2015/11/27

HEZKIDETZA-LEGEDIA MUNDUAN

Gure marko legala aztertu eta ezagutu ondoren hurbil ditugun beste herrien azterketa egin dut. Jakin badakigu mundo mailan erakunde  batzuk (ONU, UNESCO, OIT, OSCE, …) hezkidetzaren inguruan lanean ari direla duela urte batzuetatik hona. 
  Europa mailan gure Emakunde antzeko erakundea, hau da, Europa Berdintasuneko institutua 2006an eratu zen eta 2010tik lan egiten ari da. 


Europako hainbat estatuetan:Espainia, Alemania, Frantzia, Belgika, Italia eta Erresuma Batuan hezkidetzaren inguruan lege, gomendio, hitzarmen, jurisprudentzia eta laneko dokumentu nahiko egin dira; adibidez:
o   Berdintasuna lanean 2011
o   Ordainsariaren berdintasuna 2014
o   Gizon eta emakume autonomoen arteko berdintasuna 2010
o   Guraso-baimena 2010
o   Seme-alaben zainketa 2015
o   Duintasuna lanean 2007
o   Erabakien arloan berdintasuna 2006
o   Europar batasuneko komisioen berdintasun partaidetza 2006
o Sekuritate Sozialaren berdintasuneko tratua 2011
Beste estatu batzuk (Austria, Bulgaria, Chekia, Chipre, Croacia, Dinamarka, Eslovakia, Eslobenia, Estonia, Finlandia, Gretzia, Hungría, Irlanda, Letonia, Lituania, Luxemburgo, Malta, Holanda, Portugal, Rumanía eta Suedia) normak eta diskriminazioaren kontrako erakundeak martxan dituzte.

Historian arakatzen eta abokatu batekin hitz egiten, XIII. mendetik hona, Foro de Baylío Extremadura eta Ceutan indarrean dagoela jakin dut. Honetan, dirudienez bikotekide  bakoitzaren propietateak kudeatzen ditu eta aukera dauka heredentzian nahi duenari emateko. Garai horietan, indarrean zeuden beste legeekin konparatuz, izugarrizko aurrerapena suposatu zuen foru honek. Baina orokorrean, (eta Espainian zentratuko naiz) 1931rarte ez zen lortu emakumeentzako botua emateko aukera, 1970arte ez zen lortu emakumeentzako  hezkuntza maila guztietan egoteko aukera, 1978rarte ez zen lortu emakumeentzako erosi, saldu eta kontratatzeko aukera eta berdinatsuna hórrela adierazita konstituzioan.
Dena den , nahiz eta berdintasunaren inguruan mila legedia eduki, honen irakurketa eredu patriarkal batetik egiten bada generoen arteko diskriminazioa jarraituko da.


Helburua, emakume eta gizonen arteko berdintasuna lortzea da, hau da, biak balore berdina izatea, nahi dutenenan hitz egitea eta esaten dutena, besteek esanguratsua konsideratzea; hiritarren eskubidea da, besterik gabe. Ikastetxeetan lana daukagu, zeren eta gizarte guztien aldaketak hezkuntzaren bidetik datoz. Ikastetxeetan hezkidetza gaia arlo guztietan sartu behar dugu. Materialak hezkidetzaileak erabili behar ditugu, hau da, emakume eta gizonen presentzia bai espazio pribatu zein publikoetan orekatua adierazten dutenak,  hizkuntza ez sexista erabiltzen dutenak, agertzen diren ogibideak eredu tradizionaletik aldentzen direnak eta guztiei balore berdina ematen dutenak, … . Tratu onak erakutsi behar dira tratu txarrak uxatzeko. Ikasleak bere formazio prozesuaren jabe izan behar du. 

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina