayle Rubin-en “Sexu-hierarkia: zirkulu magikoa versus kanpoko mugak”-ean gaur egun sexualitate ona, normala, naturala… eta sexualitate txarra, anormala, antinaturala zer kontsideratzen den azaltzen da:






































Sexu-aukeren errealitate anitzek kategoria hauek guztiak bilduko lituzke:
  • Homosexuala: sexu bereko pertsonekiko desira afektibo/sexuala
  • Heterosexuala: beste sexukoa den pertsonekiko desira duena
  • Bisexuala: sexu bereko zein beste sexuarekiko desira duena
  • Asexuala: inorenganako eta inolako desira sexualik sentitzen ez duena (kontrakoa alosexuala: besteenganako desira sentitzen duena)
  • Heteromalgua: heterosexuala sentitzen dena baina sexu bereko pertsonekiko desira afektibo/sexuala duena
  • Homomalgua: homosexuala sentitzen dena baina beste sexuko pertsonekiko desira afektibo/sexuala duena
  • Pansexuala/Omnisexuala: sexu- edo genero-identitatearen gainetik pertsonekiko desira afektibo/sexuala duena
  • Demisexuala: hurbileko harremana duenarekiko desira sentitzen duena

Identitate eta aniztasunaz irakurtzean, hezkuntza-eremuan sarritan modu berdinkidean aurkeztu eta aipatu gabe geratzen diren errealitate batzuk ikusi ditugu: LGTBIQ+ errealitateak eta Trans*ak.



Hona hemen LGTBaren onarpenari buruzko datu eta zifrak jasotzen dituen artikulua

Gorputz anitzen inguruan berriz, June hitzak azpimarratuko nituzke: “Gure gorputza eta auto-estimuaz gain, gure desioa ere kolonizatua daukagu. (…) Garrantzitsua da estetikaren eredu hegemoniko horren eragina behatzea eta estereotipoak gaindituz, gorputz anitzen indar erotikoa ikertzea.



Nere ustez, hau guztia ikastetxean/jendartean lantzeko erronka nagusiena ikasleei existitzen diren sexu-orientazio, sexu-aukera eta genero-identitate anitzen inguruan informatu eta guztiekiko errespetua sustatzea da. Askotan, ezjakintasunak eta aurreiritziek uste okerretara garamatzate eta jokabide atzerakoi eta onartezinetara. Hori saihestea eta errealitate ezberdinak onartzen ikastea funtsezkoa izango litzatekela iruditzen zait.



iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina